صحبت‌های حسن روحانی پس از تفاهم لوزان/ تحریم‌ها برداشته می‌شود / به وعده ها عمل کردیم

حسن روحانی رییس جمهور ایران گفت که دولت به وعده هایی که داده عمل می کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که به صورت زنده پس از اعلام تفاهم لوزان با مردم سخن می گفت، افزود: یکی از شعارهای دولت این بود که تنها قرار نیست چرخ سانتریفیوژها بچرخد بلکه در کنار آن باید چرخ زندگی مردم هم بچرخد و حالا این اتفاق افتاده است.

او ادامه داد: «با این تفاهم نامه گام دوم برای حصول به توافق برداشته شده و گام سوم توافق نهایی است. گام چهارم نیز که اجرای توافق نهایی است از هفته های بعد از توافق نهایی آغاز خواهد شد.


روحانی افزود: «در چارچوبی که دیشب با گروه پنج به علاوه یک به آن رسیدیم، پذیرفته شد که ایران دارای حق غنی سازی در خاک خود باشد. یعنی علی رغم آن چه که می گفتند غنی سازی در ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است دیگر همه قبول کرده اند غنی سازی در ایران برای هیچ کس تهدید نیست.»


رییس دولت یازدهم گفت: «به صراحت می گویم که غنی سازی و همه فناوری هسته ای ما صرفا برای توسعه ایران است و این غنی سازی بر علیه کشورهای منطقه یا جهان نخواهد بود. امروز هم دنیا به خوبی اذعان کرده است که ایران در پی اهداف صلح آمیز خود است.»
او خاطر نشان کرد: «در چارچوبی که به آن رسیده ایم اراک با فناوری مدرن تر فعال خواهد بود و فردو که عده ای گمان می کردند بسته می شود برای همیشه باز می ماند. در فردو بیش از هزار سانتریفیوژ مستقر می شود و فعالیت های دیگر هسته ای و فیزیکی انجام خواهد شد.»
رییس جمهور رفع همه تحریم ها را یکی دیگر از دستاوردها دانست و اظهار داشت: « طبق این چارچوب همه تحریم اعم از تحریم های مالی، اقتصادی و بانکی در همان روز اجرای توافق لغو خواهد شد و در همان روز همه قطعنامه هایی که علیه ایران صادر شده نیز لغو می شوند. همچنین از روز توافق همکاری های جدید با دنیا هم در بخش هسته ای و هم دیگر بخش ها، صفحه جدید خود را تجربه خواهد کرد.»


حسن روحانی افزود: «بنابراین در چارچوبی که ما پیش رو داریم می بینیم که رویکرد این دولت پاسخ داده است. رویکرد ما این بود که در دنیای امروز تهدید دیگران و فشار بر آنها بی ارزش است و همه باید به دنبال «برد،برد» بر پایه احترام متقابل و منافع مشترک و دستیابی به اهداف مشترک باشند. بعضی فکر می کنند ما یا باید با دنیا بجنگیم یا تسلیم قدرت ها شویم ولی ما معتقدیم هیچ یک از این دو راه درست نیست و راه سومی وجود دارد.»


او درباره راه سوم اظهار داشت: «ما می توانیم با دنیا همکاری داشته باشیم. البته آنها می گویند که مذاکره در سایه فشار تحریم شکل گرفته ولی خودشان هم می دانند این حرف پایه و اساس ندارد. تحریم انها برای مذاکره نبود انها تحریم کردند که ما تسلیم شوند ولی وقتی دیدند غیر ممکن است و دربرابر یک ملت منسجم شجاع قرار گرفتند گفتند تحریم ها برای مذاکره انجام می شود. ما که قبل از تحریم با دنیا مذاکره می کردیم، در حین تحریم هم مذاکره می کردیم، پس رویکرد دولت این بود که اگر دیگران به ما تکریم کنند پاسخ شان تکریم خواهد بود . امروز به این واقعیت رسیدیم که تکریم در برابر تکریم، نه تهدید در برابر تهدید و این نشان می دهد که رویکرد ما درست بوده است.»


رییس جمهور ادامه داد: « ما به هر کجا رسیدیم، در سایه همدلی و همزبانی و انسجام بوده است. ما در تمام مراحل قدم به قدم با دیگر مسئولین مشورت کردیم و شاید کمتر هفته ای گذشته باشد که با دیگران مشورت نداشته باشیم. ما همواره از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده بردیم و ایشان هم سخاوتمندانه ارشادات خود را در اختیار دولت و تیم مذاکره کننده قرار دادند.»


او افزود: «من در اینجا لازم می دانم از مقام معظم رهبری، از روسای قوای مقننه و قضاییه و همه مسئولینی که در این راستا به ما کمک کردند تشکر کنم و بگویم که در گام بعدی نیازمند یاری و همکاری آنها خواهیم بود. نه تنها در بحث هسته ای که در همه مسائل کشور ما نیاز به ارشادات رهبری و همدلی سایر مسئولان و انسجام و حضور مردم عزیز خودمان داریم. مسیر ما مسیر درستی است. امروز ملت ما به دنیا نشان داده که علی رغم فشارها در انتخابات 92 حضور و ایستادگی خود را نشان دادند و پس از انتخابات در همه عرصه ها با حضور منسجم خود کاری کردند که ما به راحتی از مسیرهای دشوار عبور کنیم.»


حسن روحانی سپس به بیان نکاتی درباره مذاکرات پرداخت و اظهار داشت: «در این جا چند نکته را لازم می دانم به عرض ملت ایران برسانم. نکته اول این که ما در مذاکرات هسته ای هر آنچه به دنیا گفته ایم و وعده داده ایم یا خواهیم داد، عملی می کنیم و پای قول خود ایستاده ایم. دنیا بداند ما اهل فریب و دورویی نیستم. البته وعده های ما در چارچوب منافع ملی خواهد بود و به آن عمل می کنیم، مشرط به آن که طرف مقابل هم به تعهداتش عمل کند. توافق ما متوازن خواهد بود اگر طرف مقابل عمل کند ایران به تعهداتش عمل می کند و اگر مسیر دیگری انتخاب کنند راه انتخاب پیش ملت ما باز خواهد بود.»


نکته دومی که رییس جمهور مطرح کرد این بود: « مذاکرات هسته ای پله اول برای تعامل سازنده با جهان است . بحث ما فقط هسته ای نیست . این چنین نیست که ما امروز موضوعی به نام هسته ای داریم و می خواهیم با جهان مذاکره کنیم و بعد از آن تعامل ما با جهان تمام شود. این پله اول برای رسیدن به بام تعامل سازنده با جهان است. در دنیا ی امروز پیشرفت و ثبات بدون همکاری امکان پذیر نیست ما همکاری و هماهنگی را با همه کشورهایی که می خواهند و اراده دارند به ملت ایران احترام بگذارند و با مردم ایران در چارچوب مننافع مشترک کار کنند ادامه خواهیم داد و با همه کشورهایی که رابطه خوبی داریم د رابطه صمیمانه ای برقرار خواهمی کرد. با آنها که رابطه سردی داشته ایم، رابطه بهتر و با آنهایی که احیانا تنش و خصومت داشته ایم، پایان خصومت را می خواهیم. بی تردید همکاری و تعامل به نفع همه است.»


نکته آخری که دکتر روحانی به آن اشاره داشت ، خطاب به مردم و فعالان اقتصادی بود. اینکه همه دست در دست هم و با شعار همدلی بتوانند سال 94 را سالی بهتر از سال های قبلی کنند. سالی که در آن مردم رونق اقتصادی را در سایه همدلی در زندگی شان ببینند. رئیس جمهور خطاب به مردم اینچنین سخن گفت:«نکته آخرم خطاب به مردم عزیز این است ؛ مردم خوب ، ما برای برداشتن موانع کشور یک گام مهم برداشتیم . باید در همه زمینه ها موانع را از سر راه کشور برداریم. امروز روزی است که دولت دستش را به سوی فعالان اقتصادی و همه مردم دراز می کند . ما نیازمندیم به توسعه ، اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی برای اینکه مردم شاهد بهبود در زندگی مادی و معنوی شان باشد.


رییس جمهور در پایان سخنانش گفت: «پیام من برای شما ، تشکر است. امسال سال انتخابات است. امیدوارم در شرایط امسالی که بهتر از سال گذشته خواهد بود برای سربلندی کشورمان بیش از پیش تلاش کنیم. در پایان من لازم می دانم از همه آنهایی که تلاش کردند ،تا این اتفاق بیفتد از جمله وزیر محترم امور خارجه ، تیم مذاکره کننده ، رئیس سازمان انرژی اتمی خودمان و همکاران شان ، تیم حقوقی همراه با مذاکره کنندگان وهمه آنهایی که تلاش کردند بخصوص در روزهای اخیر و از آغاز دولت تا امروز از طرف خودم و مردم ایران تشکر کنم. امیدوارم حمایت ملت و رهبری عزیز همیشه به همراه ما در این مسیر باشد. والاسلام علیکم و رحمه الله.»



5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 407098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    13 5
    آقای رئیس جمهور اگر دستور بدهید کی روش را هم نگه دارند دیگر نور علی نور است.
  • سعید A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    12 4
    خدا قوت..
  • حمید A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    7 2
    اقای روحانی واقعا به وعده ها عمل کردید؟
  • بی نام A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    12 6
    خیلی دوست دارم دکترجون
  • عبداله GB ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۴
    10 5
    خدا قوت ریس محترم دولت تدبیر و امید انشاالله عمل به وعده های داخلی هم به زودی انجام میشود.
  • بی نام A1 ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    10 3
    عالی تحقق وعده ای دیگر
  • علی IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    5 14
    با عرض سلام امیدوارم مثل توافق ژنو امتیاز ندهیم و به تعهداتمون هنوز پایبند باشیم در صورتی که 51 به تعهراتش عمل نکرد وصحبت رهبری فراموش نکنیم که برای رفع مشکلات اصلی کشور باید نگاه مون به توانایی ها و استعداد داخل باشد
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    14 5
    درود بر روحانی
  • قاسم بهرامی کیا A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    12 4
    درود بر شما وهمکاران دانشمند ولایق شما. شبی که ساعاتی مانده به خواندن متن توافق اولیه بود پسرم ودخترم که 9و7 سال دارند گفتند بابا ،مامان این انرژی هسته ای جی هست که اجازه نمی دهید ما کارتون نگاه کنیم وهمش پای اخبار هستید ،جوابی نداشتم که بهش بدم ،چشم در چشم خانمم و هردو چشمانی پر از اشک ،در دلم گفتم آینده تو وخواهرت به همین توافق وتوافق های بعد از آن که که ایران عزیز رابه تعامل پویا با کشورهای توسعه یافته سوق می دهد ،وابسته است .به این امید که با هوشیاری وهمدلی مردم در تمام انتخابات و ودر تمام صحنه های کار وزندگی ،وبا درایت وکیاست مسئولین منتخب و رهنمودهای مقام معظم رهبری سربلندی ایران وآینده توام با موفقیت برای فرزندانمان را شاهد باشیم .
  • سمنانی A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    9 4
    آقای روحانی مهمترین اولویت با رفع تحریم هاست که از جلوی چشم ملت پاک بشه و امیدوار بشه به آینده.مچکریم پریزدنت
  • بی نام SE ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۵
    19 2
    هروقت تحريم ها برداشته شود آن وقت است كه بايد بگويي به وعده هايت عمل كردي