۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد که تپه های چغامیش برخلاف موارد مطرح شده سالم هستند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته گزارشی در مورد تخریب تپه های چغامیش به نقل از سایت شبکه آفتاب کار شد که در همین زمینه روابط عمومی سازمان میراث فرنگی جوابیه ای را ارسال کرده است.

در متن این جوابیه آمده است:

تپه چغاميش سالم است

برخلاف موارد مطرح شده در خصوص تعرض كشاورز دزفولي به يكي از تپه‌هاي منطقه چغاميش، تپه چغاميش و تپه‌هاي اقماري آن در حفاظت و سلامت كامل قرار دارد و هيچ‌گونه تعدي و تعرضي به آن صورت نگرفته است.

در اطراف تپه اصلي چغاميش تپه‌هاي اقماري در اندازه‌ها و ارتفاعات متفاوت وجود دارد كه تپه فضيلي يكي از اين تپه‌ها با ارتفاع بسيار كم در اندازه نيم‌متر از سطح زمين است البته ميراث فرهنگي به دليل اهميت تپه چغاميش و براي حفاظت از آن تپه‌هاي اقماري را نيز مورد توجه و حفاظت قرار مي‌دهد.

متأسفانه كشاورزي كه اين تپه در زمين وي قرار گرفته بدون استعلام و مجوز از ميراث فرهنگي استان و شهرستان و بدون اطلاع‌رساني اقدام به تسطيح اين تپه كرده كه ميراث فرهنگي دزفول به محض اطلاع از اين موضوع از ادامه كار اين كشاورز جلوگيري كرده است. پس از اين موضوع كارشناسان ميراث فرهنگي به محل اعزام شده و از محل تپه بازديد و پس از بررسي تپه را فاقد ارزش فرهنگي تاريخي اعلام كردند، با اين وجود ميراث فرهنگي به دليل عدم استعلام از ميراث فرهنگي و اقدام خودسرانه براي تسطيح منطقه، كار كشاورز را متوقف و موضوع را از لحاظ قانوني پيگيري مي‌كند.

با توجه به سابقه تعرض‌هاي گذشته، اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري دزفول براي جلوگيري از تعرض كشاورزان به تپه فضيلي با نظارت كارشناسان استان به صورت كاملاً محدود و كنترل شده اجازه كشت ديم بدون هيچ‌گونه دخل و تصرف در محدوده اين تپه را داده است. از نظر باستان‌شناسي محوطه‌هاي تاريخي و باستاني داراي پراكنش سفال هستند و پيدا شدن هرگونه سفال در اين مناطق طبيعي است اما لزوماً تمامي سفال‌هاي يافت شده ارزش تاريخي فرهنگي ندارند و تنها به اين دليل كه منطقه داراي اهميت تاريخي است، هر آنچه سفال در اين منطقه يافت مي‌شود تاريخي نيست.

زماني كه يك اثر داراي لايه‌هاي باستان‌شناختي باشد و نشانه‌گان تاريخي معتبر داشته باشد مي‌توان از آن به عنوان اثر باستاني ياد كرد اما هيچ يك از آثاري كه در محوطه تسطيح شده يافت شده داراي ارزش باستاني نيست. اين تپه بيشتر به منطقه جندي شاپور نزديك است تا به محوطه تاريخي چغاميش و تاكنون به خاطر اهميت تپه چغاميش و لزوم حفاظت مناسب از آن مورد توجه و پيگيري مداوم ميراث فرهنگي بوده تا هيچ‌گونه تعدي به اين محوطه تاريخي و حريم آن صورت نگيرد.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =