قلعه والی ایلام؛ نمادی از فرهنگ و تمدن ایلام

قلعه والی به عنوان یک اثر تاریخی و موزه مردم شناسی استان ایلام امروز بخشی از فرهنگ و هنر استان را نمایش می دهد.

 

 

قلعه والی یکی از بناهای دوره قاجاریه در استان ایلام است که توسط غلامرضا خان والی در سال ۱۳۲۶ قمری روی تپه‌ای به نام چغا میرگ ساخته شده است.

قلعه والی دارای ۲۰ اتاق بزرگ، پنج اتاق کوچک، چهار ایوان و دو تراس کوچک در ضلع جنوبی است.

هر ساله در ایام نوروز جشنهای مختلفی در این قلعه برای نمایش فرهنگ های بومی و محلی استان ایلام برگزار می شود که موزه مردم شناسی و موزه باستان شناسی در شهرستان ایلام و دره شهر از جمله جاذبه های مهم استان در ایام نوروز است که به طور قطع نقش مهمی در جذب گردشگر دارند.

یکی از مهمترین ویژگی های قلعه والی ایلام تبدیل شدن به موزه مردم شناسی است که طرح تبدیل بنای قلعه والی به موزه از سال ۸۵ آغاز و در چند مرحله تكمیل و مرمت شده است و این گنجینه كه چند سالی است در قلعه والی ایلام برپا شده در برگیرنده آداب و رسوم مناطق مختلف، پوشش اقوام استان، حرفه هایی چون كشاورزی، نمدمالی، خراطی، چیت سازی، گلیم و نمد و جاجیم و قالی بافی، زندگی در سیاه چادر، آیین عروسی و پیكره هایی از شخصیت های مختلف است كه در سده های گذشته زندگی كرده اند.

در حال حاضر موزه مردم شناسی شهر ایلام از غنی ترین موزه های تخصصی مردم شناسی محسوب می شود که معرفی اقوام کرد، لر، لک و عرب در اتاقهای قلعه والی از بخشهای مهم موزه است.

استان ایلام در غرب کشور دارای تمدن و تاریخی کهن در کشور ما است به طوری که وجود تپه علی کش در شهرستان دهلران نشان از تمدن ۹ هزار ساله در این استان دارد.

این استان به لحاظ تاریخی و آثار باستانی جزو استانهای مهم کشور محسوب می شود و بیشترین آثار استان از دوران ساسانی است که هر ساله مورد استقبال گردشگران نوروزی قرار می گیرد.
منبع:مهر
17282

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 403512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =