معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: برای اینکه بتوانیم از نوار ساحلی جنوب استفاده مناسب گردشگری کنیم، طرح ایجاد ۷ دهکده گردشگری را در این مناطق داریم که دو تا سیستان و بلوچستان ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سیستان و بلوچستان یکی از مناطق گردشگری بکر و ناشناخته ایران است. حتی در آن منطقه امکانات معمولی گردشگری کمتر وجود دارد. این درحالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می گوید برنامه ای برای فعال شدن گردشگری در نوار ساحلی جنوبی ایران وجود دارد. 

مسعود سلطانی فر که زمستان گذشته سفری به سواحل مکران داشت، درباره ظرفیت های گردشگری در سیستان و بلوچستان به خبرآنلاین می گوید: «ما خوشبختانه به لحاظ طبیعت گردی، یک تنوع اقلیمی و آب و هوایی مناسبی داریم. در این کشور در چهارفصل، در یک روز می شود اسکی کرد، در همان روز می شود در آب شنا کرد. این تنوع اقلیمی گاهی از اوقات در شعاع کمتر از ۱۰ کیلومتر تحقق پیدا می کند. این تنوع اقلیمی بسیار برای گردشگران اروپایی و گردشگران غربی، پرجاذبه است. در چابهار هم همین است. بخصوص اینکه شرایط ویژه آب و هوایی دارد که ما گرمای شدید و طاقت فرسای برخی نقاط نوار ساحلی جنوبی را نداریم.

او گفت: در همان ایامی که در بندرعباس و بندرلنگه و اینها گرمای شدید وجود دارد، بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان هست که هوا را مناسب می کند. جاذبه های استثنایی در چابهار هست؛ کوه های مینیاتوری، مجموعه گل‌فشان، سواحل و بنادری که آنجا وجود دارد. در چابهار نقطه ای را داریم که سه پدیده کوه های مینیاتوری، شن های طلایی و آب های فیروزه ای آرام و کم عمق با هم جمع است. گفته می شود که شاید سه چهار نقطه در دنیا وجود دارد که این سه پدیده را با هم داشته باشد. وجود منطقه آزاد باعث شده قدم هایی برای سرمایه گذاری برداشته شود، ولی ما هنوز در نقطه ابتدا هستیم. انجا نقطه اولویت ماست.

سلطانی فر در ادامه گفت: ما در ۳ هزار کیلومتر نوار ساحلی جنوبی، از گواتر تا خوزستان، حتی یک دهکده گردشگری نداریم.  درحالی که کشورهای روبروی ما توانسته اند با شرایط اقلیمی سخت‌تر از ما، تاسیسات خیلی خوبی ایجاد کرده اند. ضمن اینکه زیبایی های ساحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان را ندارند. برای اینکه بتوانیم از نوار ساحلی جنوب استفاده مناسب گردشگری کنیم، طرح ایجاد ۷ دهکده گردشگری را در این مناطق داریم.

به گفته معاون رییس جمهور، دو تا از این دهکده ها در سیستان و بلوچستان احداث می شود: شناسایی این نقاط هم هوایی و هم زمینی با هماهنگی سازمان امور اراضی کشور دقیقا انجام شده. جاهایی که زمین مناسب در تملک دولت بیش از ۵۰۰ هکتار وجود دارد. این برنامه مان این است که در این هفت نقطه با تامین زمین و انجام مطالعاتش در تامین زیرساخت ها کمک کنیم و شرایطی بوجود بیاوریم که بخش خصوصی سرمایه گذاری کند؛ ایجاد ویلاها و هتل های مختلف، تاسیسات وزرشی مناسب آن مناطق مثل ورزش های آبی، زمین تنیس، زمین گلف و همه امکاناتی که در یک دهکده گردشگری باید وجود داشته باشد. تا مردم بیشتری را بتوانیم در این مناطق تمرکز بدهیم و از زیبایی ها و جاذبه های گردشگری طبیعی جنوب استفاده کنیم. چون بحث گردشگری زمستانی در ایران خوب جا نیفتاده، از مناطق گردشگری جنوب به خوبی استفاده نمی کنیم. همه ذهن ما متوجه گردشگری در بهار و تابستان است. درحالی که در پاییز و زمستان رفتن به نوار ساحلی جنوب کشور، فوق العاده لذت بخش است.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 408308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =