دبیر کل اتحادیه عرب از سیاست یک بام و دو هوای غرب در برابر تسلیحات هسته‌ای انتقاد کرد.

برنامه هسته‌ای اسرائیل بیش از پیش خبرساز شده‌است . هفته گذشته بود که آژانس‌بین‌المللی انرژی هسته‌ای  اسرائیل را در رده ششمین قدرت هسته‌ای جهان قرار داد . رژیمی که نه به معاهده منع تکثیر برنامه هسته‌ای پایبند است و نه در خصوص تسلیحات خود به هیچ کشوری  توضیح می‌دهد، همچنان  بر حجم تسلیحان  خود به کمک ایالات متحده می‌افزاید . بیست . چهار ساعت پیش وزیر امور خارجه لبنان در اظهاراتی تند و تیز  اعلام کرد که جامعه جهانی باید از اسرائیل در  خصوص برنامه هسته‌ای آن توضیح بخواهد .

به گزارش آسوشییتدپرس، عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز در تازه ترین اظهار نظر خود از جامعه جهانی خواست تا اسرائیل را برای توضیح در خصوص برنامه هسته‌ایش تحت فشار قرار دهند .

 عمروموسی، در حاشیه کنفرانسی در خصوص خلع سلاح هسته‌ای در فرانسه  گفت:‌ پافشاری اعراب بر ضرورت عقب نشینی اسراییل از سلاح‌های هسته‌ای در راستای بخشی از برنامه عاری سازی خاورمیانه از سلاح‌های کشتار جمعی است. این احتمال  وجود دارد که اسراییل به تعهدات بین المللی‌اش عمل کند و ضمن پیوستن به منع تولید و گسترش سلاح‌های هسته‌ای به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نظارت بر تاسیسات هسته‌ای‌اش را بدهد.

دبیر کل اتحادیه عرب گفت:‌چه امکان این مساله وجود داشته باشد و چه چنین امری ممکن نباشد ما بر این مساله پافشاری داریم که اسراییل باید از سلاح‌های هسته‌ای‌اش صرف‌نظر کند.  چنان‌چه اسراییل از این مساله که کشورهای عربی هسته‌ای شوند نگران شود باید به این مساله اذعان کند که هیچ کشوری در منطقه حق دستیابی به سلاح هسته‌ای را ندارد.

وی بهترین نوع اعمال فشار علیه  اسرائیل را  اعمال فشار جامعه بین المللی دانست و افزود: ‌به رغم برخی جانب‌داری‌ها از اسراییل از سوی برخی طرف‌ها در این کنفرانس امید آن وجود دارد که اعمال فشارهایی علیه اسراییل صورت گیرد.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نسبت به این مساله که چرا تنها با مساله هسته‌‌ای ایران برخورد می‌شود و برنامه هسته‌ای  اسرائیل  به طور کامل نادیده گرفته می‌شود ابراز تعجب کرد.

عمروموسی  در این خصوص گفت: موضع گیری ما در قبال برنامه هسته‌ای یک موضع میانه‌رو است و با توجه به این که ما اعلام کرده‌ایم که نیاز به برنامه هسته‌ای نظامی نداریم چرا باید با برنامه هسته‌ای اسراییل تسامح داشت.  در صورتی که راهکارهای مناسبی برای عاری سازی منطقه از سلاح‌های ویران گر ایجاد نشود خطر بزرگی خاورمیانه را تهدید می‌کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =