سایت صدای اقتصاد نوشت:

همچنان موضوع برنج و وارداتش مطرح هست و عده ای می گویند، بیش از نیاز وارد شود و با مقدار تولیدات و واردات سال گذشته، مازاد این محصول در کشور اتفاق افتاده است. اما دولت و مسئولان هم جواب می دهند، واردات امسال برای ثبت سفارش های سال گذشته و قبل از ممنوعیت واردات بوده و حتی 911 هزار تن واردات برنج در نه ماه اول سال، کاهش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. در مورد مشکلات واردات برنج و حاشیه های آن و همین طور مشکلات ثبت سفارش این کالا با علی قنبری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفتگو کردیم. او می گوید: ‌«مشکل اصلی در واردات کالاهای اساسی مشکل تأمین اعتبار ریالی جهت تأمین ارز تخصیص یافته و انطباق زمانی آن با زمان ورود کالا درج‌شده در ثبت سفارش  و تکلیف اعلامی است.»

*بحث واردات محصولات اساسی این روزها از هرجایی شنیده می شود. همه از مجلس و فعالان این بخش ها هم از وضعیت ناراضی هستند. در موضوع واردات برنج، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس مدعی است که حتی یک کیلو برنج هم وارد نشده است. اما گزارش گمرک خبر از واردات 911 هزار تنی برنج در 9 ماهه اول سال دارد. این دوگانگی چطور توجیه می شود؟

با توجه به اهمیت مقوله تأمین امنیت غذائی و در مواقعی که تولیدات داخلی کالاهای اساسی، پاسخگوی نیازهای جمعیت کشور نباشد‌ و یا اینکه از کیفیت لازم برخوردار نباشد (و یا به منظور ارتقای کیفیت خصوصاً گندم جهت مصارف خبازی) و در واقع این احتمال وجود داشته باشد که به امنیت غذائی جامعه در ابعاد کمی و کیفی آن خدشه وارد شود، شرکت تلاش کرده تا بر اساس مصوبات مراجع بالادستی از جمله: کارگروه تنظیم بازار، ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و کارگروه تأمین،‌ توزیع و ذخیره کالاهای اساسی و ضروری کشور که به شرکت ابلاغ می‌شود نسبت به تأمین این نوع از کالاها از خارج از مرزهای کشور اقدام کند. بنابراین واردات کالاهای اساسی در زمانی است که در جهت جبران کسری و ذخایر استراتژیک باشد و در واقع این موضوع به صورت تکالیف از مراجع بالادستی به شرکت ابلاغ می‌شود. در ضمن امسال در خصوص اجرائی شدن مصوبات تکلیفی واردات برنج، هنوز اقدامی نشده و از آمار اعلامی ترخیصی گمرک،‌ درصد بسیار اندکی مربوط به خریدهای GTC است (حدود 30000 تن) که از محل خرید پارسال است که در ابتدای سال در بنادر تخلیه و ترخیص شده است. ‌

*دولت می گوید، ثبت سفارش های واردات، متعلق به دولت گذشته است. اما گوش کسی به این حرف بدهکار نیست. چرا چنین اتفاقی می افتد. اگر ثبت سفارش واردات محصولاتی مثل برنج مربوط به دولت قبل است، دقیقا مربوط به چه زمانی است؟ مگر فاصله بین ثبت سفارش و واردات محصولات چه پروسه زمانی دارد که بعد از گذشت بیش از یک سال و نیم از کار دولت یازدهم، هنوز هم ثبت سفارش های دولت گذشته به کشور وارد می شود.

تأمین کالاهای اساسی تکلیفی ربطی به دولت قبلی و فعلی ندارد بلکه همانطور که در مورد سوال قبلی نیز گفتم خرید کالاهای اساسی در زمانی انجام می‌گیرد که طبق مصوبات مراجع ذیربط به شرکت ابلاغ می‌شود. بنابراین تلاش می‌شود با توجه به ماهیت کالاها و شرایط بازارهای جهانی مرتبط در چارچوب قوانین و مقررات موجود و تأمین اعتبار مورد نیاز،‌ در فاصله زمانی کوتاهتری با بهترین زمان حمل ممکن کالا تأمین شود که عملکرد پارسال شرکت در مورد برنج حاکی از تحقق اهداف مربوطه است.  ضمناً دوره زمانی حمل درنظرگرفته شده به صورتی است که در راستای جبران کسری و ذخایر استراتژیک در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه باشد و در صورتی تغییر می‌کند که مشکلی به صورت فورس ماژور و در چارچوب قرارداد پیش بیاید.

*مشکل دیگری که مطرح می شود، در مورد ثبت سفارش ها و زمان واردات محصولات است. چرا ثبت سفارش ها مشکل دارد و زمان بندی درستی ندارد. در حالی زمان واردات برای محصولاتی مثل برنج و گندم باید دقیق باشد تا وارداتشان با زمان برداشت یکی نشود.

مشکل اصلی در واردات کالاهای اساسی مشکل تأمین اعتبار ریالی جهت تأمین ارز تخصیص یافته و انطباق زمانی آن با زمان ورود کالا درج‌شده در ثبت سفارش  و تکلیف اعلامی است و زمان‌بندی ورود نیز به گونه ای انجام می‌گیرد که در فاصله زمانی برداشت داخلی نباشد و همانطور که اشاره کردم دوره‌های حمل کاملاً در چارچوب قوانین و مقررات صورت می‌گیرد
3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =