نوروز 1394 برای عرصه فرهنگ و هنر به دور از حواشی و در آرامش نسبی برگزار شد، این در حالی است که سه سال قبل نوروز و اکران این فصل خود آغازگر تنش جدی در سینمای ایران بود.

درنا حسین‌زاده: فروش نسبتا قابل قبول فیلم‌ها در نوروز، درگذشت والده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، درگذشت نیما پتگر هنرمند نقاش، برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مازندران و اما در نهایت شادی جمع گسترده‌ای از هنرمندان در واکنش به تفاهم هسته‌ای مجموع اتفاقات فرهنگی و هنری نوروز 94 را تشکیل می‌دهد.

اکران نوروزی

اکران نوروزی سینماها که با چهار فیلم «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داودی، «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «ایران‌برگر» به کارگردانی مسعود جعفری‌جوزانی و «روباه» ساخته بهروز افخمی در روزهای پایانی اسفندماه آغاز شده بود،‌بعد از تعطیلات دو روزه در تاریخ سوم و چهارم فروردین‌ماه، از روز پنجم با استقبال نسبی مخاطبان ادامه پیدا کرد.

در میان فیلم‌های روی پرده خبرها حکایت از آن دارد که استقبال از «ایران‌برگر» قابل قبول بوده و فروش آن به بیش از نیم میلیارد تومان رسیده است.

در عین حال گران شدن قیمت بلیت‌های سینما همزمان با نوروز 94 یکی از نکاتی بود که به گفته برخی از سینماداران روی فروش فیلم‌ها تاثیر داشت به این ترتیب که شاید مجموع فروش فیلم‌ها کاهش چندانی نداشته باشد، اما تعداد مخاطبان به نسبت کاسته شده است.

براساس اعلام غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در روزهای پایانی سال 93 قیمت بلیت‌های سینما به این ترتیب خواهد بود: «بلیت سینماهای مدرن به ۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده است، در این سینماها قیمت بلیت‌ها از شنبه تا چهارشنبه ۷ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ۸ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین بلیت سینماهای ممتاز به ۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. بلیت این گروه از سینماها از شنبه تا چهارشنبه ۶ هزار تومان و پنجشنبه و جمعه ها ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت بلیت نیم بها در این گروه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است. قیمت بلیت سینماهای درجه یک به ۵ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. در این سینماها از شنبه تا چهارشنبه قیمت بلیت ها به ۵ هزار تومان و روزهای پنجشنبه و جمعه ۵ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می شود. همچنین قیمت بلیت نیم بها ۳ هزار تومان در نظر گرفته شده است. سینماهای درجه ۲ نیز پنجشنبه و جمعه ها بلیت ۴ هزار تومانی می فروشند و از شنبه تا چهارشنبه قیمت بلیت ها به ۳ هزار تومان و بلیت نیم بها به ۲ هزار تومان خواهد رسید.»

سخنان علیرضا سرتیپی از مدیرعامل شرکت پخش فیلمیران با «ایسنا» در تاریخ ششم فرودین‌ماه نشان از آن داشت که صداوسیما امسال در پخش تیزرهای تلویزیونی فیلم‌ها مانند سال‌های قبل عمل نکرده و همین موجب شده برخی از فیلم‌ها تبلیغات تلویزیونی نداشته باشند. سرتیپی در این زمینه گفت: «امسال تیزرهای فیلم‌های اکران نوروزی به روال سال قبل به خوبی و مناسب از تلویزیون پخش نمی‌شود و برخی فیلم‌ها از جمله ایران برگر که اصلا تیزرهای آن پخش نشده است بنابراین خیلی از مردم مطلع نیستند که چه فیلم‌های در سینما اکران شده است و اصلا نمی‌دانند،آیا سینماها باز هستند. با توجه به این شرایط نسبت به اکران نوروزی سال قبل، رکودی در گیشه سینماها وجود دارد.»

او ابراز امیدواری کرده بود که این رکورد در نیمه دوم نوروز برطرف شود که به نظر می‌رسد استقبال نسبی مخاطبان تا حدودی این مساله را رفع کرده است.

اکران نوروزی سال 1394 در حالی با آرامش سپری شد که سه سال قبل در همین روزها اکران دو فیلم سینمایی «خصوصی» به کارگردانی حسین فرحبخش و «گشت ارشاد» ساخته سعید سهیلی حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت.

وداع با نیما پتگر

نیما پتگر هنرمند نقاش و استاد دانشگاه براثر ایست قلبی صبح ۵ فروردین ماه درگذشت، او متولد اول اسفند ۱۳۲۵ در تهران بود پس از فراگیری هنر طراحی نزد پدرش  علی اصغر پتگر از سال ۱۳۳۴ به کار تدریس در کلاس های آزاد هنری پرداخت. او در سال ۱۳۴۷ برای تحصیلات آکادمیک به ایتالیا سفر کرد و در سال ۱۳۴۸ وارد آکادمی هنرهای زیبای رم در رشته مجسمه سازی شد و زیر نظر استادش امیلیوگرکو به آموختن هنر مجسمه سازی و فن طراحی با مرکب پرداخت. پتگر در سال ۱۳۵۲ از آکادمی فارغ التحصیل شد و در سال های ۵۴ - ۱۳۵۳ دوره طراحی فیگور و درسال های ۵۵ - ۱۳۵۴ دوره نقاشی را گذراند. سال ۱۳۵۵ به ایران بازگشت و از آن پس همچنان به فعالیت های هنری و تدریس در آتلیه هنری خود می‌پرداخت.

مراسم تشییع این هنرمند صبح روز نهم فرودین ماه از مقابل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد و پیش از قرائت نماز به امامت حجت‌الاسلام دعایی، مجید ملانوروزی مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، امیر پوریا منتقد فیلم و دژا پتگر فرزند زنده‌یاد نیما پتگر درباره این هنرمند سخنرانی کردند.ایرج شمسی‌زاده - شاعر و بومی‌سرای استان بوشهر - درگذشت و به عنوان اولین مهمان قطعه هنرمندان بندر گناوه به خاک سپرده خواهد شد.

خداحافظ شاعر بوشهر

ایرج شمسی‌زاده از شاعران مطرح اهل بوشهر 29 اسفندماه در سن 72 سالگی دار فانی را وداع گفت. شمسی‌زاده در شعر «ایرجو» تخلص می‌کرد و متولد اول مرداد 1321 در بندر گناوه بود.

 به گفته محمد ولی‌زاده، ناشر و دوست زنده‌یاد شمسی‌زاده، این شاعر روز 29 اسفندماه در شهر خودش به علت بیماری سرطان درگذشت. او چند سالی بود که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌‌کرد اما روحیه بسیار خوبی داشت و طی این سال‌ها که تحت درمان بود.

شمسی‌زاده در سال 1356 در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد و به بوشهر برگشت و شغل معلمی را انتخاب کرد. در نهایت در کسوت معلمی بازنشسته شد و بیش‌تر درگیر شعر و شاعری شد.

به گفته ولی‌زاده، شمسی‌زاده یکی از نام‌آوران و توانا‌ترین شاعران استان بوشهر بود.

کنسرت‌های موسیقی در مازندران

سال 1392 برای نخستین بار مجموعه کنسرت‌های موسیقی در مازندران برگزار شد که مورد استقبال قابل توجهی نیز قرار گرفت. در سال 1393 به دلیل همزمانی تمامی ایام نوروز با ایام فاطمیه این برنامه برگزار نشد تا نوروز 94 و برپایی کنسرت در نیمه دوم عید.

علی آقایی نسب مدیر برگزاری جشنواره موسیقی نوروزی استان مازندران در گفتگویی با مهر درباره جزئیات کنسرت‌های موسیقی در نوروز 94 گفته بود: «این مجموعه کنسرت‌ها با همکاری  موسسه پخش دنیای هنر و شرکت فرهنگی هنری نوای نی لبک شرقی با عنوان جشنواره موسیقی نوروزی استان مازندران از هشتم تا دوازدهم فروردین با حضور گروه‌ها و خوانندگان مطرح پاپ در هتل نارنجستان برگزار می‌شود.»

سیروان خسروی، فرزاد فرزین،‌ محمد علیزاده و جمع دیگری از خوانندگان پاپ از افرادی بودند که نوروز 94 را با برگزاری کنسرت پشت سرگذاشتند.

این کنسرت‌ها در حالی برگزار شد که یکی از مهمترین مشکلات عرصه فرهنگ و هنر در سال 1393 لغو کنسرت‌های موسیقی به بهانه‌های مختلف بود.

شادی هنرمندان از توافق هسته‌ای

صفحات مجازی هنرمندان در روز سیزدهم فرودین‌ماه پر بود از پیام‌هایی درباره تفاهم هسته‌ای ایران و گروه 1+5. پیمان معادی بازیگر، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما ساعتی بعد از انتشار خبر تفاهم در کنار عکسی که از وزیر امور خارجه ایران منتشر کرد نوشت: «آقا دم شما گرم. خسته نباشيد. تبريك فراوان به مردم نازنين.»

مهناز افشار بازیگر سینما هم این متن را به همراه عکسی از ظزیف در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده است: «حتي براي آنان كه نمي‌خواهند زحمات شما را ببينند و خوشحالي ماها را تعبير دلخواه خودشان مي‌كنند، با احترام به آنها  آقاي ظريف شما بار دگر نام ايران را سربلند كرديد و دست مريزاد خسته نباشید. پي نوشت: لطفا اختلاف سليقه، باور، نگاه و هر تفاوتي كه داريم را لحظه‌اي گوشه ذهن‌مان نگه داريم و اميدوار باشيم كه ذره‌اي خوشي و اميد برگرده و نام كشورمان دوباره سربلند باشه ... اين نه سياست است نه چپ نه راست. اين وطن دوستي است. ممنون.»

امیر جعفری عکسی منتشر کرد که در آن چند جوان صفحه کاغذی بزرگی را در دست گرفته اند که روی آن نوشته شده:«دکتر ظریف به اندازه هشت سال ازت متشکریم.»

صابر ابر بازیگر سینما و تئاتر هم خطاب به ظریف نوشت: «مرد جان چه خوب كه هستي. جاي تو در جان ما خالي بود. خدا رو شكر.»

باران کوثری، نیوشا ضیغمی، احمد مهران‌فر و جمع دیگری از هنرمندان نیز با نوشتن متنی خوشحالی خود را از تفاهم صورت گرفته ابراز کردند.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    1 4
    آخه وقتی هر روز کیفیت فیلم ها پایینتر میاد چه استقبالی بشه. من دوتا فیلم رو دیدم تو نوروز ولی واقعا یکیشون که فقط بدلیل طنز بودنش بد نبود و مخاطب عام داشت. اما فیلم دیگه ای که نمیخوام اسم ببرم ازش اصلا هیچی برای گفتن نداشت. واقعا سینمای ایران نیاز به یک سونامی داره