مدیرکل انتقال خون البرز: ۵۲ هزار اهدای خون در البرز انجام شد

مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه سال گذشته در البرز بیش از ۵۲ هزار اهدای خون انجام شده است، گفت: این اهدای خون ناشی از ۸۰ هزار مراجعه بوده است.

 حسن حسینی در نشست خبری با خبرنگاران که پیش از ظهر امروز در محل اداره‌کل انتقال خون البرز به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون برگزار شد، اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت جامعه از نظر فرهنگ اهدای داوطلبانه خون مناسب است.

به نوشته تسنیم، وی با بیان اینکه اهدای خون در کشور به صورت 100دردصد داوطلبانه و بدون اخذ وجه از طرف فرد اهداکننده صورت می‌گیرد، افزود: در حال حاضر در بیش از 72 کشور جهان 50 درصد نیاز خود را در بحث اهدای خون به صورت غیرداوطلبانه و با پرداخت مبالغی تامین می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون البرز با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ اهدای خون به صورت کاملا داوطلبانه به عزم همگانی و ملی نیاز دارد چرا که سازمان انتقال خون به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست، خاطرنشان کرد: اهدای خون داوطلبانه و البته بدون چشم‌داشت باید مدنظر مردم و اهداکنندگان قرار گیرد.
حسینی گفت: سازمان بهداشت جهانی در سنوات گذشته بحث اهدای داوطلبانه را مطرح کرده بود که در نسخه جدید خود به مبحث مهم بدون اهدای خون بدون چشم‌داشت تاکید فراوانی داشته است.
وی با اشاره به اینکه اهداکنندگان نباید تنها به منظور حفظ و ارتقا سلامت خود به این عمل انسان‌دوستانه اقدام کنند بلکه باید همواره سلامتی هم‌نوعان خود را نیز مورد توجه قرار دهند، گفت: با توسعه این افکار در جامعه روحیه نشاط معنوی بین مردم و اقشار مختلف افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه سازمان انتقال خون به گروه‌های خاص اهداکنندگان خون نظیر جوانان، اهداکنندگان مستمر و بانوان توجه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: اهداکنندگان مستمر به سبب رعایت استانداردهای لازم اهدای خون، از اهمیت ویژه‌ای در این بخش برخوردارند.
مدیرکل انتقال خون البرز با اشاره به اینکه سنوات گذشته طرح واکسناسیون هپاتیت ب برای گروه سنی جوانان و متولدین سال 73 انجام شد، افزود: اجرایی شدن این طرح برای این قشر از جامعه سبب شده خون این افراد برای اهدا مطمئن‌تر از سایر گروه‌ها باشد.
حسینی با تاکیدبر اینکه بانوان بیشترین میزان مصرف فرآورده‌های خونی را دارند در حالی که کمترین میزان اهدای خون توسط این گروه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: گروه اهداکنندگان بانوان منبع مطمئنی برای اهدای خون در کشور به شمار می‌آید.
وی با تاکید بر اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا بیش از 50 درصد اهدای خون توسط بانوان صورت می‌گیرد در حالی که این آمار در سطح کشور ما تنها 5 درصد است، بیان کرد: این آمار در استان البرز به 3درصد می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه از هر بار اهدای خون تسط هر فرد 3 فرآورده خونی ایجاد می‌شود که می‌تواند جان سه انسان را نجات و یا وضعیت جسمانی وی را به بهبودی سوق دهد، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایل کم‌ بودن مشارکت زنان در بحث اهدای خون ترس از کم‌خونی است در صورتی که کلیه این موارد قبل از اهدای خون توسط متخصصین بررسی می‌شود.
حسینی با بیان اینکه در استان البرز هیچ مشکلی از نظر تامین خون و فرآورده‌های خونی وجود ندارد، گفت: این موضوع نباید سبب فریب خوردن ما شود چرا که سرانه تخت بیمارستانی در البرز بسیار پائین و تامین خون استان بر اساس همین سرانه است.
مدیرکل انتقال البرز با بیان اینکه با توسعه، بهبود و افزایش تخت‌های بیمارستانی باید میزان جذب و تامین خون استان نیز به مراتب افزایش پیدا کند، گفت: در حال حاضر مشکلی در راستای تامین نیاز استان در این بخش وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از 52 هزار اهدای خون در استان البرز صورت پذیرفته است، اظهار داشت: این اهدای خون ناشی از 80 هزار مراجعه بوده است.
حسینی با بیان اینکه 18 هزار اهدای خون از طریق اهداکنندگان مستمر انجام شده و مشارکت بانوان در این امر تنها 3درصد بوده است، افزود: خوشبختانه از نظر تامین خون و فرآوره‌های خونی سال گذشته مشکلی در استان ایجاد نشد.
وی با بیان اینکه سالانه در کشور بیش از 2 میلیون اهدای خون صورت می‌گیرد که سهم استان البرز از این میزان 52 هزار اهدای خون است، گفت: 18 هزار اهدای خون مستمر در البرز انجام می‌شود.
مدیرکل انتقال خون البرز با بیان اینکه در روز جهانی اهداکنندگان خون برنامه خوبی در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: تقدیر از والدین اهداکننده دانش‌آموزان با حضور نمایندگان سازمان انتقال خون، تقدیر از اهداکنندگان جوان، بازنشسته و مستمر از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این روز است.
وی با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان مراکز و پایگاه انتقال خون میدان توحید و پایگاه مرکزی کرج از ساعت 19 الی 24 فعال است، اظهار داشت: سایر پایگاه‌های انتقال خون استان از ساعت 8 لغایت 14 در این ایام نیز همانند سایر روزهای عادی مشغول وآماده خدمت‌رسانی هستند.
حسینی با بیان اینکه متاسفانه در نظام تحول سلامت به بخش انتقال خون توجه ویژه‌ای نشد، خاطرنشان کرد: امید است فاصله بین سازمان انتقال خون با سایر قسمت‌های بهداشتی و درمانی از نظر مالی برطرف شود.
وی با تاکید بر اینکه مراحل ساخت و توسعه سردخانه نگهداری از فرآورده‌های خونی استان البرز تا پایان شهریور سال جاری عملی می‌شود، گفت: با راه‌اندازی این پروژه ظرفیت این سردخانه به سه برابر افزایش می‌یابد.

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 425476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =