ماهواره جدید خورشناسی ناسا که برای پرتاب در روز سه‌شنبه 20 بهمن برنامه‌ریزی شده، قرار است هر 10 ثانیه یک‌بار از سطح خورشید عکس‌برداری کند و لحظه به لحظه زندگی تنها ستاره منظومه شمسی را ثبت کند.

این مجموعه، ابزار تصویربرداری فضایی است که به همراه تصویربرداران مخابره لرزه‌ای و مغناطیسی، هر ده ثانیه یک‌بار با کیفیت استاندارد Imax از خورشید عکس‌برداری می‌کند. این ابزارها هم‌زمان با هم به رصدخانه فضایی پویاشناسی خورشیدی ناسا، اس.دی.او منتقل خواهند شد.

به گزارش سی.نت، پس از پرتاب این وسیله‌ها در زمان تعیین شده در روز 9 فوریه/ 20 بهمن، رصدخانه فضایی تصاویر خود را با کیفیت چهار برابر بهتر از کیفیت یک تلویزیون اچ‌.دی ثبت خواهد کرد، سپس عکس‌ها را با سرعت 130 مگابیت بر ثانیه به زمین ارسال خواهد کرد. طبق گفته دین پسنل از مرکز پرواز فضایی گرین‌بلت در مریلند، کشفیات احتمالی آینده از طریق این تصاویر بی‌نظیر خواهد بود.

پسنل گفت:« ما هر ده ثانیه تصاویری با کیفیت Imax خواهیم داشت و این سرعت، امکان عظیمی برای کشفیات جدید در اختیار قرار می‌دهد. این کار دقیقا شبیه به کشف ادوارد موی‌بریج، عکاس قرن 18 است؛ وقتی او برای نخستین بار با دوربینی جدید و سریع از اسب‌ها عک‌سبرداری کرد؛ متوجه اسب‌های بسیار سریع، بخشی از مسابقه را در حالی طی می‌کنند که هر 4 پایشان کاملا در هوا بود».

اس.دی.او برای پوشش دادن همه جوانب رویدادهای خورشیدی از 3 ابزار استفاده می‌کند. نخست، ابزار تصویربرداری فضایی است که بیشتر داده‌ها را با استفاده از چهار تلسکوپ، تولید می‌کند. این تلسکوپ‌ها، از سطح خورشید و جو آن با ده طول‌موج مختلف تصویربرداری می‌کنند. در همین حال تصویربردار مخابره لرزه‌ای، اجزای داخلی خورشید و فیزیک حاکم بر آن را بررسی می‌کند. تصویربردار مغناطیسی فعالیت نور فرابنفش را اندازه‌گیری می‌کند.

اطلاعات ارسالی اس.دی.او نیز با استفاده از دو آنتن 18 متری که در نیومکزیکو نصب شده‌اند، دریافت می‌شوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sara IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
    0 1
    mer30 خیلی خوب بود
  • saman IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۱۷
    1 0
    ماهواره جدید خورشناسی یا خورشید شناسی؟