در حالی در سال‌های اخیر همواره خودروسازان ساز گران کردن خودرو را می‌زدند و خودرو در این مدت چند برابر گران‌تر شد که در مقابل، چنین پافشاری‌ای روی ارتقای کیفیت خودرو دیده نمی‌شد.

در حال حاضر با توجه به رشد بالای قیمت خودرو، سطح توقع مردم نیز نسبت به خودروهای تولید داخل تغییر کرده است و این در شرایطی است که کیفیت ساخت، قیمت مناسب و عادلانه و بهره‌وری، از جمله حلقه‌هایی در زنجیره تولید هستند که در صنعت خودروسازی کشور مفقود شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موضوع ارتقای کیفیت خودرو به اندازه‌ای جدی است که بعضا اظهارنظرهایی از سوی نمایندگان، کارشناسان و حتی پلیس شنیده می‌شود، اما نکته این‌جاست که عامه مردم معتقدند که با وجود افزایش چند برابری قیمت خودرو در سال‌های گذشته، اما کیفیت آنها کاسته شده است.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که عامل اصلی روی آوری مردم به سمت خودروهای خارجی، کیفیت خودروهای ایرانی و در مقابل قیمت گران آنها است. این در حالی است که خودروسازان بارها از کمبود نقدینگی و زیان‌ده بودن خود سخن می‌گویند و این موضوع بهانه‌ای برای عدم ارتقای کیفیت خودروها شده است.

اما در این رابطه ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که «موضوع ارتقای کیفیت خودرو دخل زیادی به پول ندارد و خودروسازان در طول سال‌های گذشته هم پول زیادی از دولت گرفتند و هم تسهیلات زیادی از بانک‌ها گرفتند و هم بانک به نام خود زدند و هم پیش‌فروش کردند و هم لیزینگ زدند.»

به گفته وی، «صحبتی که خودروسازان در رابطه با کمبود نقدینگی مطرح می‌کنند را قبول ندارم. شما اگر به پارکینگ و انبار خودروسازان مراجعه کنید، قطعا هزاران خودرو و عدم فروش آنها تحت عنوان تحت عنوان مشکل تعیین قیمت و... را خواهید دید.»

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا خودروسازان به جای هزینه‌های غیرضوری، پول خود را صرف ارتقای کیفیت نمی‌کنند، تصریح می‌کند: «موضوع ارتقای کیفیت خودرو تنها به یک عامل و فقط به نقدینگی مربوط نمی‌شود و عوامل دیگری همچون عدم وجود نظارت نیز وجود دارد.»

ندیمی با بیان این‌که موضوع کیفیت اگر پول بود، خودروسازان به اندازه کافی پول داشتند، ادامه می‌دهد: «موضوع ارتقای کیفیت خودرو دخل زیادی به پول ندارد و خودروسازان در طول سال‌های گذشته هم پول زیادی از دولت گرفتند و هم تسهیلات زیادی از بانک‌ها گرفتند و هم بانک به نام خود زدند و هم پیش‌فروش و هم لیزینگ زدند.»

وی با بیان این‌که خودروسازان جزو گیرندگان تسهیلات سنگین در ادوار مختلف بودند، عنوان می‌کند: «در ارتباط با موضوع خصوصی‌سازی باید قبول کنیم که موضوع دو شرکت از نظر سهام و قانون تجارت خصوصی تعریف می‌شود، اما نکته این‌جاست که در عمل این دو شرکت بنگاه‌های نیمه دولتی هستند.»

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 424446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    6 0
    شرکت سایپا ثبت نام کردم زمان تحویل خودروتیبا اردیبهشت ماه بوده.واریز وجه اول بهمن ماه بوده .مابقی هم زمان دعوت نامه که اردیبهشت بوده تحویل داده ام اما هنوز که 20خرداد خودرو تحویل نگرفتم.کجا خودرو ساز با این سازکار مشکل نقدینگی داره .درحالی با پول مردم دارم بازی میکنه .
  • بی نام A1 ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۱
    3 0
    خودروی تیبا میخواستم اعتباری اما نمایندگی ها میگن نداریم همش تیبا هاچبک و پراید تیبا صندوقدار رو دارن احتکار میکنند
  • اردشیر A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۳
    2 0
    آقا وقتی از اینا همه جوره ویکطرفه و تمام قد و بدون چون و چرا حمایت همه جانبه میشه دیگه این حرفها سودی نداره اینا اینقدر زورشون زیاده که مجلس از پسشون بر نیومد و هر کاری دلشون بخواد انجام میدن اصللا میان قول میدن که کیفیت بره بالا و1000 تا خودرو با کیفیت بهتر تولید میکنن وبعدش برمیگردن سر جای قبلیشهمه دیدن همه میدونن مثلا موتور و گیربکس پراید یا پژو مربوط به سالهای گذشته خیلی بهتر از این جدیداش هست علت چیه؟ بدون رقیب بودن ایناس اگر رقیبی داشتن این بلا نه سر ملت میومد نه سر خودشون که خودروی ... چینی برای همه آقایی کنه در آگهی فروش یه خودرو نوشته بودن "بر طرف شده تمام عیوب کارخانه ای" مدیر عامل اون کارخونه اگر مرد بود باید با دیدن این میمرد ولی احتمالا بعد از خوندنش پوزخند زده
  • رضا A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 0
    چون رقابت نیست.چون میخوان خون مردم رو تو شیشه بکنن.چون بفکر جیب خودشون هستن نه ملت. بین پراید 20 میلیونی با i20 هیوندای 25میلیونی بدون گمرک کدوم انتخاب میکنید؟کدوم مصرف کمتر سوخت رو داره؟کدوم امنیت داره؟ کدوم کارایی بیشتری رو داره؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    2 0
    مردم بنزین رو که نمیخوان بخورن.میخوان واسه ماشینی که سوار میشن.شما ماشینتون رو درست کنید مصرف سوخت بیاد پایین خیلی از مشکلات حل میشه. بلد نیستین واردات رو آزاد کنید.شرکت بی ام دبلیو ماشین درست کرده 100 کیلومتری 2.4 لیتر بنزین مصرف میکنه.تا کی میخوای کبک باشین