۰ نفر
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱

حقوق کم معلمان و بودجه کم آموزش و پرورش دیگر دو موضوعی هستند که سالهاست عنوان می شود و به نظر می رسد هیچ راه حلی هم برای آن وجود ندارد.

زهرا تالانی: معلمان از حق و حقوق کم خود می نالند و مسئولان آموزش و پرورش هم می گویند که بیش از 90 درصد بودجه صرف حقوق می شود. اما در دولت یازدهم قولهایی برای بهبود وضعیت معملان داده شد و وزیر آموزش و پرورش هم یکی از برنامه های خود در زمان رای اعتماد را بهبود معیشت معلمان اعلام کرد تا بتواند رضایت آنها را بدست آورد. فانی در آن زمان اعلام کرد که "معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد و یک معلم باید بتواند با فراغ بال همه زندگی خود را وقف دانش‌آموزان کند". (اینجا)

علی اصغر فانی حتی در سخنان پیش از خطبه های نماز جمعه تهران در هفته معلم امسال گفت: "تربیت دانش آموز در تراز جمهوری اسلامی ایران نیازمند معلمانی است که ضمن پایبندی به اصول و ارزش‌های ملی و دینی، دغدغه معیشت و نگرانی امروز و فردا را نداشته باشند. (اینجا)

اما در این مدت همچنان اعتراض ها وجود دارد و معلمان می گویند که با حقوقشان امکان زندگی و امرار معاش ندارند. (اینجا)

حتی چندی پیش حدود شش هزار معلم در سراسر کشور با امضای طوماری خطاب به «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی، از برخوردهای سیاسی با مشکلات معیشتی‌شان اعلام نارضایتی کردند و خواستار رفع تبعیض و برقراری عدالت بین معلمان و سایر کارکنان دولت شدند. (اینجا) پس از آن هم 81 نفر از نمایندگان در خصوص وضعیت معیشت معلمان نامه ای به رئیس جمهور نوشتند. (اینجا)

طرحی برای نجات معلمان

با اجرای طرح تحول آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی نژاد، طرح رتبه بندی معلمان هم مطرح شد که در دولت دهم بی نتیجه ماند و قرار شد که در دولت یازدهم، فانی آن را پیگیری کند. ظاهرا هدف از طرح رتبه‌بندی معلمان تقسیم آنها به 4 شاخص مربی‌معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم بود که برای شاخص ها، داشتن حداقل درجه علمی مورد نیاز برای کسب آن رتبه، تجربه خدمت مورد نیاز، کسب امتیازات لازم از جداول فعالیت‌ها، کسب امتیاز لازم در ارزشیابی‌های ملی برای رتبه‌بندی تعریف شده و ارائه مقالات و تالیفات علمی مناسب در زمینه موضوعات آموزش و پرورش و پیشرفت تربیتی و تحصیلی دانش‌آموزان، در ارزشیابی فعالیت‌های معلمان در کانون توجه قرار می‌گیرد.

اما تاخیر در ارائه طرح از سوی وزیر و اعتراض نمایندگان، سبب شد تا حتی موضوع استیضاح وزیر هم اعلام شود. (اینجا) سرانجام، وزیر اعلام کرد که تا اسفند سال 93، به مجلس ارائه می شود (اینجا) این درحالی بود که معلمان بار دیگر در اسفند به خاطر مشکلات معیشتی خود اعتراض کردند و هنوز طرحی به مجلس نرفته بود.(اینجا)

اما اوایل اردیبهشت امسال و قبل از شروع روز معلم، هیات دولت مصوبه رتبه بندی معلمان را ابلاغ کرد که طبق آن معلمان در پنج رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی رتبه‌بندی حرفه‌ای می‌شوند. (اینجا) سخنگوی دولت اعلام کرد که رتبه‌بندی معلمان،‌ هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار اضافه می‌خواهد. (اینجا)

این طرح تعجب نمایندگان را به دنبال داشت چون به نظر آنها با این طرح قرار نیست که هیچ تحول کیفی در آموزش و پرورش ایجاد شود و تنها معیشت معلمان را در نظر دارد و باز هم ایراداتی دارد. (اینجا) و برخی دیگر هم آن را چاره درد معلمان نمی دانستند. (اینجا) اما سید محمد بطحایی معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید: "منتقدان الان نباید مخالفت کنند؛ البته ممکن است 10 درصد را کم بدانند باید بدانند که با امکانت دولت ما طرح را اجرا می کنیم. 100 درصد احرای کار زمانی است که بتوانیم به نیروی انسانی 70 درصد یک عضو هیات علمی دانشگاه پرداخت بدهیم." (اینجا)

اعتراضها ادامه دارد

طبق مصوبه دولت که از اول مهرماه اجرا می شود حقوق معلمان از 150 تا 600 هزار تومان اضافه می شود.(اینجا) به نظر می رسید طرح رتبه بندی معلمان بتواند تا حدودی معلمان را آرام کند اما باز هم آنها در هفته معلم اعتراض داشتند. برخی از آنها می گویند که اگر قرار است مبلغی به حقوق آنها اضافه شود این همه شاخص و ویژگی برای چیست و برخی دیگر هم این را همان قانون خدمات کشوری می دانند. (اینجا)

اما سایر کارمندان دولت هم معتقدند که معلمان با این همه تعطیلی و ساعت کار کم نباید به حقوقشان اعتراض کنند. (اینجا) که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این اعتراضها می گوید: "دوستانی که این انتقاد را دارند به این جنبه توجه ندارند که معلم فقط سرکلاس کار ندارد و بیرون از کلاس هم باید طرح درس تهیه کند، مطالعه داشته باشد که زمان می برد."

سرانجام طرح

در طرح رتبه بندی معلمان فعلا برای بازنشستگان هیچ افزایش حقوقی در نظر گرفته نشده و قرار است که از آنها در اتاقهای فکر آموزش وپرروش استفاده شود. (اینجا) این طرح از مهرماه اجرا می شود و معلمان رتبه بندی می شوند تا هم تکلیف افزایش حقوق آنها مشخص شود و هم زمینه برای تحول کیفی در آموزش و پرورش فراهم شود.باید دیسد که تکبیف این طرح چه می شود و می تواند اهداف طراحان را محقق کند یا خیر؟

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 417848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    25 0
    معلم بازنشتسه که نان و غدا نمی خواهد در نظر وزیر انها در گروه اموات هستند وبس
    • بی نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
      2 37
      نه اینکه معلم ها خوب درس میدهن و تمام ساعت کار میکنند هفته ای 3 روز نیمه وقت کار میکنند توقع دارند مثل سایر گروهها حقوق بگیرند که از حقشون بیشتر میگیرند
    • بی نام A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
      8 1
      این رو در جواب آقای بی نامی مینویسم که جواب پست اول رو دادن : برات متاسفم کاش بجای اینکه دهانت رو باز کنی مغزت کار میکرد اگه میفهمیدی معلم چه نقشی توی زندگیه خودت و بچت داره هرگز همچین حرفی نمیزدی
  • غلط املایی A1 ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    9 0
    باید دیسد که تکبیف این طرح چه می شود و می تواند اهداف طراحان را محقق کند یا خیر؟
  • معلم IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    25 0
    تحول كيفي ؟ وقتي آموزش پرورش فقط درصد قبولي بالا مي خواهد و نتيجتا معلمي كه با جان و دل درس داده است و نمره واقعي دانش آموز را داده است شماتت مي شود و در عوص كسيكه صرفا درصد قبولي بالا دارد موررد تاييد مدير و اداره و دانش آموز قرار مي گيرد، معناي تحول كيفي چه مي تواند باشد ؟
  • دبیر صباغی A1 ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    19 0
    واقعا حقوق معلمان برای اداره یک خانواده مناسب نیست و فقط برای مجردها مناسب است. به نظرم طرح حاج بابای خوب است .کل هفته مدارس تعطیل باشدو تربیت برعهده خانواده ها باشد.به این ترتیب بار از روی کشور برداشته میشود .
  • اسمعیل پروانه A1 ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    17 0
    کشوری که پاس حرمت معلمش را ندارد ان کشور بی سواد خواهد بود. در روند تحولات کشورهای پیشرفته معلمین نقش بسزایی داشته اند .امامسولان پرستیز علمی بخود میگیرند ودر مورد رفع تبعیض درپرداخت حقوق کارمندان دولت فقط تحلیل میکنند درحالی که همشان مدیون معلمانشان هستند
  • پارسافر A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    14 0
    ای وای بر اسیری ، کز یاد رفته باشد / در دام مانده صید و صیاد رفته باشد. همش وعده ی سر خرمنه. شده داستان چوپان سخنگو
  • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    13 0
    آموزش وپرورش مانند باغی است که به باغبانهای ناشی مسئولین بی اعتناسپرده می شوند که حاصل آن بیابانی برهوت خواهدشد
  • یک معلم IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    16 0
    چرا همیشه ضعیف ترین عضو کابینه وزیر آموزش و پرورش است؟
  • بی نام IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹
    13 0
    بیسترین فشار روی بازنشسته ها هستبازنشسته اگر میخواست بره اتاق فکر که بازنشسته نمیشد همون سر کلاس مینشست درسشو میداد به قول شما بار علمیش هم بیشتر بود.
  • حسین حقجو IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    21 0
    با سلام لازم است چند نکته را یاد آوری کنم 1 معلم کارش چیز دیگر هست و کارمند کارش چیز دیگر هست اگر قرار است به ساعت کار گیر بدهیم که نباید به نظامی ها در زمان صلح حقوق بدهیم اساتید دانشگاه هم نصف معلم درس می دهند ما بقی را مطالعه و تحقیق می کنند هر کس وظایفی دارد 1 دقیقه معاینه پزشک جند تومان هست؟ 2این شیوه مطابق استاندارد جهانی هست طبق استاندارد جهانی یونسکو یک ساعت تدریس برابر 8 ساعت کار اداری هست باور ندارید یک ساعت به بچه خودتان درس بدهید 3 معلم بی دغدغه معیشت می رود دنبال مطالعه
  • حسین IR ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    16 0
    ادامه حسین حقجو 4کدام کارمندی هست که طی این سال ها پول 2 کیلو گوشت عید قربان را نگرفته اما معلمان طی این سال ها نگرفتند اگر بخواهم مقایسه کنم موارد بسیار هست به شما بعد از 2 سال با کلی سرو صدا پول جندر غاز تصحیح ورقه را می دهند ان هم با ارزش دیروز چه حالی می شوید راهکار هم وجود دارد طبق قانون بودجه هر سازمان 5000 هزار تومان به خزانه دولت واریز می کند خوب سازمان ثبت اسناد دادگستری دارایی و..بابت حق ثبت چقدر می گیرند مابقی در سازمان خودشان به نوعی خرج می شود
  • حسین IR ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    10 0
    ادامه حسین حقجو حق ثبت ها یا آورده ها در سازمان آنرا در آمد زا می کند آپ برای رسدن به خط فقر 36000 ملیارد بدجه در سال می خواهد در حالی که 20000 میلیارد دارد یعنی 16000 میلیارد تومان کم دارد حدود 44 درصد برای رسیدن به خط فقر کم دارد که طی سال های بعد افزایش می یابد راکار این است گرچه آموزش رایگان هست اما چرا پول کاغذ اب و برق و گاز و مخارج مدرسه رایگان نیست باید آموزش پرورش بابت هر حق ثبت مثل صدور 26 میلیون کارنامه مدرک تحصیلی 100 میلیون امتحان و چیزهای زیاد پول دریافت کند 5000 هزار تومان به خزانه بپردازد
  • حسین IR ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    12 1
    ادامه حسین حقجو آموزش رایگان فقط برای بچه هایی باشد که معدل آنها 14 به بال باشد یا مسائل اخلاقی و انضباطی را رعایت می کنند که گفته دانش آموز تنبل و درس نخوان باید از یارانه آموزشی برابر با درسخوان ها و خوب استفاده کند 20 درصد بچه ها درس می خوانند 80 درصد فقط دارند الکی بدون هدف و انگیزه می آیند مدرسه در واقع منابع ملی را هدر می دهند به نظر بنده باید درس نخوان ها پول ضرررا بدهند یا درس بخوانند که مجانی می شود
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    13 0
    من به عنوان یک هنر اموز هنرستان حاضر هستم مانند سایر کارمندان دیگر هر روز سر کار بروم و مانند بقیه حقوق بگیرم ولی حتی یک دقیقه هم بیرون از کلاس برای کارهای دانش اموزان وقت نگذارم.تعطیلی چه معنی دارد وقتی ادم بی پول است
  • معلم معلم A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    12 0
    از این همه اینجا ... و اینجا ... توی متن معلومه هیچ کاری نشده جزء وعده های رسانه ی رنگارنگ
  • محمد A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    10 0
    اگر قرار است مملکت پیشرفت کند که باید به معلم و آموزش بها داده شود در غیر اینصورت آیندگان ضرر این بی توجهی را میدهند.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
    4 0
    هیچکس هیچ کاری برای معیشته منه معلم نمیکنه توروخدا دست از سرمون بردارید مارا به خیر شما امیدی نیست ............. شر مرسانید