دواتگری عضو کمیته تعیین مصادیق وزارت علوم در موضوع بورسیه‌ها به روزنامه اعتماد گفت:

   در بحث بورسيه‌ها هنوز موضوع آزمون مشخص نشده است. منتقدان مي‌گويند آزمون شفاهي بوده و اين كفايت مي‌كند. شما چقدر چنين استدلالي را قبول داريد؟

طبق قانون اعزام دانشجويان به خارج، شرط برگزاري آزمون قطعي و الزامي است. منتقدان بحث غيرقانوني بودن بورسيه‌ها مي‌گويند آزمون به صورت شفاهي برگزار شده است. اما من وقتي پرونده‌ها را خواندم، هيچ مدركي دال بر برگزاري آزمون شفاهي هم در آنها نبود. يعني وقتي همان آزمون شفاهي هم برگزار شود بايد يك سند در پرونده بگذارند كه اين آزمون برگزار شده و چه سوالاتي پرسيده‌اند و متقاضي بورسيه چه پاسخ‌هايي داده است. ما در اين پرونده‌ها هيچ سندي دال بر برگزاري آزمون شفاهي هم نديديم و چنين مدركي وجود ندارد.

    پس اينها با چه فرآيندي وارد بورس مي‌شدند؟

افراد از محل‌هاي مختلفي معرفي شده‌اند و‌ آمده‌اند و هيچ آزموني، حتي همان آزمون شفاهي هم در كار نبوده است. اينجا چند تخلف صورت گرفته است. اول اينكه نه آزمون كتبي در كار بوده و نه آنطور كه برخي همكاران ما گفته‌اند، آزمون شفاهي. دوم اينكه الان ٣٠٠ هزار نفر پشت كنكور دكترا هستند و افرادي توانسته‌اند بدون هيچ آزموني وارد مقطع دكترا شوند. سوم اينكه اينها عضو هيات علمي مي‌شوند و چهارم استخدام رسمي هم مي‌شوند. پس موضوع بورسيه‌ها فقط يك موضوع و تحصيل در مقطع دكترا نيست.

   آقاي پورمختار بعد از نامه‌اي كه به وزارت علوم نوشت، در جمع خبرنگاران توضيح داد كه درباره شرط معدل، چون اين از اختيارات وزير بوده پس مي‌توانسته آن را بالا و پايين كند و ملاك را براي افرادي خاص تغيير دهد. اين استدلال از نظر شما چقدر منطقي است؟

شوراي مركز بورس در زمان دكتر دانشجو براي بورسيه يك سري شرط معدل تعيين كرده است. خيلي از بورسيه‌شدگان معدل‌شان زير اين معدل بوده و كميته تعيين مصاديق كاري كه كرده اين است كه بورسيه اينها را قطع كرده، اما ادامه تحصيل در مقطع دكترا براي آنها آزاد است و اين ارفاق بزرگي در حق آنها بود كه انجام داديم. آن چيزي كه وزير اختيار داشته، مربوط به شوراي مركزي بورس مي‌شده است. مصوبات شوراي مركزي بورس به تصويب وزير مي‌رسد. آنچه شوراي مركزي بورس براي شرط معدل تعيين كرده، كاملا مشخص است. وزير اختيار داشته بيايد مثلا شرط معدل را تا دو نمره كاهش دهد. اما آنچه آقاي پورمختار مي‌گويد بر اين مبناست كه وقتي وزير در راس شوراي بورس است و اين را تاييد كرده، يعني كار درست است. ولي آيين‌نامه گفته كه دستورالعمل توسط شوراي مركزي بورس تهيه مي‌شود و به تصويب وزير مي‌رسد. وقتي كلمه دستورالعمل اينجا ذكر شده، اين دستورالعمل مثل قانون است. اين بايد جامع و به دور از تبعيض باشد.

   درباره آن نامه‌اي كه آقاي پورمختار منتشر كرد، شما از قبل هيچ اطلاعي داشتيد؟ يا اينكه با توجه به عضويت آقاي پورمختار در كميته تعيين مصاديق در اين رابطه با شما صحبت كرده بودند؟

كميسيون اصل نود اصلا از ما توضيح نخواست. بعد آن چيزي كه منتشر شد اصلا در جلسه عمومي كميسيون اصل نود مورد بحث قرار نگرفته بود. آن نامه نظر شخصي آقاي پورمختار بوده نه كميسيون. البته برخي افراد كه نزديك به جبهه پايداري بوده‌اند هم در اين رابطه يك نظري داده‌اند. اما وقتي من با ديگر اعضاي كميسيون صحبت كردم، گفتند اصلا از نامه آقاي پورمختار خبر ندارند.

 پس اين ربطي به كميسيون اصل نود نداشت؟

نخير، اصلا مصوبه نيست. نكته اينجاست؛ ما چيزي به عنوان مصوبه كميسيون اصل نود در اين زمينه نداريم. اين نامه آقاي پور مختار است كه يك نظر شخصي بوده است.

   اينكه شما و همين طور آقاي احمدي لاشكي كه يكي ديگر از نمايندگان مجلس در كميسيون اصل نود هستند، در رابطه با اين موضوع به آقاي پورمختار نامه نوشته‌ايد و اعتراض داشتيد، به شخصي بودن آن نظر بر مي‌گردد يا اينكه اگر موضوع در صحن كميسيون هم بحث مي‌شد، باز هم محلي از اعراب نداشت؟

قانون مربوط به كميسيون اصل وظيفه اين مجموعه را تعريف مي‌كند. آن قانون مي‌گويد كميسيون اصل نود وظيفه‌اش اين است كه اگر شكايتي مطرح شود از قواي سه‌گانه توضيح بخواهد، مراجعه و مكاتبه كند. دستگاه مربوطه هم موظف است پاسخ مقتضي را ارايه كند. در صورتي هم كه كميسيون از آن پاسخ قانع نشد، كميسيون مورد را به دادگاه صالحه ارجاع مي‌دهد. بنابراين كميسيون اصل نود نمي‌تواند دستورالعمل يا بخشنامه صادر كند. آنچه آقاي پورمختار انجام داده خارج از چارچوب وظايف و اختيارات كميسيون است و اعضاي محترم كميسيون نبايد اجازه دهند چنين اتفاقي بيفتد.

 چرا با توجه به اين شرايط و درگيري‌هايي كه هست نتيجه كار را زودتر اعلام نمي‌كنيد؟

اتفاقي كه افتاد اين بود كه موارد را ما بررسي كرديم و كارمان را به پايان رسانديم. اما دقيقا يك روز قبل از آنكه كميته تعيين مصاديق نتيجه كار خود را اعلام كند عملا اين نامه عجولانه‌اي كه نوشته شد و نه به ادبيات آن و نه موارد حقوقي آن هم دقت نشد، منتشر شد  تا عملا جلوي انتشار گزارش گرفته شود. اين يك تاكتيك بود تا گزارش ما منتشر نشود.

   پس كي اين گزارش را منتشر مي‌كنيد؟

داريم صحبت مي‌كنيم كه نتيجه آن در آينده نزديك اعلام شود.

    هيچ آمار و عددي درباره گزارش نهايي شما وجود دارد كه مثلا نهايتا بورس چند نفر قطع شده است؟

درباره كميت آن فعلا صحبت نمي‌كنم. اما تخلفي صورت گرفته و رانتي ايجاد شده و خيلي‌ها علاقه ندارند تا موضوع پيگيري شود.

   همه مي‌گويند فشار زيادي بر وزارتخانه است و خيلي‌ها مي‌خواهند مسير كار بررسي پرونده منحرف شود. اين چقدر صحت دارد؟
من گفتم كه خيلي‌ها دوست ندارند تا اين پرونده به نتيجه برسد.

     مثلا تماس يا تهديدي در كار بوده است؟

طبيعتا خيلي‌ها با ما صحبت كرده‌اند و فشار هم هست كه عقب‌نشيني كنيم. اگر هم دقت كنيد آن انگيزه لازم براي پيگيري موضوع وجود ندارد.


17302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412352

برچسب‌ها