ابتکار در پارک ملی بمو: دولت به اجرای قوانین سختگیرانه محیط زیستی پایبند است/ مخالفت با سد تنگ‌سرخ شیراز

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور گفت:در حوزه محیط زیست، دولت تدبیر و امید به اجرای قوانین سخت گیرانه و مقررات پایبند است و به هیچ وجه در اجرای قانون کوتاهی و مماشات نمی کند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست فارس؛ معصومه ابتکار در مراسم بهره برداری از پهپادهای حفاظتی و مراقبتی در محل پارک بموی شیراز افزود: در سفرهای استانی کارگروه های ویژه محیط زیست تشکیل و پیشنهادهای مشخص در این حوزه ارایه می شود و بر اساس سیاست گذاری ها تصمیم گیری می شود.

وی با اشاره به اینکه در سفر به استان فارس برای تالاب های بختگان و پریشان تاکید ویژه شده است گفت:نقش تشکل های مردمی برای خفاظت از تالاب ها و دریاچه ها جای تقدیر دارد و در سفر به کازرون شاهد حساسیت و احساس مسوولیت مردم و تشکل های برای احیای تالاب و دریاچه پریشان بودیم .

این مقام مسوول ادامه داد:اعتبارات ویژه ای برای حفاظت از محیط زیست استان فارس پیش بینی شده که این اعتبارات در حوزه پایش رودخانه کر،نظارت بر موازین زیست محیطی دفع فاضلاب شیراز، مراقبت و حفاظت از تالاب ها و حفاظت از رودخانه ها و منابع آب هزینه می شود.

ابتکار با اشاره به طرح توسعه پالایشگاه شیراز اضافه کرد: طرح توسعه پالایشگاه شیراز مراحل ارزیابی زیست محیطی را می گذراند اما هنوز تایید زیست محیطی ندارد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور بیان داشت:براساس مصوبات دولت اجرای طرح توسعه صرفا با جایگزینی پالایشگاه جدید به جای پالایشگاه فعلی که فرسوده و مستهلک است امکان پذیر است.

وی عنوان کرد:پالایشگاه فعلی شیراز قدیمی و فرسوده است و برای مناطق مسکونی مجاور و آلودگی دارد بر همین اساس باید نتایج ارزیابی زیست محیطی طرح توسعه پالایشگاه جدید تایید شود تا در محل فعلی به شرط جایگزینی این طرح اجرا شود.

ابتکار بیان کرد:برای اجرای این طرح قبل از تایید ارزیابی زیست محیطی اگر مراسمی برگزار و یا کلنگی زده شده قطعا با فشارهای محلی صورت گرفته و از نظر حوزه محیط زیست مورد پذیرش نیست.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور بیان داشت:طی سال گذشته با استفاده از بنزین با استاندارد یورو 4 آلودگی هوادر بسیاری از شهرهای کشور کاهش یافت و هوای تهران به مدت 44 روز بهتر از سال قبل شد و بر همین اساس استفاده از بنزین یورو 5 و 6 در دستور کار محیط زیست است و پیگیری می شود.

وی گفت:فضای به وجود آمده در دولت تدبیر و امید این امکان را به وجود آورده که رسانه ها و حتی تشکل های منتقد محیط زیست بدون لکنت زبان انتقادهای خود را بیان کنند و ما از این رویکرد استقبال می کنیم.

مخالف احداث سد تنگ سرخ شیراز هستیم

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان هیچ مجوزی برای احداث سد تنگ سرخ صادر نکرده و ما همه اقدامات قضایی و حقوقی را برای توقف عملیات ساخت این سد به کار گرفته ایم .

معصومه ابتکار در بخشی از سفر استانی دولت تدبیر و امید به استان فارس گفت: سد تنگ سرخ در شیراز ارزیابی محیط زیست ندارد و تا قبل از تایید ارزیابی زیست محیطی ، احداث سد غیر قانونی و تاکید بر ساخت آن تخلف است.

وی افزود:ادامه کار این سد تا زمانی که ارزیابی محیط زیست تایید نشود ، غیر قانونی است و راهی برای فرار از قانون نیست .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ادامه داد:این سازمان تذکرات لازم را به وزارت نیرو داده و ما پیگیر این موضوع هستیم.

ابتکار اظهار کرد:قانون در مورد این سد صراحت دارد و هیات های حل اختلاف هم باید موازین قانونی را مد نظر داشته باشند زیرا هیچ مورد فرار قانونی را در احداث سد تنگ سرخ نمی پذیریم .

ابتکار گفت:ارزیابی زیست محیطی سد تنگ سرخ باید تایید شود و تایید ارزیابی زیست محیطی شرط لازم برای اجرا و تداوم عملیات ساخت این سد است و قانون در این زمینه بخوبی و روشنی همه موارد را مشخص کرده است .

وی افزود:مردم ، جوامع محلی و تشکل های زیست محیطی باید برای حفاظت از عرصه های زیست محیطی فعال باشند و در این زمینه ما را یاری دهند.

