۰ نفر
۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۲

سمیه مروتی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روابط بین الملل

روز پانزدهم نوامبر، نشست سران گروه 20 درباره بحران مالی در واشنگتن آمریکا برگزار شد. با بروز بحران مالی جهانی، انجام اصلاحاتی در نظام مالی بین المللی به خواست مشترک جامعه جهانی تبدیل شده است. نشست سران گروه 20 فرصت مهمی برای کمک به ایجاد یک نظام مالی بین المللی عادلانه، برابر، فراگیر و منظم است. چارچوب اساسی نظام مالی بین المللی کنونی بر اساس «نظام برتون- وودز» شکل گرفته است. محور این نظام که منافع جوامع اقتصادی پیشرفته غربی را نمایندگی می کند، «دلار آمریکا» است.

ظرف 20 سال اخیر، همگام با شکل گیری جوامع اقتصادی جدید، اقتصاد جهان به سمت چند قطبی شدن حرکت کرده، اما نظام مالی کنونی این تحولات را در نظر نگرفته است. بروز بحران مالی جهانی ناشی از بحران وام های بانکی آمریکا بسیاری از نقایص جدی نظام مالی بین المللی کنونی را آشکار کرد. چن فون ین، رئیس انستیتوی اقتصاد جهانی پژوهشگاه روابط بین المللی معاصر چین در این زمینه معتقد است: «نظام مالی کنونی منافع بازارهای جدید را مد نظر نگرفته است، تضاد بین نظام قدیمی و تغییرات جدید بزرگترین مشکل است.»

ظرف دو ماه اخیر، بحران مالی از آمریکا به سوی کشورهای دیگر، از کشورهای پیشرفته به کشورهای در حال توسعه و از اقتصاد مجازی به اقتصاد واقعی سرایت کرده است. این وضعیت موجب شده است انجام اصلاحات در نظام مالی، ایجاد یک نظام مالی منطبق با شرایط جدید و همکاری برای مقابله با بحران به خواست همه کشورهای درگیر بحران تبدیل شود.

حال این پرسش مطرح می شود که چه نوع نظام جدید مالی باید ایجاد شود؟ چین به عنوان بزرگترین کشور در حال توسعه در جهان، همواره با روش های سازنده به  دنبال ایجاد یک نظام مالی بین المللی برابر، عالانه، فراگیر و بوده است. مقامات چینی معتقدند در تلاش برای ایجاد یک نظام مالی جهانی جدید، منافع کشورهای در حال توسعه باید مد نظر قرار گیرد. این موضع مورد تائید نهادهای بین المللی نیز قرار دارد. «رابرت زولیک»، رئیس بانک جهانی چندی پیش اعلام کرد، بانک جهانی قصد دارد نسبت سهام کشورهای در حال توسعه در این بانک را به 44 درصد ارتقا دهد تا میزان تاثیرگذاری کشورهای در حال توسعه در این بانک افزایش یابد. «بان کی مون»، دبیرکل سازمان ملل نیز اظهار داشت که در روند اصلاح نظام مالی بین المللی باید منافع کشورهای در حال توسعه مد نظر قرار گیرد. وی تاکید کرد: «اطمینان دارم در روند رایزنی در باره چگونگی اصلاح نظام برتون- وودز، باید به همکاری مشترک و چند جانبه گرایی پایبند بود.»

چین که پس از سیاست در های باز تمام پیشرفت خود را مرهون روند آزادسازی و سیستم بازار آزاد است، حال با شروع بحران در امریکا و ادامه ارتعاشات آن در سایر کشورهای صنعتی نگران کاهش نرخ تجارت خود با آن کشورها و از دست دادن بازار مصرف کالاهای چینی در بازار های هدف است. در همین راستا این کشور سعی دارد همگام با سایر کشورهای صنعتی در حل این بحران تلاش کند و از تمام امکانات خود برای یافتن پاسخ برای برون رفت از این بحران، استفاده نماید. همان طور که هو جین تائو، رئیس جمهور چین اظهار کرده است، حفظ روند مطلوب توسعه اقتصادی در چین، نقش مهمی است که این کشور برای ثبات بازار مالی جهانی و توسعه اقتصادی جهان ایفا می کند.

اکنون که بحران مالی بین المللی به طور جدی بر توسعه اقتصادی جهان هجوم آورده است، تأثیرات منفی آن بر اقتصاد چین نیز واضح تر و جدی تر می شود. تعدیل سیاست اقتصادی کلان توسط دولت چین، نشانگر اراده سیاسی جدی برای مقابله با بحران مالی جهانی، حل مشکلات موجود در اقتصاد کشور و حفظ روند توسعه باثبات و سریع اقتصادی به شمار می آید. آنچه مشخص است، عکس العمل چینی ها  نشان از عمق نگرانی و حساسیت آن ها نسبت به دامنه این بحران و تاثیرات آن بر اقتصاد کشورشان دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۷
    0 0
    مطالبرا بيشتر رو روشن تر بيان كنيد