مریم فکری:
سال 93 سالی پرفراز و نشیب برای صنعت بیمه بود و مسایلی مانند تحقیق و تفحص از صنعت بیمه، بررسی اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در مجلس و رخدادهای بیمه توسعه، از مهمترین اتفاقات صنعت بیمه در سال گذشته بود. با توجه به تحولات صورت گرفته در این صنعت و شرایط آن، بسیاری از کارشناسان صنعت بیمه سال 94 را برای شرکتهای بیمه را سالی سخت پیشبینی کردهاند. در این راستا خبرگزاری خبرآنلاین در گفتوگو با مجید بنویدی، عضو انجمن حرفهای صنعت بیمه، به مهمترین چالشهای پیش روی صنعت بیمه پرداخته است که در ادامه مشروح این گفتوگو را میخوانید:
* باتوجه به ارسال لایحه بیمه شخص ثالث از سوی دولت و همچنین طرح اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در کمیسیون اقتصادی مجلس، سال 94 چه تغییری در قانون بیمه شخص ثالث محتمل است؟
در رابطه با شخص ثالث، نظراتی که در مجلس و یا دولت پیگیری شد، در جهت این است که با کمترین حق بیمه، بهترین پوشش برای مردم تهیه شود. از سوی دیگر، اهالی صنعت بیمه با خسارت سنگین این رشته مواجه هستند. فکر میکنم با توجه به صحبتهایی که در مجلس شد و نقطه نظرات مطرح شده در سندیکای بیمهگران، تلاش میشود که حق بیمه منصفانهای برای پرداخت خسارت به بیمهگذاران این رشته دریافت شود.
بیمهگذار میخواهد با حق بیمهای که پرداخت میکند، از پرداخت خسارت منصفانهای برخوردار شود. اگر مجموع حق بیمههای ثالث نتواند پرداخت خسارت را تکافو کند، قطعا شرکتهای بیمه با مشکل مواجه میشوند و نمیتوانند از پس تعهدات حقیقی خود به صورت منصفانه برآیند.
دوستان صنعت بیمه باید بیشتر به این موضوع بپردازند. توافقاتی در سال 92 صورت گرفت، ولی این توافقات پایدار نبود و برخی در صنعت بیمه با ارائه تخفیف و یا تقسیط بیمه شخص ثالث، باعث شدند که بازار به سمتی برود که ارزانفروشی در ثالث رایج شده است.
* به نظر شما عوارض و مالیات بر ارزش افزوده از بیمه شخص ثالث برداشته میشود؟
امیدوارم که این کار انجام شود. خدماتی که در این حوزه ارائه میشود، در هیچ کجای دنیا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست. به نظر من مالیات بر ارزش افزوده و عوارض در سال 94 از صنعت بیمه برداشته نمیشود.
* گزارشات بیمه مرکزی حاکی از آن است که در 5 سال گذشته، شرکتهای بیمه به صورت فزاینده در بیمه شخص ثالث زیان دادهاند، آیا این زیانها کماکان وجود دارد؟
قطعا؛ با وجود افزایش قیمت دیه و رقابت در این رشته زیادتر هم شده است. من تصورم میکنم اگر به همین منوال پیش بریم، ضرر شرکتهای بیمه در ثالث افزایش مییابد. تجربه من نشان میدهد که ثالث تا 35 ماه بعد، اثرات خود را بر شرکت بیمه نشان میدهد وخسارتهای آن به شرکت بیمه کاملا واقع میشود. به عبارت بهتر، ریسک منقضی نشده این رشته، در شرکتهای بیمه بوده و خواهد بود و فشار ذخیره خسارت معوق که به شرکتهای بیمه وارد میشود، این رشته را با حاشیه زیان مواجه میکند.
* احتمال ورشکستگی شرکتهای بیمه از ناحیه بیمه شخص ثالث وجود دارد؟
بعید میدانم. صنعت بیمه قویتر از آن است که این رشته به این شکل به آن لطمه بزند. شاید حاشیه سود آنها را کم کند، ولی شرکتهای بیمه با تدوام فروش و فروش در رشتههای دیگر این مشکل را برطرف میکنند. البته اینکه حوصله سهامداران شرکتهای بیمه تا چقدر باشد و این شرایط را تحمل کنند، جای سوال دارد.
* در چند سال گذشته نگاه سیاستگذاران بخش حاکمیتی مانند مجلس و دولت با نگاه بیمه مرکزی و شرکتهای بیمه و متخصصان صنعت بیمه در حوزه شخص ثالث، به یکدیگر نزدیک نشد، علت عدم نزدیکی نظارت چیست؟
به نظر من، سیاستگذاران دولتی فکر میکنند فقط مصرفکننده ذینفع محصولات بیمه است؛ در صورتی که آنها باید تصور کنند یکی از ذینفعانی که باید از حقوقش دفاع شود، شرکتهای بیمه هستند. سیاستگذاران دولتی فقط جانب بیمهگذاران و خسارتدیدگان را میگیرند. در صورتی که باید جوانب دو طرف را در نظر بگیرند و یک بازی برد- برد را در نظر داشته باشند. در این صورت وضع شرکتهای بیمه هم خوب میشود. قطعا اگر شرکتهای بیمه وضعیت خوبی و شرایط بهتری داشته باشند، رضایت طرف مقابل را هم جلب میکنند. ثابت شده است هرگاه اوضاع و شرایط شرکتهای بیمه خوب باشد و بهتر ریسک را بسنجند، میتوانند پرداخت خسارت بهتری داشته باشند و در جلب رضایت مردم موفقتر خواهند بود.
اگر دولت و مجلس کمی به حرف متخصصان صنعت بیمه گوش دهند و موازنه ایجاد کنند، منجر به بهبود فضای کسبوکار در بیمه میشود و در نهایت تمامی ذینفعان شرکتهای بیمه شامل سهامداران و بیمهگذاران سود میبرند.
* در صنعت بیمه چه ضعفی وجود داشته که نتوانستند نظر خودشان را به مجلس و دولت، به نحو مناسبی منتقل کنند؟
ما مشکلی در بحث کارشناسی صنعت بیمه نداریم. شرکتهای بیمه مظلوم واقع شدهاند و تبلیغاتی روی خدماتی که به مردم بدون استفاده از منابع دولتی ارائه دادهاند، نداشتهاند.
* اگر صنعت بیمه تبلیغات مناسبی را درباره خدمات خود انجام دهند، مجلس و دولت به نظر صنعت بیمه اهمیت میدهند؟
در هرصورت همه تابع افکار عمومی هستند. صنعت بیمه آنقدر مشغول اوضاع داخلی خود هست که شاید در این ناحیه کمتر کار شده است و فقط فکر میشود که شرکتهای بیمه ثروتمند هستند، در حالی که اینطور نیست.
* یعنی مشغولیتهای داخلی در صنعت بیمه مانع از انتقال نظراتش میشود؟
بله، اگر شما تصور کنید با این روحیه تعاونی که شرکتهای بیمه در سطح جامعه ایجاد کردهاند و با جمعآوری پولی که از جامعه دارند و خسارتهایی که پرداخت میکنند، سرمایهگذاریهایی که جذب میکنند با حاشیه سود پایین، به واقع کار مقدس و مهمی انجام میدهند.
* حاشیه سود در صنعت بیمه چقدر است؟
براساس گزارشهای مالی که دارد منتشر میشود، حاشیه سود عملیاتی ناچیز است و یا بعضا حاشیه سود عملیاتی ندارند و بیشتر سودشان از محل سرمایهگذاریها تامین میشود و در هر صورت با نرم بازار سرمایه و شرکتهای دیگر متناسب نیست و سهام شرکتهای بیمه فعلا آنچنان سهام فعالی در بورس نیست.
آن چیزی که در بازار و اصول بیمه عرف است، این است که عملیات بیمهگری نباید سود سرشاری بدهد و نباید هم زیان بدهد. اگر سود سرشاری بدهد، باید حتما حق بیمهها تعدیل شوند و اگر زیان بدهد باید حق بیمهها افزایش یابد.
* الان شرکتهای بیمه از محل عملیات بیمهگری سود نمی برند؟
بعضی حتی زیان میکنند، آنچه که سود برای شرکتهای بیمه ایجاد میکند، منابع سهامداران و حق بیمه رسوب شدهای است که سرمایهگذاری شده است.
* فکر میکنید حاشیه سود سال 94 از سال 93 بالاتر است؟
من فکر میکنم شرایط شرکتهای بیمه در سال 94 نسبت به سال 93 سختتر خواهد بود.
* علت این پیش بینی چیست؟
اول شرایط اقتصادی کشور؛ با توجه به وضعیت نامشخص بازار سرمایه و اینکه بخشی از درآمد شرکتهای بیمه از بازار سرمایه تامین میشود و همچنین بعد از اتفاقاتی که افتاد، شرکتهای بیمه محتاطانهتر کار میکنند.
* آیا اعتماد مردم به صنعت بیمه در سال 93 افزایش یافت؟
مردم متوجه شدند که صنعت بیمه بسیار شفاف عمل میکند و حتی عضوی از صنعت بیمه که احتمالا خطایی داشته، سریع آن را رسانهای کردند و اطلاعرسانی کردند. صنعت بیمه ابایی ندارد که بگوید شرکت بیمهای نمیتواند پرداخت کند؛ در حالیکه برخی صنایع مشابه، چنین وضعیتی ندارند و به این شفافیت کار نمیشود. در صنعت بیمه بسیار شرافتندانه و صادق کار کردهاند و آنجایی که مشکل داشتند، ابراز کردند و بیمه مرکزی به وظیفه خود کامل عمل کرد.
* در برنامه پنجم توسعه داشتیم که باید انحصار در صنعت بیمه کم شود و رقابت ایجاد شود، آیا این برنامه به درستی اجرا شد؟
یک مقدار افزایش سهم بحث خصوصی توانست کمک کند. کاهش اتکایی اجباری نشان داد که تمایل وجود دارد که نسبتا نقش بخش خصوصی بیشتر شود، ولی قطعا با آن هدفگذاری برنامه، هم سرعت نبوده و کمتر بوده است.
* برای افزایش سرعت چه باید کرد؟
به نظر من شرایط صنعت بیمه باید یک مقداری از لحاظ سودآوری به شکلی شود که سرمایهگذاران بتوانند بهتر جمع شوند، شرکتها تقویت شوند و افزایش سرمایه بدهند و در مورد شفافسازی، آن سختگیری که به شرکتهای بیمه خصوصی میشود، حتما به شرکت بیمه دولتی هم بشود و فقط سختگیری در مورد شرکتهای بیمه خصوصی نباشد. الان در مقررات در مورد شرکتهای بیمه خصوصی و دولتی اختلاف زیادی داریم و همه سختگیری در مورد شرکتهای بیمه خصوصی انجام میشود.
* صنعت بیمه را در سال 93 چطور ارزیابی میکنید؟
سال 93 را سال پرفراز و نشیبی برای صنعت بیمه میدانم. البته سالی بسیار آموزنده برای دستاندرکاران صنعت بیمه بود. یاد گرفتیم که شرکتهای بیمه براساس اصولی استوار هستند که بسیار اصول مقدس و قابل رعایتی هستند و تمامی حقوق ذینفعان شامل سهامداران، بیمهگذاران و کارمندان را به یک اندازه حفظ کنیم و حقوق ذی نفعان را پایمال نکنیم.
* در سال 93 چه کاری باید در صنعت بیمه انجام میشد که انجام نشد؟
در بحث فعالیت در حوزه اتکایی باید یک مقدار فرصت بیشتری از سوی بیمه مرکزی به شرکتهای بیمه داده میشد. یک مقدار روی مجوزهای اتکایی سختگیری میشود و در شرایط کنونی، این زیاد مناسب وضعیت ما نیست.
* در سال 93 چه کار مثبتی در صنعت بیمه انجام شد؟
ارائه گزارش توانگری مالی شرکتهای بیمه بود که به صورت شفاف به همه اعلام شد.
22539
نظر شما