لغو آیین نامه معادن برای محیط زیست مشکل ساز شد

معاون رییس جمهوری در بخش دیگری از مطالب خود گفت:اواخر سال 84 متاسفانه آیین نامه استفاده از معادن در کشورمان لغو شد و ملغی شدن این آیین نامه لطمه فراوانی به عرصه های مشترک محیط زیست و معادن زد و به تبع آن مشکلات فراوانی برای محیط زیست پدید آورد .

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود:ضمن این که می کوشیم این آیین نامه و قوانین و همچنین اقتدار این سازمان را بازگردانی کنیم، اختیارات دستگاه ها هم در عرصه مسائل زیست محیطی باید محدود شود و تا حدودی هم موفق شده ایم.

ابتکار گفت:اگر این آیین نامه از نو احیا شود بدون شک با صراحت بیشتری جلوی بهره برداری های غیر قانونی و غیر مجاز معادن گرفته می شود .

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین در باره استفاده از معادن در منطقه بهرام گور نی ریز در استان فارس ، اظهار داشت: منطقه بهرام گور و پارک ملی قطرویه نی ریز از مناطق ارزشمند استان فارس است و هنوز اتفاق خاصی برای بهره برداری غیر مجاز از معادن در این منطقه نیفتاده است و ما هم اجازه بهره برداری غیر مجاز نمی دهیم و با هر نوع تخلف برخورد می کنیم .

وی گفت:بر اساس رایزنی هایی که انجام شده و پیگیری هایی که برای حفاظت از این منطقه به عمل آمده کار مشترکی با وزارت صنایع و معادن آغاز شده که با استناد به آن باید در چارچوب خاص و محدودی از معادن منطقه بهرام گور بهره برداری شود و اجازه نمی دهیم این منطقه دستخوش تغییرات بیشتر شود و بر روی مراقبت و حفاظت از آن تاکید داریم .

شرایط محیط زیست در طرح توسعه پالایشگاه شیراز لحاظ شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مورد طرح توسعه پالایشگاه شیراز و احداث پالایشگاه دوم در این منطقه گفت:شرایط محیط زیست در طرح توسعه باید لحاظ شود، اجرای طرح توسعه صرفا و فقط با شرط جایگزینی پالایشگاه قدیم امکان پذیر است.

این مقام مسوول افزود:پالایشگاه قدیم شیراز آلودگی زیست محیطی دارد و برای مناطق مسکونی مضر است از این رو طرح توسعه پالایشگاه شیراز باید با شرط جایگزینی پالایشگاه قدیم باشد و در همان محل و محدوده اجرا شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 412789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 0
    ایشون به شهر ما زرقان در بیست و پنج کیلومتری شیراز امدند.در واقع پارک ملی بمو متعلق به شهرستان زرقان است.
  • قناعتی A1 ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    0 1
    خانم ابتکار آیا اطلاع دارند که باغات قصرالدشت با کمبود آب درحال خشک شدن میباشند وتنها راه علاج احداث سد تنگ سرخ برای آبیاری مداوم واحیای مجدد این فیلتر تنفسی شهر زیبای شیراز میباشد آیا نباید ازدلسوزان شهر نظر خواهی کرد
  • رحیم IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 0
    آره ، خیلی ... این جواب تیتر بود بغل گوش ما تو گیلان با رشوه زیر 23 میلیونی میشه تپه های جنگلی را از حالت منابع طبیعی بودن در آورد . کاری که پولدارهای تهرانی میکنن و زمینهای آبا و اجدادی روستایی ها را مفت می خرن و بعد با گرفتن مجوز و امکاناتی مثل برق و ... چندین برابر می فروشن.خانم سبز، کمی حواستون به ادارات زیرمجموعتون باشه که نقش اصلی را در نابودی جنگل ها دارند. به ششهرستانها فومن و صومعه سرا یک سری بزنید ببینید چه کردند با شالیزارها و جنگل ها و کوههای پر از درخت این پولدارهای تهرانی.فقط آه و حسرتش برای ما بومی هاست...
  • بی نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 0
    باز خوب یکی پیدا شد و جلو این سدسازیهارو بگیره
  • شهروند IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 0
    یه سؤال اساسی از روزی که این پروژه شروع شده بدون جواب مانده طرفداران این پروژه از اجرای اون چه سودی میبرن که اینطوری سینه چاک میکنن؟ دهها میلیارد تومان بودجه‌ای که تاحالا معلوم نیست به کی پرداخت شده و صرف چی شده؟ یا زمینهایی که اطراف سد تصاحب کردن و دنبال افزایش قیمت نجومی اون هستن؟ بدون شک هیچکدوم اینها دلشون برای مردم شیراز نسوخته وگرنه کل شهر رو بیش از ۱۰ سال بخاطر یه خط متروی ناکارآمد ۱۷ کیلومتری فلج نمیکردن و کلی ضرر به مردم و کسبه وارد نمیکردن.
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 0
    چه عجب یه نفر فهمید سد تنگ سرخ واسه شیراز ضرر داره.
  • بی نام A1 ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    2 0
    یکی جلوی شهرداری تهران رو بگیره که این همه باغ طبیعی پنجاه ساله و بیشتر را از بین نبره