سیستان و بلوچستان، بازنده واردات گوشت قرمز از برزیل و هند

حدود ۶ ماه از زمانی که استاندار سیستان و بلوچستان تأکید کرد که این استان می‌تواند گوشت قرمز کشور را تأمین کند سپری شده اما هنوز این وعده عملیاتی نشده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ علی‌اوسط هاشمی پاییز گذشته گفته بود: «متأسفانه مافیای واردات گوشت قرمز از برزیل تاکنون مانع از آن شده تا تولید گوشت قرمز در سیستان و بلوچستان پا بگیرد و این در حالی است که دولت قرنطینه‌هایی راه‌اندازی کرده ولی رها شده است.»

در عین حال پرسش این است که آیا سیستان و بلوچستان در صورت عملی شدن وعده استاندار توان بسیج پتانسیل‌های خود برای تأمین گوشت قرمز ایران را دارد؟

«شیرعلی حسینی نارویی»، رئیس شورای شهر زاهدان درباره سابقه تأمین گوشت قرمز به خبرآنلاین می گوید: از آنجایی که ما تجربه این امر را در گذشته داشته‌ایم و تامین گوشت کل کشور با ما بوده است، در نتیجه اطمینان خاطر داریم که می‌توانیم از عهده این کار به خوبی برآییم. حتی تحقق این امر می تواندعلاوه بر استان بر اقتصاد کشور نیز تاثیر بگذارد. البته اگر تغییر و تحولاتی در دامپروری ایجاد کنیم، در بلند مدت می‌توانیم به وضعیت سابق بازگردیم. اما در حال حاضر باید از پتانسیل موجود بهترین استفاده را کرد.

طی دولت نهم و دهم، ۱۰ درصد از نیاز ایران به گوشت قرمز از طریق واردات آن هم از یک میلیون و ۲۲۹هزار و ۹۰۶ کیلومتر آن سوتر یعنی کشور برزیل تأمین می‌شد. این سیاست برخلاف تأکید بر اقتصاد مقاومتی اعمال شد در حالی که فاصله سیستان و بلوچستان تا تهران فقط یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر است و از دورترین نقطه یعنی چابهار حدود ۲هزار کیلومتر فاصله دارد. ضمن اینکه این استان قابلیت بسیاری برای تأمین گوشت قرمز دارد.

دراین‌باره حسینی نارویی می گوید: شغل اصلی مردم سیستان و بلوچستان دامپروری است که با توجه به خشکسالی 20 ساله، اکثرا شغل های خود را از دست دادند و مجبور به واردات دام از کشور همسایه برای گذراندن معیشت خود شدند.

وی همچنین گفت: البته ناگفته نماند که انسداد مرز مشکلات را چندین برابر کرده است. در حال حاضر دیوار مرزی بین مرز ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان کشیده شده است و اگر تصمیمات استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص تامین گوشت قرمز کل کشور از استان ما تحقق پیدا کند، این امر منجر به اشتغال زایی در استان و تامین معیشت مردم استان می شود و همچنین اقتصاد استان را متحول خواهد کرد.

همچنین عبدالعزیز بلوچزهی، رئیس شورای اسلامی استان سیستان و بلوچستان نیز درباره تأمین گوشت قرمز کشور از طریق سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به این نکات باید گفت، سیاستی که آقای استاندار بر آن تکیه کرده است که در آن مجوز وارد کردن دام را به عنوان دام های کوچک در پرواربندی ها گرفته، کار مفیدی است که موجب اشتغال زایی مستمر در استان می شود و این خود رکود نرخ بیکاری استان را در پی دارد و هم می تواند گوشت کشور را تامین کند.

وی دراین‌باره توضیح داد: با توجه به برنامه‌ریزی های صحیح با باز کردن مرزها و ورود دام به کشور، می‌توان گوشت کشور را تامین کرد. اگر این روند به شکل صحیح و درست پیش رود، تاثیر به‌سزایی در اشتغال زایی خواهد داشت چرا که با توسعه پرواربندی ها در مدت زمان کوتاه بازدهی بالایی را شاهد خواهیم بود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ع.ک A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    3 2
    یک میلیون و ۲۲۹هزار و ۹۰۶ کیلومتر آن سوتر؟؟؟؟ از خورشید که نمیخوان گوشت وارد کنند بابا، میخوان از برزیل بیارند. ضمناً شما میگی مردم به خاطر خشکسالی شغل خودشون رو هم از دست دادند یعنی 4 راس دام رو هم نتونستند نگهداری کنند، حالا میخواید گوشت 80 ملیون نفر رو در بیابون تامین کنی؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۶
    2 0
    مردم بيكار باشند بهتره
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 0
    استان سیستان وبلوچستان باتوجه به وسعت ومردمان سخت کوش میتواند نیاز گوشت کشور را براورده نمایند ودرصورت سرمایه گذاری وحمایت هم مردم استان وهم دیگر هموطنان بهره مند میشوند به امید توجه بیشتر