نخستین جشنواره "هرکارآگاه یک تجربه یک خاطره " با حضور جمعی از کارآگاهان حوزه مبارزه با جرم در ستاد ناجا برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی پلیس آگاهی ناجا؛ مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا جمع‌آوری دانش پنهان در ذهن کارآگاهان را در دستور كار خود قرار داده و به عنوان یکی از وظایف اصلی برای آن هدف‌گذاری کوتاه مدت و دراز مدت را برنامه‌ریزی کرده است.

سرهنگ بیابانی،رییس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا در این باره گفت: با برگزاري اولين جشنواره " هركارآگاه یک تجربه یک خاطره " چند هدف را دنبال مي‌كنيم؛ چرا كه با كالبد شكافي يك خاطره مي توانيم پي ببريم كارآگاه ما از نظر آموزش در چه وضعيتي قرار دارد، جايگاه مديريت كارآگاهي كجاست؟ آموزش سازمان‌ها و نهادها چه تاثيري در ماموريت ها دارد؟ و...

او گفت: پلیس آگاهی علیرغم اینکه يكي از قدیمی ترین و مقتدرترين پلیس های کشور است اما متاسفانه در تولید ادبیات رشد چندان مناسبي نداشته است لذا این جشنواره گامی است تا بتوانیم کاستی‌ها را جبران کنیم و برای اینکه بتوانیم نظریه بومی وایرانی در خصوص جرائم مختلف داشته باشیم، نیاز است شیوه‌هاي جرائم، ویژگی جرائم، ویژگی مجرمین، نقش اقليم در وقوع جرم را در اختیار گيريم تا بتوانیم آنها را دسته‌بندی و طبقه‌بندی کنیم.

رییس مرکز مطالعات و تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی ناجا گفت: پلیس آگاهی در کنار ماموریت اصلی خود یعنی مدیریت بر جرم وظیفه دیگری را نيز برعهده دارد. با ارائه آموزش به سازمانها و نهادها، مردم و صنایع خودروسازان باعث می شود سازمان‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند، در غیر این صورت سرریز همه پس افتادگي‌هاي سازمان‌هاي ديگر بر دوش پليس آگاهي سنگيني كند و اين پليس بایستی شیوه دستگیری را ادامه دهد و به جاي مبارزه با جرم، با مجرم مبارزه كند. از آنجایی که پلیس آگاهی خود به عنوان منبعی از اطلاعات غنی است با اشتراک‌گذاری مناسب اطلاعات می‌تواند همکاری‌های سازمان‌هاي ديگر را در راستای ماموریت خود همسو سازد.

دبير اولين جشنواره "شبی با کارآگاهان "گفت: آموزش از موضوعاتی است که در پلیس آگاهی اهمیت دو چندانی دارد؛ آموزش کارآگاهان است زیرا کارآگاهان سرمایه‌هاي واقعی پلیس آگاهی هستند و باید به هرطریق ممکن در به روز کردن اطلاعات آنان دریغ نکرد، در این بین یکی از این روش‌ها، آموزش آگاه‌سازی شیوه‌ها و شگردهای مجرمان است. این جشنواره تلاش دارد با جمع آوری ديدگاه‌هاي کارآگاهان کشور و دسته‌بندی، مجددا پس از بازپروری، آنها را براي آموزش کارآگاهان فردا مهیا سازد. هر چقدر کارآگاهان فردا "دانشجویان امروز" این خاطرات را مرور کنند؛ آینده را بهتر می‌توانند ترسیم کنند و مطمئنا خطاهای آنها کاهش می‌یابد بر این اساس پلیس آگاهی ناجا در نظر دارد با احیای مراتب کارآگاهی شیوه استاد شاگردی را مجددا فراهم کند که از یک طرف کیفیت پرونده‌ها علمی تر و محکمه پسندتر و از طرف دیگر گردش اطلاعات و تجارب به صورت منطقی انتقال یابد.

دبیر نخستین جشنواره "شبی با کارآگاهان "در خاتمه گفت: در این گردهمایی خاطرات متعددی از استان های سراسرکشور توسط همکاران کارآگاه به نگارش درآمده و به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که هر یک به تنهایی ارزش کتاب، فیلم و... را دارد.

گفتنی است، این خاطرات را به دو بخش تقسیم شده است بخش اول مربوط به خاطرات کارآگاهان است که در چهار حوزه قتل و انواع آن، آدم‌ربایی، انواع سرقت و جعل و کلاهبرداری تنظیم شده است و در این حوزه نویسندگان علاوه برپرداختن به موضوع مورد اشاره محاسن و معايب فرآيند پي جويي پرونده را نيز تشريح نموده اند و همچنين روشهای کشف و سرنخ یابی به درستی در خاطرات پرداخته شده است.

بخش دوم شامل نکته‌هاي ارزشمند کارآگاهی است که حجم کمتری دارند و درقالب تجارب تنظیم شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 400176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =