مهر نوشت:

دادستان کل کشور گفت: وزارت امور خارجه باید دیپلماسی فعال در امر مبارزه با مواد مخدر را با کشور های دخیل در این حوزه در دستور کار خود قرار دهد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل دادگستری خراسان رضوی در مشهد گفت: وزارت امور خارجه در حوزه مبارزه با مواد مخدر در سطح بین المللی مسئول است و باید در راستای مبارزه با مواد مخدر دیپلماسی فعال و میز مذاکره با کشورهای مربوط به این مسئله تشکیل دهد.

او با بیان اینکه کارنامه دستگاه قضایی در امر مبارزه با مواد مخدر تاکنون درخشان بوده است ادامه داد: اما مبارزه با مواد مخدر به دستگاه قضا منتهی نمی شود و تمامی دستگاه‌های اجرایی باید خود را در این مبارزه دخیل بدانند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه پدیده‌ها و چالش‌های اجتماعی چند ضلعی هستند ضمن انتقاد از نحوه تشکیل جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تاکنون عملکرد قابل توجهی از طرف ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور مشاهده نشده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه موضوع مبارزه با مواد مخدر پدیده ای چند وجهی است ادامه داد: رسانه ملی باید نسبت به ایجاد حساسیت برانگیزی جامعه در این راستا اقدام کند.

او با بیان اینکه باید پیشگیری را در دستور کار قرار داد ادامه داد: آخرین راهکار رسیدگی به مشکلات توسط دستگاه قضا انجام می شود و لذا قبل از بروز مشکل و رسیدن جرایم به محاکم و قضات باید پیشگیری را در دستور کار قرار داد.

دادستان کل کشور با اشاره به فرمایشات امام راحل مبنی بر اینکه تمامی قوانین غیر دینی از درجه اعتبار ساقط است، گفت: خوشبختانه هیچ یک از قوانین و مقررات کشور با ارزش‌های اسلامی مغایرت ندارد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: آنچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اتفاق افتاد تشکیل یک نظام قدسی بود که در پرتو ارتباط با خداوند شکل گرفت.

او تفاوت نظام اسلامی و دستگاه قضا را با سایر کشورها در همین قدسیت عنوان کرد و گفت: فضای مقدس و قدسیت هر امری در پرتو ارتباط با خداوند شکل می‌گیرد.

او یادآور شد: قدسیت یک نظام همچون جمهوری اسلامی در پرتو دین و آموزه‌های دینی است و لذا ساز و کار قدسی، مشروعیت قضا و هر دستگاه دیگری را در این نظام رقم می زند و هر مسئول در این نظام از جایگاه قدسی برخوردار است.

دادستان کل کشور گفت: دستگاه قضا جایگاه رسول اکرم(ص) را دارد و حکمش حکم خدا است لذا این جایگاه قدسی دست اندرکاران این دستگاه را از هوا و هوس دور نگاه می دارد.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه شهوت، غضب و هوس حدود الهی را می شکند گفت: علما دو ویژگی برخورداری از علم و عدالت را شاخصه اصلی یک قاضی خوب می دانند.

او استقلال دستگاه قضا و قضات را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: متاسفانه قبل از انقلاب دستگاه قضا و قاضی مستقل وجود نداشت.

او با اشاره به اینکه نظام قضایی جمهوری اسلامی یک نظام مبتنی بر نظام فقه است گفت: ‌استقلال قوه‌ قضائیه و استقلال قاضی از مهمترین برکات انقلاب اسلامی است چرا که سلامت یک قاضی می‌تواند به سلامت دستگاه قضا کمک کند.

او توضیح داد: یک وکیل سالم بهترین وسیله برای دادرسی عادلانه و یک وکیل ناسالم تهدیدی برای دادرسی عادلانه محسوب می شود.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه گفتمان دستگاه قضا باید حق‌خواهی و اجرای عدالت در جامعه باشد گفت: شاید اطاله دادرسی مورد پذیرش باشد اما بررسی پرونده‌های قضایی توسط یک قاضی ناسالم به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 399571

برچسب‌ها