۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
آمدیم خانه نبودید!

روزهای تعطیل ابتدای سال فرصت مناسبی است برای خرید و مطالعه کتاب هایی که شاید در طول سال نتوان به آنها پرداخت، پیشنهادهای نوروزی ما تقدیم به آنها که قدر این ایام و البته نعمت یارمهربان را می‌دانند.

لذت مطالعه نوروزی با خبرآنلاین/16/

به گزارش خبرآنلاین، کتاب متفاوت «آمدیم خانه نبودید» با عنوان فرعی روایت خانه های مشاهیر ایران را نشر ثالث در پاییز سال گذشته منتشر کرد که اب استقبال مخاطبان نیز مواجه شد. در این کتاب نویسنده سراغ خانه های مشاهیری چون بدیع الزمان فروزانفر، عبدالحسین زرین کوب، سعید نفیسی، محمد معین، صادق هدایت، سیمین دانشور، نیما یوشیج، احمد شاملو، اخوان ثالث، فوغ فرخزاد، هوشنگ ابتهاج، ملک الشعرا بهار، حسین منزوی، سهراب سپهری، محمد مصدق ، مهرداد اوستا و....رفته است. محله به محله، کوچه به کوچه و پلاک به پلاک، پرسان پرسان رد خانه های مشاهیر را گرفته و با ساکنان، وراث، همسایه ها، کسبه محل و هم پاتوقی های مشاهیر به گفتگو نشسته است.

نسرین ظهیری تلاش کرده با نثری شاعرانه در گزارشهای میدانی اش مخاطبان را به میهمانی باشکوهی دعوت کند به صرف درک لحظه های شاعرانه و خلسه نویسندگان بزرگ و نشستن در محضر خانه هایی که نت های جاودانه در آن ها پا گرفته است. لمس دیوارهایی که رازهای سر به مهر تاریخ سیاسی ایران را در سینه دارند،مهمانی کاشی های ابی زنگاری.

در کنار روایت خانه ها نویسنده در مقدمه کتاب به نتایج جالبی از یافته هایش نیز اشاره کرده است: «از میان این ٤٤ خانه حدود چهل درصدشان ثبت تاریخی شده اند و تا اندازه ای از گزند تخریب روزگار دورند. از بین خانه های ثبت شده تاریخی ٢٢ درصد به شکل موزه در آمده اند، ٥٨ درصد میراث داران مشاهیر میراث پدری و همسری را فروخته اند. همچنین از میان خانه هایی که ثبت تاریخی نشده اند ٦٥ درصدشان تخریب شده و جز نامی نامفهوم چیزی باقی نمانده است.»

احمد مسجد جامعی در مقدمه ای بر این کتاب نوشته است: «این مجموعه بر خلاف برخی از آثار و نوشته ها که سر گذشت خانه های تاریخی تهران را مرور کرده اند به جای پرداختن و معرفی عمارت دوله ها و سلطنه ها که معمولا بسیار مجلل و اعیانی هستند به معرفی خانه های اهالی فرهنگ و هنر در تهران پرداخته است. خانه هایی که اعتبارشان را از بزرگان این مرز و بوم گرفته اند و اکنون با جستجوی فراوان باید ردی از ان ها در کوچه و محله های تهران پیدا کرد.»

این کتاب در واقع، مرور لحظه‌های زندگی بزرگان، ترسیم تصاویری دقیق و صمیمی از نحوه زیستن و آفریدن انسان، ورق زدن خاطرات شهر و ساکنان دیروز و امروزش از جمله مطالب خواندنی این کتاب است. نویسنده از حال و هوای امروز خانه‌های این مشاهیر برایمان می‌نویسد و از اهل محل درباره خاطراتشان از این بزرگان سوال می‌کند و تصویری از این خانه‌ها را نیز ضمیمه هریک از مطالب خود می‌کند.

فصل اول کتاب که به بازدید از خانه نیما یوشیج اختصاص دارد با این جملات آغاز می‌شود:
«زمستان آلزایمر دارد و برف، خاطره فراموش‌شده کوچه‌باغ‌های تجریش است. خانم شریفی‌نیا معلم سرخانه ریاضی که لهجه فاخر ادیبانه دارد در خانه تجریش نیما یوشیج را که عنکبوت‌ها با تارهای نازک، دلبرانه گرداگردش عروسی گرفته‌اند روی پاشنه می‌چرخاند. درخت‌های خانه اما ختم گرفته‌اند. پنجاه سال است. عرعر و کاج و سپیدار در کومه رو به زوال یوشیج زیر شاخه‌های خسته در احتضارند. اما شکوه تباه‌شده خانه نفس در سینه می‌رقصاند و ذوق ذوق نبض در انگشتانی که دلش برای چمباتمه زدن روی شیشه گلی اتاق که از همین جلو در حیاط هم پیداست لک می‌زند. خانم شریفی‌نیا پا پس بکشد، اندکی، شاید به اندازه یک چهارم موزائیک‌های بیمار خانه، آن وقت شاید بتوان اتاق مرد پوستین‌پوش را دید ...»

کتاب در 470 صفحه با قیمت 22 هزار تومان در بازار نشر توزیع شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =