راهبردهایی برای افزایش میزان اشتغال زنان/ زنان در اقتصاد ایران چه نقشی دارند؟

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ی توسعه‌یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است.

فريال مستوفي

اطلاعات قابل دسترسي در مورد ويژگي‌هاي اشتغال زنان در ايران پيش از همه هشدار مي‌دهد كه تغييرات اساسي در ديدگاه‌هاي موجود نسبت به کارآفرینی و اشتغال و تعريف آن ها لازم است، تا حداقل زنان نيز     در زمره‌ی جمعيت فعال اقتصادي شمارش شوند. اين تغييرات جز با ملاحظه‌ی برنامه‌هاي توسعه و سياست‌گذاري‌ها در سطح كلان ميسر نخواهد شد. بنابراين برنامه‌ريزي، بيشترين نقش را در اين بُ‍‍‍‍عد خواهد داشت.

وقتي بحث از حضور زنان در جامعه، نقش آفرینی و اشتغال آنان به ميان مي‌آيد، تعداد زنان كارمند به ذهن می رسد، در حالي كه بالاترين ميزان اشتغال به زنان روستايي و خوداشتغال و کارآفرین شهري اختصاص دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می‌باشند. با توجه به این‌که نیمی از کل جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند و دو سوم ساعات کار انجام شده توسط زنان صورت می پذیرد، تنها یک دهم درآمد جهان و فقط یک صدم مالکیت اموال و دارایی‌های جهان به زنان اختصاص یافته است. عدم مشاركت زنان در فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌تواند مشكلي بر سر راه توسعه‌ی كشور تلقي گردد. ضرورت کارآفرینی زنان را بايد با افزايش و گسترش فرصت‌هاي شغلی بر مبنای خلاقیت كه بار فرهنگي-ارزشي آن قابل كنترل است، پاسخ مثبت داد و از آنجا كه زنان داراي طبع لطيف و مادرانه اي هستند بايد شغلي را انتخاب نمايند كه براي آن از هر حيث آمادگي داشته باشند.

نقش زنان در توسعه

یکی از مهم‌ترین معیارها جهت سنجش درجه‌ی توسعه‌یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. نقش زنان در توسعه، مستقیماً با هدف توسعه‌ی اجتماعی و اقتصادی بستگی داشته و از این‌رو در تحول همه جوامع انسانی، عاملی بنیادی محسوب می‌گردد. نکات مهمی در گسترش حضور زنان وجود دارد که می توان به برخی از آنان اشاره کرد:

-       توجه به خصوصیات بانوان به‌ویژه نقش‌های چندگانه آنان هم به عنوان همسران خانه‌دار، هم به عنوان مادر در پرورش و نگهداری فرزندان و نیز یک فرد مشارکت‌کننده در درآمد خانواده؛

-       شناسایی فرصت‌ها و خدمات مناسب کسب و کار؛

-       فراهم کردن آموزش مفید و موثر قابل دسترس و مرتبط؛

-       شناسایی و تقویت کانون‌های مناسب برای خدمات مالی و غیر مالی به زنان کارآفرین؛

-       تأسیس شبکه‌های کاری و اطمینان از هماهنگی بین بخش‌های دولتی و غیردولتی؛

-       آموزش افراد در بخش‌های دولتی و بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی یا اعتباری برای تشخیص توان اقتصادی بانوان.

شاید بتوان بارزترین خصوصیات زنان در موفقیت را در پنج خصیصه به وضوح نشان داد:

1.   مهارت‌های ارتباطی: بسیاری از زنان در بیان احساسات خود بهتر از همتای مرد خود عمل می‌کنند و توان برقراری ارتباط موثرتری دارند؛

2.   مهارت‌های مردمی: بسیاری از بانوان در خواندن احساسات از چهره‌ی دیگران و کشف رمز و رازهای حرکات دیگران و پی بردن به منظور طرف از لحن صدا بسیار ماهر هستند؛  

3.   مهارت‌های به کاری‌گیری تفکرشبکه ای: به معنی توانایی زنان در جمع آوری داده ها از محیط و ایجاد ارتباط میان قطعات داده های مختلف است. برعکس، بسیاری از مردان معمولاً اطلاعات را قطعه قطعه کرده فقط توجه خود را معطوف به چیزهایی می کنند که تصور می کنند اهمیت بیشتری دارد.

4.   مهارت برقرای توافق: زنان موفق، غالباً خوب می‌توانند بحث کنند. آنان می‌کوشند شرایطی ایجاد کنند که با طرف های وارد در بحث، روابط هماهنگ برقرار کنند.

5.   توانایی در ایجاد و گسترش روابط حسنه: حفظ روابط دراز مدت با مشتری در تجارت نیاز به ایجاد مودت و دوستی و استفاده از روابط عمومی موثر است.

زنان و اشتغال

تحقیقات نشان می‌دهد طی یک دهه‌ی گذشته به‌ویژه از سال 2000 تاکنون دو تحول عمده در تجارت و اقتصاد بین‌المللی در حال وقوع است. تحول نخست رشد چشمگیر و انفجارگونه‌ی زنان کارآفرین و تحول دوم رشد حجم تجارت بین‌المللی است. این دو تحول در کنار هم باعث ارتقای سطح اقتصادی زنان و در مجموع رشد چشمگیر اقتصادی بسیاری از کشورهای بزرگ شده است و ابعاد این دگرگونی تا‌حدی وسیع است که صاحب‌نظران آن را آغاز عصر جدید تجاری در جهان می‌دانند.

جای بسی خشنودی است که هم اکنون کثیری از زنان، صاحب منصب‌های مدیریتی و صاحب پست‌های اداری و امتیاز‌های کاری در کشور هستند‌. در گذشته به دلیل رویکردهای فرهنگی و اجتماعی مردان به زنان اجازه کار نداده و موقعیت‌های شغلی چندانی در اختیار زنان قرار نمی‌گرفت‌. به‌تدریج با تغییر رویکردها و توسعه فناوری و افزایش سطح تحصیلی‌، مشاغل جدیدی برای بانوان طراحی شد که البته هنوز هم تفاوت‌هایی در این رابطه مشهود است از جمله بالا بودن میزان حقوق آقایان در برایر بانوان در برخی از مشاغل در قبال انجام کار برابر و یا به دلیل محدودیت‌های موجود بانوان از انجام بعضی از مشاغل به دور هستند‌. ایجاد شرایط یکسان برای اشتغال و کسب درآمد  می‌بایست وجود داشته باشد‌.

در عصر کنونی، با افزایش سطح تحصیلات زنان و رویکردهای نوین و مثبت، شاهد مشارکت و همکاری زنان پا به پای مردان در عرصه تجارت‌، تصمیم‌گیری‌، مدیریت‌، افزایش بهره‌وری در صنعت و مسئولیت‌های اجتماعی‌ هستیم.

استقلال اقتصادی زنان باعث افزایش توانایی‌شان در اجتماع و کمک به معاش خانواده می‌شود‌. اینکه جامعه‌، پذیرای زنان شده و مانند قدیم مرسوم به این نیست که فقط مرد خانواده اقتصاد خانواده را متحمل شود به تغییر فرهنگ در مسیر جهانی شدن زنان می‌رسیم‌. هرچند که از نظر عده بی‌شماری ممکن است این پدیده به این معنا تعبیر و تعریف شود که به نوعی   نقش‌ها جا به جا شده‌اند. اما حضور زنان به عنوان نیمی از منابع انسانی در اجتماع ضروری و حیاتی است و این واقعیتی ست در دنیای امروز‌.

*عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 401556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بانو IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    8 3
    1: یه کسی ندونه، تصور میکنه یک مقاله ی فمینیستی عینا ترجمه شده و نویسنده تنها زحمت ترجمه ی اونو به خودش داده ببینید بانوی محترم، هیچکسی مخالف رسیدگی به مساله ی اساسی بانوان من جمله اشتغال اونها نیست. ولی الگویی که شما ارائه میکنید، الگوی متناسب یک زن مسلمان شیعه نیست. و مطمئن باشید حتی برای زنی که نمیخواهد مسلمان باشد هم الگوی متناسبی نیست. توسعه همواره باید با تعالی روح و شخصیت انسان همراه باشه. کار سختی نیست که ما هم چون اروپا توسعه پیدا بکنیم. اصلا سخت نیست. اما آیا شما منکر مشکلات عدیده و لاینحل زنان غربی هستید؟ توسعه به روش اونها، همون مشکلات رو برای زنان مسلمان هم تکثیر میکنه.
  • بانو IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    4 5
    2:استرس و اضطراب و تنهایی و سرپرستی کودکان بی پدر یا باپدرهای بی مسئولیتی که خود را ملزم به رعایت چارچوب خانواده نمی دانند. یک لحظه، فقط یک لحظه بیندیشید که اگر زن و مرد کاملا باهم برابرند، پس خدا که عاقلتره چرا همه را یک جنس خلق نکرده؟ یک سری کارهایی هست که زنان در انجامش از چندین مرد مردترند. و کمیت مردان در اون کارها به شدت لنگ می مونه. مثلا تربیت فرزند. مادری که صبر و آرامش داره و کانت و هگل و ابن سینا و ملاصدرا تربیت میکنه، از هزار مرد مردتره. زنان در بسیاری از مشکلات، از مردان قوی ترند. در مقابل کارهای دیگری هم هست که به لحاظ فیزیولوژیکی مردان درش از زنان برترند. و اگر با شعار برابری، اون کارها رو به زنان توصیه کنید، ظلم بزرگی در حق زنان مرتکب شدید.
  • بانو IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۴
    4 3
    3:وقتی با شعار برابری زنان رو تحریک به رقابت با مردان در شغل های نابرابر مطابق با توانایی فیزیولوژیکی میکنید، استرس و اضطراب و مشکلات روحی و روانی بی شماری رو به زنان تحمیل کردید. ضمن اینکه اونهارو از پذیرفتن مسئولیت خانه دور میکنید، تکیه گاه همسر رو اخ و ویخ معرفی میکنید، یک زن تنها چون زنان امروز اروپا باقی میمونه که باید به تنهایی هم بار خانه و فرزندان بی پدر رو به دوش بگیره و هم در بیرون خانه با مردان رقابت کنه و استرس و فشار زیادی رو به خودش تحمیل کنه. شما میخواید به زنان کمک کنید، ولی راه رو اشتباهی نشون میدید. من از اعماق قلبم دوست دارم که زن در اقتصاد فعال باشه. اما نه با شعار برابری و به قیمت از دست دادن فرزندان و همسر. حلالتون نمیکنم اگر این سه کامنت رو تایید نکنید