حجت الاسلام سیدحسن خمینی گفت: دانشگاه‌ ‌آزاد اسلامی باید بداند که مسیر پیشرفت از آزادی می گذرد و باید بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی را در دانشگاه آزاد جدی تر دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه خبری دانشگاه آزاد؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در سخنانی در شصت ونهمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به خواسته‌های مردم ایران در دوران معاصر اشاره کرده و گفت: اگر به داستان انقلاب برگردیم، می بینیم که مردم به رهبری امام (ره) مسیری را آغاز کردند که البته قبل از آن توسط افرادی دیگر هموار شده بود. مردم سه خواسته در انقلاب داشتند؛ استقلال، آزادی و دینداری و معنویت. نگاهی به دو قرن گذشته، نشان می دهد که این سه خواسته همواره مطالبه مردم بوده است.

وی گفت: در دوره صفویه کشورمان از نظر اقتصادی و علمی اگر نسبت به اروپایی ها جلو نبود، عقب هم نبود. اما از دوره قاجار اروپایی‌ها با سرعت پیشرفت می کنند و ما و البته کل جهان اسلام درجا می زنیم و عقب می افتیم. وقتی اروپا به انقلاب صنعتی رسیده بود، ما هم جایی که بودیم، ایستاده بودیم و پرداختن به علل عقب‌ماندگی ما خود بحث مفصلی است که از آن می‌گذرم.

سیدحسن خمینی با تأکید بر مطالعه تاریخ معاصر توسط ایرانیان گفت: این عقب ماندگی باعث شد که آرزوی پیشرفت در جامعه ما شکل بگیرد؛ آرزویی که در دل خود استقلال و آزادی هم داشت. ما در دوران قاجار با عدم استقلال مواجه بودیم به طوری که در سال های آخر قاجار حتی کوچکترین تصمیم هم در هماهنگی با سفارت‌های روس و انگلیس گرفته می شد. حتی معروف است که یکی از علت های تغییر سلسله قاجار به پهلوی، مقاومت احمد شاه در برابر یکی از خواسته های کوچک انگلیسی ها بود. ما باید اینها را بدانیم و اینکه چه اتفاقاتی در سرزمین ما افتاده که امروز مردم خواهان استقلال هستند. اینها را نباید فراموش کرد و باید در دانشگاه ها و محافل علمی، تمام این نکات تاریخی را به جوانان یادآوری کنیم. به عنوان مثال این یک درد تاریخی است که مشروطه با بست نشینی در سفارت انگلیس شروع می شود. و این سوال مطرح است که چرا به یک مسجد یا مثلاً حرم شاه عبدالعظیم نرفته اند؟

وی گفت: آرزویی که در دل استقلال خواهی مردم وجود داشت، آزادی و دینداری بود. دلیل اینکه مردم ما خواهان مشروطه کردن پادشاهی بودند، برای مقابله با این بود که یک نفر همه تصمیمات را در کشور نگیرد و با استبداد مقابله کند. البته پدیده استبداد در کشور قدمتی طولانی تر داشت، ما در دوره صفویه می بینیم که مخالفان حکومت را سرو ته می کردند و شکمشان را می دریدند. باز خدا پدر و مادر قدیمی ها را بیامرزد. امروز داعشی ها دربرابر دوربین های تلویزیون، انسان را زنده زنده می سوزانند.

فرزند یادگار امام (ره) گفت: البته این را هم بگویم که ما در اروپا هم شاهد چنین جنایت هایی بوده ایم اما اینجا درباره تاریخ خودمان صحبت می کنیم. در زمان ناصرالدین شاه عده ای برای عرض حال جلوی ناصر الدین شاه که سوار بر اسب بود را گرفتند و اسب او رم کرد. ناصرالدین شاه هم دستور داد که تمام آنها را گردن بزنند. مردم با چنین رفتارهایی مخالف بودند و در مشروطه آن را نشان دادند یا رفتاری که در دوره پهلوی با مرحوم مدرس شد که من توصیه می کنم شرح حال زندگی این مرد را به عنوان یکی از آموزه های سیاسی حتماً بخوانید.

سیدحسن خمینی به خواسته معنویت و دینداری در جامعه ایران اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما در نهضت های معاصر ایران این است که در هرکدام از نهعضت ها، یکی از این سه خواسته را پررنگ تر از دیگر خواسته ها مطرح می کنند. به عنوان مثال در دوره مشروطه آزادی پررنگ تر از سایر خواسته ها مطرح شد. در ملی شدن صنعت نفت استقلال بیشتر مطرح بود. اما در انقلاب ایران علاوه بر مطرح شدن خواسته های آزادی و استقلال، به دینداری هم توجه شد و رمز موفقیت انقلاب نیز در همین است. حضرت امام(ره) همان زمان که استقلال و پیشرفت را مطرح می کردند، با متحجران نیز مقابله می کردند. همان زمان که به امریکا و شوروی «نه» می گفتند که در دنیای دو قطبی آن روز نوعی انتحار محسوب می شد، استبدادستیزی و آزادی خواهی را نیز مطرح می کردند و بر دینی بودن انقلاب تاکید داشتند.

وی گفت: یکی از خصوصیات انقلاب ما این است که نگاه به آینده دارد و این یکی از تفاوت های انقلاب ما با چیزی است که داعش آن را مطرح می کند. دین آنها در گذشته است و ما در دینداری مان نیز به آینده و فردا نگاه می کنیم. تدین از نگاه امام به عنوان رهبر انقلاب در مقابل تحجر بود و امام به همان اندازه که در مقابل بیگانگان می ایستادند، جلوی متحجران را نیز می گرفتند. ما باید بدانیم که دینداری منهای پیشرفت و استقلال منهای آزادی راهگشا نخواهد بود. باید تمام خواسته های مردم با هم دیده شوند.

عضو هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: دانشگاه‌ آزاد اسلامی باید ضمن آنکه به پیشرفت جامعه کمک می کند، به استقلال و آزادی کشورمان نیز کمک کند و کاری کند در بُعد علمی وابستگی مان به کشورهای دیگر کمتر شود. پیوند بین صنعت و دانشگاه یکی از آرزوهای جامعه ماست که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با همت می توانند آن را محقق کنند.

سیدحسن خمینی بر حفظ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرهای کوچک تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ آزاد اسلامی را نباید به طبقه خاص محدود کنیم و نگاه کاسبکارانه داشته باشیم. باید درتمام نقاط کشور دانشگاه وجود داشته باشد تا هر کسی که به ادامه تحصیل علاقمند است، بتواند در این دانشگاه تحصیل کند. ضمن اینکه باید برای تحصیل کم درآمدها در دانشگاه نیز تمهیداتی اندیشیده شود. انقلاب ما مدیون محرومان جامعه است و باید دست آنها را بگیریم.

وی گفت: دانشگاه‌ ‌آزاد اسلامی باید بداند که مسیر پیشرفت از آزادی می گذرد و باید بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد کرسی های آزاد اندیشی را در دانشگاه آزاد اسلامی جدی تر دنبال کنیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۳۰
    2 0
    تیتر تون غلط اندازه
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    4 0
    این دانشگاه هم که دست آقازاده هاست .... آقازاده 20 ساه برای خودش رئیس دانشگاه و دانشکده تعیین می کنه .................................
  • رند تبریزی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۱
    2 0
    اسید حسن اقای عزیز در ازمون دکتری امسال در ساختمان علامه جعفری تبریز سالن امفی تئاتر نه نور کافی بود نه سیستم گرمایشی در کار بود برودت هوا به حدی بود که اب معدنی توزیع شده ظرف 40 دقیقه از شروع ازمون یخ بست در اعتراض به این وضعیت عده ای جلسه را ترک کردند بنده هم بعداز 50 دقیقه نشستن دچار تب و لرز شدید شده و جلسه را ترک کردم هنوز از عوارض سرماخوردگی شدید ناشی از حضور در این جلسه کذایی ازمون دکتری خلاص نشده ام شما که عضو هیات امنا ییدو البته فقیه هم هستید می دانید که در این مورد و هر مورد مربوط به دانشگاه ازاد مسوولیت شرعی و قانونی بر عهده دارید لطفا هم پاسخ عمومی به این مورد بدید و هم در حدود جبران ضرر وارده اقدام نمایید تا باور کنم که از سر درد صحبت می فرمایید نه بخاطر لحاف ملا