ایران نوشت:

  رئیس کمیسیون اصل 90 طی نامه‌ای به وزیر علوم، اعلام کرد که پرونده بورسیه‌ها در مجلس بسته شد.
محمدعلی پورمختارضمن اشاره به بررسی شکایت برخی دانشجویان ممنوع شده از ادامه تحصیل در کمیسیون اصل 90 گفت: «نهایتاً با ملاحظه مجموعه مستندات و قوانین، اقدام شورای مرکزی بورس و وزیر علوم وقت برای پذیرش بورسیه‌ها با همان شرایط قبلی قانونی شناخته شد لذا هیچ ایرادی بر عملکرد شورای مرکزی بورس و وزارت علوم وارد نیست و براساس اختیارات قانونی کار صورت گرفته است.
  این در حالی است که وزیر علوم دیروز گفت: «نتیجه بررسی پرونده بورسیه ها در کمیته تعیین مصادیق هفته آینده اعلام می شود». علاوه بر پورمختار، محمدمهدی سالاری راد استاد دانشگاه امیرکبیر، مسعود کنزی استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و معاون اسبق دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد غلامی مدیرکل بورس و دانشجویان خارج از کشور سازمان امور دانشجویان به همراه مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، اعضای کمیته تعیین مصادیق بورسیه‌ها را تشکیل می دهند.

درباره سخنان رئیس کمیسیون اصل 90 گفت‌وگویی با مهدی دواتگری انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


آقای دواتگری! نظر شما درباره نظر رئیس کمیسیون اصل 90 چیست؟ شما در جریان این نامه هستید؟


نامه آقای پورمختار به وزیر علوم غیرقانونی است. چون خارج از اختیارات کمیسیون اصل 90 است و به نوعی یک دستورالعمل است. قانون درباره وظیفه این کمیسیون آورده که کمیسیون شکایات را بررسی می‌کند و از دستگاه‌ها توضیح می‌خواهد. دستگاه‌ها هم موظف هستند در مهلت مقرر درباره موضوع محل بحث پاسخ دهند. اگر این پاسخ برای کمیسیون قانع کننده نباشد و کمیسیون احراز کند تخلفی وجود داشته، مراتب را به دادگاه ارجاع می‌دهد.
در اینجا هیچ اشاره‌ای نشده که کمیسیون به دستگاه‌های اجرایی دستور هم بدهد. اما آقای پورمختار در نامه خود که دستورالعمل است، به وزیر نوشته است: «خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به انجام اقدامات لازم و ادامه تحصیل پذیرفته شدگان به شرح فوق اقدام و نتیجه را به کمیسیون اعلام دارد.» این یک دستورالعمل است که کمیسیون به هیچ وجه اجازه صدور آن را ندارد. من روز گذشته در همین باره با رئیس مجلس صحبت کردم و نظر آقای لاریجانی هم این بود که کمیسیون حق ندارد دستورالعمل صادر کند.
از سوی دیگر با صحبت‌هایی که با اعضای کمیسیون اصل 90 داشتم، متوجه شدم که برخی از آنها هم اساساً در جریان این نامه نیستند و به نظر می‌رسد این نامه نظر شخصی آقای پورمختار است با همفکری برخی دیگر از نمایندگانی که به نوعی در این قضیه دخیل هستند.
پس پرونده بورسیه‌ها همچنان مفتوح است؟
بله عرض کردم که نامه آقای پورمختار هیچ اعتبار قانونی ندارد. دست‌های پنهانی تلاش دارند پرونده بورسیه‌ها هر چه زودتر مختومه شود اما ما اجازه نمی‌دهیم.
شما پیش از این هم گفته بودید اگر فشارها به مجلس ادامه داشته باشد، اسامی موجود در فهرست بورسیه‌ها را اعلام می‌کنید. اکنون چه نظری دارید؟
ببینید من الان درباره مصادیق صحبت نمی‌کنم. من به عنوان فردی که پرونده‌ها را بررسی کرده‌ام، اطلاعات زیادی دارم. اگر نیاز باشد، حتماً آنها را اعلام خواهم کرد. البته امیدوارم نیازی به اعلام این اطلاعات نباشد. با کمال جرأت می‌گویم که به هیچ وجه از ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی عبور نخواهم کرد چون از این ناحیه، توهین آشکاری به جامعه علمی و دانشگاهی کشور شده است.
بر اساس مطالعات خودتان آیا میزان تخلفات در پرونده‌ها به قدری هست که منجر به ممانعت از ادامه تحصیل این دانشجویان شود؟
بله البته همه آنها تخلف نکرده‌اند و هر پرونده چارچوب‌هایی دارد با شکل‌های مختلفی از تخلفات. با این حال آنچه در این باره ملاک است، گزارش نهایی کمیته وزارت علوم است که دارد پرونده‌ها را مورد به مورد و یکی به یکی بررسی می‌کند.
وزیرعلوم گفته‌است که هفته آینده نتیجه نهایی بررسی‌های کمیته اعلام می‌شود.
بله بنابر همین است اما عواملی هستند که می‌خواهند پیشدستی کنند. اینها که در مجلس هم کم نیستند، می‌خواهند قبل از اینکه گزارش وزارت علوم و کمیته اصلی ارائه شود، به گونه‌ای خبرسازی و جوسازی کنند که فضا برای مخدوش کردن و تحت‌الشعاع قرار دادن گزارش کمیته فراهم شود. اما قطعاً ما در این پرونده کوتاهی نخواهیم کرد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 410630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =