آموزش و پرورش تکذیب کرد: تنبیه دانش آموزان قانونی نمی شود ، در روش های آن تجدید نظر می شود

انتشار اخبار تنبیه بدنی در مدارس و انعکاس اخبار افزایش رفتارهای تنبیهی پرخطر در مدارس در رسانه ها، سبب شد تا آموزش و پرورش نسبت به این موضوع اعلام نظر کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در چند روز گذشته اخباری درباره موضع آموزش وپرورش درمورد تنبیه بدنی در مدارس منتشر شد،پس از آن حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش این موضوع را نادرست دانست و در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد آنچه از سوی آموزش و پرورش اعلام شده موضع رسمی این وزارتخانه نبوده و به هیچ وجه قانونی شدن تنبیه بدنی مدنظر ما نیست. بلکه تجدید نظر در روش‌های تنبیه یا روش‌های بازدارنده از رفتارهای پرخطر و حرکاتی است که دانش آموزان نباید در مدرسه انجام دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تنبیه به معنای آگاهی دادن و ایجاد هوشیاری است گفت: در این میان آن چه زشت و بد است تنبیه بدنی به معنای وارد کردن ضربه به جسم فرد است. تنبیه بدنی هم در آیین نامه اجرایی مدارس و هم در قوانین و مقررات ما و در تعالیم تربیتی که آموزش داده می شود کاملا محکوم است.

کفاش تاکید کرد: ضربه زدن به جسم دانش‌آموز ممکن است موقتا موثر باشد اما نه تنها ایجاد بازدارندگی نمی کند بلکه قطعا در بسیاری موارد تاثیر عکس دارد.

وی به برخی مطالب منتشر شده پیرامون تربیت بدنی و تصمیم این وزارتخانه برای قانونی کردن تنبیه بدنی اشاره و عنوان کرد: آنچه از سوی آموزش و پرورش اعلام شده موضع رسمی این وزارتخانه نبوده و به هیچ وجه قانونی شدن تنبیه بدنی مدنظر ما نیست. بلکه تجدید نظر در روش‌های تنبیه یا روش‌های بازدارنده از رفتارهای پرخطر و حرکاتی است که دانش آموزان نباید در مدرسه انجام دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن تصریح این مطلب که به هیچ وجه بحث تنبیه بدنی در مدارس مطرح نشده است و تنبیه بدنی در قوانین و آموزه‌های دینی ما محکوم است عنوان کرد: اما این مسئله که روش‌های تنبیهی ما هم بازدارنده نیست و نمی‌تواند رفتارهای پرخطر را کنترل کند به لحاظ علمی باید مورد تحلیل قرار بگیرد و روانشناسان، جامعه شناسان و علمای تربیت آن را مورد تجدید نظر قرار دهند و متناسب با جرم مجددا آنها را تعریف کنند که اولویت کدام است، کدام روش باید تقویت شود و کدام را باید کنار گذاشت؟

در همین زمینه هم خدایار رفیعی، معاون پاسخگویی به شکایات اداره کل ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش در کافه خبر اعلام کرد که از تنبیه در مدارس به عنوان ابزار بازدارنده و تربیتی استفاده می شود و ریشه تاریخی و فرهنگی دارد هرچند که من قبول ندارم که این رفتار بازدارنده است، چون خلاف ضوابط و مقررات است.

او در مورد علل استفاده معلمها از تنبیه در مدارس می گوید: یک رابطه سازمانی داریم که معلم برابر مقرارت در شرح وطایف آمده درس بدهد ، تربیت کند و دانش آموز هم وظیفه احترام و درس خواندن دارد.اما وقتی یک دانش آموز یک بی ادبی می کند یا رفتاری می کند که کلاس و عمل معلم را زیر سوال می برد. به هرحال معلم هم یک انسان است خود ما گاهی حتی در برابر فرزند خودمان هم کم می آوریم . به نظرمن رفتارهای خارج از نزاکت دانش اموزان که گاهی ناآگاهانه انجام می شود تنبیه را به وجود می آورد.

معلم هم احساس می کند که به او بی احترامی شده و رابطه شخصی می شود و تنبیه شکل می گیرد. یک بخشی هم به خاطر عدم ناآگاهی از مقررات است. هرمقدار از مرکز فاصله می گیریم معلمان کمتر تجریه دارند و به خاطر نیاز آن منطقه بدون نعلیم وارد سیستم آموزش شدند و از شیوه تنبیه استفاده می کنند.

او معتقد است که مانند بسیار از آسیبها، احتمال به صفر رسیدن تنبیه در مدارس هم وجود ندارد، هرچند که آموزش و پرورش استفاده از شیوه های تشویقی در مدارس را هم استفاده می کند اما باز هم برخی معلمها از تنبیه برای درس خواندن شاگردان استفاده می کنند.

گفتنی است در حال حاضر تنبیه بدنی در حدود 40 کشور جهان منسوخ شده است و به گزارش خبرآنلاین کشورهای اسکاندیناوی پیشرو در ممنوع کردن تنبیه بدنی بوده و هم اکنون این موضوع در این گونه از کشورها کاملا به تاریخ پیوسته است.

46232

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 396378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    8 30
    اگر معلمی جرات کرد فرزندانم را تنبه کند حتما منم اون را تنبه خواهم کرد شک نکنید قابل توجه هر ادم احمقی که افکاری در خصوص تنبه در ذهن دارد
    • میرزایی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      11 4
      بی نام عزیزبا وضع موجودی که بعضی اولیا بوجود آوردن یعنی بچشون را در خونه تربیت نمیکنن و برای اینکه اعصابشون چند ساعتی راحت بشه بچشون رو میفرستن مدرسه تا اعصاب معلم رو خرد کنه و وقت آموزشی دانش آموزان مؤدب و درسخوان رو بگیره و معلم هم جرأت نکنه یه تذکر شفاهی هم بده، بهترین راه احیای مکتبخانه هاست هر کس خواست بچشو بفرسته و پول هم بده و باسواد کنه و هر کس تحمل جور استاد رو نداشت بچشو بفرسته حمالی، البته این دیدگاه بی احترامانه نسبت به معلمان زحمتکش را که هرچه داریم از آنها داریم سیاست غلط دولت بوجود آورده وقتی معلمی میره توی بانک برا کارمندی که زمانی شاگردش بوده بخاطر 5میلیون تومن التماس میکنه وقتی میره دم در خونه شاگردش از پدرش خونه اجاره میکنه و... نتیجه از این بهتر نمیشه.
    • معلم A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      16 5
      شما اطمینان داشته باشید معلم هیچ دانش آموز درس خوان و مودبی رو تنبیه نمیکنه بلکه تشویق هم خواهد کرد شما که خودت هم افکار تنبیهی در سر داری
    • بی نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      11 5
      بی نام جان تو خودت هم تنبیه لازم داری ، یه سر بیا کلاس من.
    • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۳
      5 3
      آقای بی نام تکلیف معلم ها در مورد بچه های بی ادب ودرس نخوان واولیای بی ادب بی اعتنایی به آن هاست چون واقعا معلم هیچ اهرم اجرایی تربیتی در دست نداردپس بیش از این نمی تواند از جونش مایه بگذارد
  • فرشادبشیری A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    8 16
    آقای وزیر شما خواب تشریف دارید یا خودتان را به خواب زده اید؟ در مدارس دولتی ایران خیلی وقت پیش ها تنبیه کردن قانونی شده.. باور ندارید؟ یک روز سر زده به 10 مدرسه ی دولتی سر بزنید و از دانش آموزان سوال کنید در مدرسه تنبیه بدنی می کنند یا خیر.. . اگر رفتید سراغ ناظم و لوازمی که با آن بچه های معصوم مردم را می زنند ندیدید داخل کشوی آقای ناظم را بگردید.. انواع شلنگ و کابل و چوب و خط کش30 سانتی را آماده دارند برای تربیت کودکان ایران.. من 6 سال پیش مدرسه ام تمام شد و سجده شکر به جا آوردم فقط به خاطر اینکه از تحقیر شدن در مدرسه خلاص شدم..
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    7 32
    خدانکنه معلو یا ناظم مدرسه پسرم ،سر بچه من داد بزنه چه برسه به اینکه دست روش بلند کنه کل مدرسه و کارکنانش رو زیرو میکنم .به جای طرح های عصر قاجار یه کم تفکر کنید . کتک وتنبیه حتی برای حیوانات هم جایز نیست. باید دید کسایی که این طرح ها رو میدن از کدوم خانواده و تربیتی بیرون اومدن.
    • ایرانی A1 ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      6 3
      تنبیه بدنی کجا بود خدایی؟ انقدر کم شده که اون چند موردی هم که توی سال اتفاق میفته میشه تیتر روزنامه. متاسفانه رویکرد ما افراط و تفریطه. الان کوچکترین تنبیه ها هم در مدارس وجود نداره. مثلا نمره ها حذف شدن و بچه ها از مردودی هم نمیترسن. معلم و مدیر کمترین اختیاری ندارن و مدیر حتی قدرت اخراج دانش آموز رو هم نداره و این هم غلطه. نتایج این کارها رو در نسل بعد خواهیم دید. نسلی که به هیچ قیدی مقید نخواهد بود. کادر مدرسه باید تنبیه مناسب در اختیار داشته باشه. البته نه بدنی. به نظر من بهترین تنبیه، تنبیه نقدی و مالی هستش. چون خیلیها فقط به پول اهمیت میدن.
    • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۳
      7 5
      بچتو خودت درس بده ، اگر دیوونه نشدی ، هر چی خواستی به خودت بگو.
    • بی نام A1 ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
      1 2
      کار مفید برخی کارمندان 30 دقیقه است . معلم کار فکری و عصبی دارد ثالثا برای هر تدریس باید طرح درس و سؤالات و جزوه آماده کند به علاوه تصحیح اوراق در منزل بسیاری از دانش آموزان را خود اولیا حریف نیستند اما معلم هم تحمل می کند و باید درس را برایش تفهیم کند . آموزش و پرورش خاستگاه فرهنگ و پیشرفت کشور است ... بیایید معلم را درک کنید
  • یک پدر A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    23 9
    من بعنوان یک پدر به معلمها حق می دهم وقتی پدر و مادری فرزند خود را درست تربیت نکند آنها جایی در مدرسه عادی ندارند و باید به مدارس دانش آموز خاص منتقل شوند. چطور می شود یک نوجوان بزهکار در کنار یک نوجوان سالم بنشیند نوجوانی که خود پدر و مادر او نتوانسته اند فرزندشان را دست تربیت کنند و حتی سلاح سرد با خود به مدرسه میبرد نباید انتظار زیادی از معلمان زحمت کش داشت دست تمامی معلمان دلسوز را می بوسم خسته نباشید عزیزان و می دانم اگر هم برخوردی با دانش آموزی می شود خاص این نوع کودکان سرکش و به نوعی درست تربیت نشده است و گر نه من 4 فرزند دارم و جز خوبی از معلمهایشان چیزی ندیده ام
    • یک معلم از خوی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      12 4
      درود برشما پدر مهربان ودلسوز، منم به نوبه ی خودم دست اولیایی همچون شما رو میبوسم وامیدوارم از شما انسانهای شریف در جامعه زیاد و زیادتر باشند. چرا که معلم بیمار نیست که بیاد ویک دانش آموز باادب رو تنبیه کند. زمانی معلم به تنبیه روی میاورد که واقعا کاسه ی صبرش لبریز شده باشد ودانش آموز به هشدارهای قبلی او بی توجهی بکند. واین کار را هر پدرو ومادری در خانه هم انجام میدهد. همه ی دانش آموزان فرزندان ما هستند وما مریض نیستیم که بیاییم یک دانش آموز مهربان وباادب را تنبیه کنیم. درود برشما
  • بی نام A1 ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    7 20
    خدایا ، یعنی هنوز در ایران تنبیه بدنی دانش آموز وجود دارد ؟ در کشور های پیشرفته مجازاتش زندان است برای معلم
  • شهروند A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    24 2
    مقایسه غلط ما را به اینجا رسانده دانش آموز بزهکار در کشورهای اسکاندیناوی بشدت ماخذه میشود حتی توسط پلیس در تمام کشور ها بجز ایران باید فکری برای نوجوانان و جوانان بزهکار کرد از دست معلم کاری ساخته نیست در مقابل نوجوان مجرم
  • معلم A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    17 3
    در جامعه امروز ایران با قوانین اشتباه اموزش و پرورش بیشتر معلمان جرات تو گفتن به زشت ترین رفتار بچه ها را ندارند حتی بچه های که مشکل شدید اخلاقی دارند اگر قوانین اصلاح نشود بچه های خانوادهای سالم که نزدیک 90 درصد یک کلاس هستند توسط 10 درصد باقی منحرف خواهند شد. تصمیم با خانواده هاست. ..................... بعنوان یک معلم با تجربه 20 ساله فرزندان خود را در مدارس پولی ثبت نام میکنم چونکه مدارس دولتی پر شده از نوجوان بزهکار ..... بزهکار به معنای واقعی................اهرمی هم برای مقابله با این نوجوانان در دست معلم نیست .............امیدوارم تجربیاتم مفید واقع بیفتد.
  • فرهنگی A1 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    20 3
    این حرف جای بسی تاسف دارد....................به نظرمن رفتارهای خارج از نزاکت دانش اموزان که گاهی ناآگاهانه انجام می شود تنبیه را به وجود می آورد. .................دانش آموز که چاقو حمل میکند نااگاهانه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ دانش اموزی که با خود موبایل به مدرسه می آورد و حاوی فیلمهای بسیار زننده است ناآگاهنه است .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟...ای کاش خانواده ها می دانستند چه خطرهای در کمین فرزندان آنها است اگر همین روند بی برخوردی با اینچنین دانش آموزانی ادامه داشته باشدو...
  • دبیر A1 ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    43 3
    چرا خبر سیلی خوردن معلم خرمشهری بخاطر تذکر دادن به یک بچه توسط یک مقام بلند پایه شهر را اینطور انعکاس ندادید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟یک طرفه به قاضی نروید فرهنگیان در انبوه مشکلات غرق شده اند.
  • الی A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    6 13
    تنبیه غیر اصولی دانش آموزان به خاطر اینه که معلمان در خصوص رفتار با دانش آموزان هیچ گونه آموزشی ندیده اند و از روانشناسی کودک چیزی نمی دونند،در ضمن معلمی که خودش کنترل خشم رو بلد نیست چطور میخواد به دانش آموزان رفتار صحیح رو یاد بده. خیلی از بزهکارانی که امروز در جامعه داریم وقتی گذشته اونها بررسی میشه اغلب در خانواده یا مدرسه مکررا مورد تنبیه بدنی قرار گرفته اند و سرخوردگیها و عقده هایشان در بزرگسالی بروز میکند. از آموزش و پرورش انتظار میره با تنبیه بدنی خیلی جدی تر برخورد کنه، با طرح های افزایش جمعیتی که دولت داره باید به این مساله توجه بشه که سیستم غلط آموزشی کشور و محیط مدارس همیشه یکی از دغدغه های مردم برای فرزندانشان بوده.
  • مهربانی A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    18 2
    بدون تنبیه نمیشه جز اعصاب خراب ما معلمان
    • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      7 20
      بچه مردم نبايد تاوان اعصاب خراب معلمها رو بدن؟ حقوقت كمه؟ اعتراض كن؟ جرات اعتراض نداري؟ مشكل خودته نه مردم اگه قرار باشه هر كسي مشكلي سر كارش داشته باشه سر ارباب رجوع خالي كنه همين وضعي مي شه كه مي بيني يادمه سر كلاس دوم ابتدائي از معلمم به خاطر اينكه يه مداد قرمز با خودم به مدرسه نبرده بودم 5 تا سيلي خوردم معلومه ديگه به هيچ معلمي اجازه اين كارو نمي دم با بچه ام اين كارو بكنه اتفاقا دوست دارم تلافي اون 5 تا سيلي رو سر هر معلمي كه به بچه ام چپ نگا كنه در بيارم
  • بی نام IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۱
    5 25
    دلم میخواد یه بار معلم بچه من دستش بهش بخوره تا حسابی از خجالتش دربیارم
    • بی نام IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      41 12
      خدا نکنه معلم بچه تو کاری بکنه که بچه ات باتربیت تر از خودت بشه تا هر کس شما را باهم دید بگه آخی چقدر بچت به خودت رفته در بی تربیتی.
    • بی نام A1 ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      11 2
      منم که بیکار نمی مونم یه خجالتی نشونت میده کیف کنی
    • سجاد A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
      13 5
      به نظر من اول باید پدر بچه ها تنبیه بدنی بشن که چنین حرفی می زنن . بچه ی بی تربیت و سرکش محصول خانواده های بی تربیته و جای چنین بچه ای کنار با ادبا نیست
    • بی نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
      11 5
      احتمالا تو پدر اون چاقو کش هستی. بابا پسرت خیلی خوبه ، خدا برات زیادش کنه.
  • یک مادر A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    12 8
    خیلی نگران آینده هستم با وضع کشور و قانون های آبکی و این وضع دانش آموزان پرتوقع و بی تربیت البته به جز یه عده که کم هم نیستند واقعا برای تربیت فرزندانشان کم نمیگذارند ولی یه عده کم اگه فکری به حالشون نشه برای خراب کردن یه کشور کافیند اکثرا خانواده هایی با تنبیه و داددزدن سر بچه ها مخالفند که خودشون هم تو تربیت بچه هاشون موندن من تنبیه شدید رو قبول ندارم ولی در حد یه گوش و یه لپی بعضی وقتا واقعا نیازه که دانش آموز رو به خودش بیاره
  • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    22 2
    شماها فکر کردین تو اروپا دارین زندگی میکنین ..تو مدارس ما اگه تنبیه نباشه بچه ها همدیگه رو میخورن وگرنه برا معلم تنبیه نکردن راحت تر هست برا چی اعصاب خودش رو خورد کنه ..به درک که میخوان اخر سال نمره قبولی بیارن یا نه ..
  • یک معلم از آذربایجان غربی IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    10 3
    هشدار من به اولیایی هست که اظهار میدارند که اگر به فرزند من دست بزنید چنین و چنان میکنم. وآن اینکه شما آقایان وخانما ی محترم ، شما اولین نفری هستید که به خودتان ضربه خواهید زد چرا که زمانیکه فرزندتان بزرگ بشه اولین شخص چاقو را به گردن شما خواهد گذاشت. چرا که بی حرمتی به بزرگترها را شما از اولش به آنها یاد میدید. همه ی دانش آموزان فرزندان ما هستند وشما اولیای گرامی برادران و خواهران ما هستید وهمه ایرانی هستیم. بیایید با بی حرمتی به بزرگتر ها بجنگیم وبه فرزندان عزیزمان ارزش ها را بیاموزیم.متشکرم