نخستین بار طرح قطع رابطه ایران با انگلیس در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و از سوی نایندگان حامی دولت عنوان شد.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی‌بیغش و محمد کرمی‌راد از اعضای این کمیسیون، از این موضوع خبر دادند. البته احمدی بیغش سال گذشته و پیش از انتخابات ریاست جمهوری هم لزوم قطع رابطه با انگلیس و کاهش رابطه تا سطح کاردار را عنوان کرده بود اما کاظم جلالی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی اعلام کرد که این نظر شخصی وی بوده و تصمیم کمیسیون محسوب نمی شود.

اما اینبار احمدی بیغش و کرمی‌راد به استناد گزارش یکی از معاونان وزیر اطلاعات در جلسه هیات رئیسه این کمیسیون از لزوم قطع رابطه با انگلیس سخن گفتند. به گفته آنها وزارت اطلاعات ردپای انگلیس و دخالت‌هایش در حوادث پس از انتخابات را شناسایی کرده است.

پس از آن بود که طرحی با عنوان «قطع رابطه با انگلیس» با امضای اغلب نمایندگان حامی دولت تدوین شد و کمیسیون امنیت ملی تصمیم به دعوت از منوچهر متکی گرفت تا چگونگی رابطه با انگلیس را بررسی کند.

در همین اثنی جمعی از نمایندگان انگلیس درخواست بازدید از مجلس ایران را مطرح کردند که حسین سبحانی‌نیا به عنوان نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که منعی برای این کار وجود ندارد. البته استناد وی به این بود که این نمایندگان از طیف مخالفان گردون براون نخست وزیر انگلیس هستند و چون موضعی انتقادی به سیاست‌های انگلیس دارند، حضورشان در ایران نمی‌تواند مانعی داشته باشد. البته این موضع شخص وی بود که در گفت‌وگو با خبرآنلاین مطرح شد و تا کنون هیچ موضع رسمی‌ای از سوی مجلس ایران در اینباره اعلام نشده است.

تلاش‌ها برای قطع رابطه با انگلیس طی هفته جاری از چارچوب کمیسیون امنیت ملی خارج شده و مرزهای صحن علنی را نیز درنوردیده است. کما اینکه امروز دوبار این موضوع مطرح شد. نخست در نطق طاهری نماینده گرگان که خطاب به همکاران خود در کمیسیون امنیت ملی پرسید که چرا در قطع رابطه با انگلیس تردید می کنید؟ و دوم در تذکر سیدعلی‌محمد بزرگواری دیگر نماینده حامی دولت.

وی از ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه امروز را بر عهده داشت، پرسید: چرا طرح یک فوریتی قطع رابطه سیاسی با انگلیس از دستور کار مجلس خارج شد؟ و اینگونه پاسخ شنید که «موضوع رابطه با کشور انگلستان در دستور کار کمیسیون امنیت ملی است».

به گفته ابوترابی، نگاه طراحان این طرح توقف این طرح تا زمان ارایه نظر کمیسیون امنیت ملی است.

اما تا این تاریخ هنوز پاسخی از سوی کمیسیون امنیت ملی در این خصوص ارائه نشده و نظر نهایی آن و یا نظر مشورتی وزارت امور خارجه اعلام نگردیده است.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =