دنیای اقتصاد نوشت:

معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي اعلام كرده است، در صورتي كه مصوبه ماليات بر خانه‌هاي خالي به قانون تبديل شود، به‌خاطر آنچه ضعف اطلاعات مستند از «موقعيت اين خانه‌ها و مدت زمان خالي بودن آپارتمان‌ها» مطرح است، امكان عملياتي براي اخذ ماليات از اين املاك وجود نخواهد داشت. در قانون و مقررات بالادست بخش مسكن و حوزه ماليات كه طي سال‌هاي اخير به تصويب رسيده، وزارت راه‌وشهرسازي مكلف شده يك بانك جامع از وضعيت حال و گذشته آپارتمان‌ها در قالب سامانه املاك و مستغلات راه‌اندازي كند. هر چند بخش‌هايي از اين سامانه طي سال‌هاي 91 و 92 در وزارت راه‌وشهرسازي تحت عنوان سامانه بازار املاك ايران و همچنين قبل‌تر در وزارت صنعت، معدن و تجارت تحت عنوان سامانه رهگيري ايجاد شد اما موضع اخير معاون سازمان مالياتي نشان مي‌دهد، اين دو سامانه هنوز قابليت استفاده با هدف رديابي خانه‌هاي خالي و اقدام مالياتي براي اين خانه‌ها را ندارد.

  مانع اجرایی برای مالیات خانه‌های خالی

در همین راستا، معاون سازمان مالیاتی، با اعلام خبر بازگشت مصوبه دریافت مالیات از خانه‌های خالی، از مشکل این سازمان برای شناسایی خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آنها به عنوان راهکار خروج مسکن از رکود خبر داد. حسین وکیلی، سه‌شنبه شب در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری، تاکید کرد: مشکل اصلی ما در اجرای طرح مالیات از خانه‌های خالی، حتی در تصویب قانونی شدن این طرح، موضوع شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه است.
وکیلی با تاکید بر وجود موانعی همچون فقدان بانک اطلاعاتی کافی، برای اجرای این طرح، به معضل ایجاد تبعیض مالیاتی در نتیجه اجرای طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد. وی ادامه داد: در حال حاضر و در فقدان بانک اطلاعاتی موثر، در صورتی که قبل از تهیه زیرساخت‌های اطلاعاتی مورد نیاز اقدام به اجرای این طرح کنیم، شرایط بدتر خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر ابزار کافی برای تامین اطلاعات کافی در این بخش در اختیار نداریم. وکیلی همچنین به تکلیف وزارت راه وشهرسازی برای راه‌اندازی سامانه املاک کشور اشاره کرد و گفت: براساس تبصره 7 ماده 162 لایحه تحول مالیاتی در زمینه دریافت مالیات از خانه‌های خالی، وزارت راه وشهرسازی مکلف به راه‌اندازی سامانه املاک کشور شده است.
آن‌طور که از اظهارات معاون سازمان مالیاتی کشور بر می‌آید، هنوز این سامانه از طرف وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی یا تکمیل نشده است تا بر پایه اطلاعات آن بتوان زیرساخت‌های آماری کافی برای شناسایی آپارتمان‌های بدون استفاده تهیه کرد.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 416407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    4 1
    به ازای هر خانواده یک مسکن را از مالیات معاف کنید، به ازای تعدد مسکن ها میزان مالیات ارزش افزوده دریافتی را افزایش دهید. مثلا برای منزل دوم سالانه 5 درصد، برای منزل سوم 10 درصد و برای منزل چهارم 20 درصد.
  • بی نام IR ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    3 0
    هر واحد کنتور برق جداگانه دارد ،پس از روی مصرف برق می شود فهمید.
  • حسین A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    2 1
    اسم این مالیات را مالیات بر ارزش کاسته بزارید
  • مهرداد م A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
    1 0
    اخیر مد شده خانه های خالی را مبله میکنند و بصورت روزانه به قیمت بسیار بیشتر به مسافران اجاره میدهند البته بیشتر در شهرستانهای گردشگر پذیر مثل بندرعباس و سواحل جنوبی و شمالی کشور.
  • نریمان A1 ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۶
    0 0
    چرا نمیشه بگو نمیخواهند بگیرن چون خود بانکها کلی ملک مازاد دارن که روی دشتشون مونده فعلا به صرفشون نیست