امشب کدام سینماگران تقدیر می‌شوند؟ / از نامه انتظامی به کشاورز تا خاطره‌سازی حسین جعفریان در سینما

سی و سومین جشنواره فیلم فجر شنبه شب یازدهم بهمن ماه با برگزاری مراسمی در برج میلاد افتتاح می‌شود و در این برنامه از دو سینماگر تقدیر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدعلی کشاور بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر و حسین جعفریان دو هنرمندی هستند که در جریان مراسم شروع به کار سی و سومین جشنواره فیلم فجر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت؛ کشاورز به دلیل سال‌ها حضور تاثیرگذار در زمینه بازیگری و جعفریان به واسطه هنرنمایی در فیلم‌هایی که فیلمبرداری کرده است.

به مناسبت بزرگداشت این سینماگران برخی هنرمندان مطرح دیگری در مورد آنان سخنانی را عنوان کرده‌اند که متن آن در کاتالوگ جشنواره فیلم فجر منتشر شده است.

عزت‌الله انتظامی بازیگر پیشکسوت و مطرح سینما و تئاتر در مورد کشاورز نوشته است: من همیشه با محمد کشاورز از قدیم‌ها رابطه نزدیکی داشتم یا من زنگ می‌زدم یا او من را گیر می‌آورد... او هنرپیشه‌ای با تکنیک است و به خصوص با مطالعات و تحصیلات آکادمی که کرده همیشه به روز است و هنوز هم حتی خواندن کتاب‌های تازه‌ای که چاپ می‌شود را از دست نمی‌دهد. برای محمدجانم آرزوی سلامتی و تندرستی از خداوند متعال دارم. ان شاء الله»

همچنین محمود کلاری نیز در متنی درباره جعفریان چنین نوشته است: حسین جعفریان مصداق کامل عبارت Cinema tographer به مفهوم سینماپرداز است، او از جمله سینماپردازانیست که ذوق هنرمندانه و درک عمیق زیبایی‌شناسی خلاقانه‌اش را در جهت اعتلای فیلم بکار می‌گیرد، شیوه‌ای از تصویرپردازی که همواره در پی یافتن قواعدی متناسب و برآمده از مفاهیم فیلمنامه است، قواعدی که جلوه‌های زیبایی‌شناسانه‌اش را به نمایش نمی‌گذارد. بلکه در همسویی با شکل‌گیری فضای بصری فیلم امکان تجلی پیدا می‌کند.

نمونه‌ای که به مولفه‌های هنر مفهومی نزدیک می‌شود و از این بابت یافتن قرینه‌های کلامی برای توصیف آن بسیار دشوار است، این خصوصیات که ریشه در نگرش و جهان‌بینی جعفریان دارد شخصیت و کارهایش را متفاوت می‌کند. تجلیل و بزرگداشت این سینماپرداز خلاق و هنرمند مایه افتخار جشنواره فیلم فجر و همه سینماست.»

جعفریان فیلمبردار آثاری چون «نرگس» رخشان بنی‌اعتماد، «زیر درختان زیتون» عباس کیارستمی، «دو زن» تهمینه میلانی، «بانوی اردیبهشت» و «زیر پوست شهر» رخشان بنی‌اعتماد، «شب یلدا» کیومرث پوراحمد، «طلای سرخ» و «دایره» جعفر پناهی، «یک شب» نیکی کریمی، «چهارشنبه سوری» و «درباره الی» اصغر فرهادی، «کیفر» حسن فتحی، «طلا و مس» و «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان، «روز رستاخیز» احمدرضا درویش، «پنجاه قدم آخر» کیومرث پوراحمد و «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا بوده است.

هر دوی این هنرمندان در مراسم افتتاحیه جشواره فجر که ساعت 18.30 در برج میلاد برگزار می‌شود، تقدیر خواهند شد.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 397939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =