سایت صدای اقتصاد نوشت:

سال دوم فعالیت های حسن روحانی به پایان رسید. در قواعد سیاست امریکا به دو سال پایانی فعالیت های دولت ها دوران «اردک شل» می گویند چراکه عملا فرصت دوساله زمانی برای برنامه ریزی های بلند مدت و اجرای عملیاتی برخی ایده ها نیست.

براین اساس دولت حسن روحانی نیز براساس عملکرد دو سال گذشته و اتفاقات دو کوتاه مدت دو سال آینده مورد ارزیابی قرار می گیرد. برای تحلیل دقیق عملکرد دولت روحانی باید به آمارها رجوع کرد.

تورم: دولت یازدهم موفق شد نرخ رسمی تورم کشور را 19.5 درصد کاهش دهد. با این حال تورم به هسته سخت 15.5 درصد رسیده است. تحلیل ها نشان می دهد که دولت در حوزه مهار تورم موفق بوده است ولی همچنان نرخ رسمی تورم ایران از تمامی کشورهای منطقه بالاتر است.

بیکاری: نرخ بیکاری کشور به عدد 10.5 درصدی رسیده است. آمارهای رسمی اما همچنان خبر از وجود 2 میلیون و 500 هزار بیکار می دهد. نرخ بیکاری جوانان 15تا 25 سال نیز بیش از 25 درصد اعلام شده است. با وجود کاهش نسبی نرخ بیکاری ولی همچنان وضعیت کشور در این شاخص بسیار وخیم است. آخرین آمارها نشان می دهد همچنان جمعیت 10 میلیون و 700 هزار نفر روستاییان بیکار مانده اند.

نقدینگی: روند رشد نقدینگی نسبت به دورهای قبلی یعنی سال های 90، 91 و نیمه 92 آهسته تر شده است. با این وجود رشد نقدینگی سال گذشته 22.3 درصد بود. پایه پولی هم به عدد 131 هزار میلیارد تومان رسیده است. آخرین رقم نقدینگی نیز 785 هزار میلیارد تومان اعلام شده است. براین اساس در حوزه مهار نقدینگی دولت موفقیت نسبی داشته است چراکه همچنان روند حرکتی این شاخص به سمت بالاست.

سرمایه گذاری: طی نه ماه سال گذشته سرمایه گذاری 13.8 درصد رشد داشته است درحالی که طی نیمه دوم سال 92 همچنان روند سرمایه گذاری منفی بود. برهمین اساس دولت موفق شده در اجرای طرح خروح از رکود، سرمایه گذاران را تا حدودی مجاب به بازگشت به بازار ایران کند. اما همچنان کشور به سرمایه گذاری های بیشتری نیاز دارد.

نظام مالی: شاخص ترین موضوع در نظام مالی کشور به ادامه فعالیت 6 هزار موسسه غیرمجاز مربوط می شود. این موسسات بیش از 20 درصدی نقدینگی کشور را در اختیار دارند و دولت موفق نشده  اقدامی برای برخورد با آنها صورت دهد. گفته می شود تنها 6 موسسه غیرمجاز بانکی 100 هزار میلیارد تومان نقدینگی در اختیار دارند.

بیمه و خدمات: دولت با اجرای طرح نظام سلامت و بیمه کردن حاشیه نشینان و بیش از 800 هزار کارگر ساختمانی ساده تلاش کرده تا دامنه رفاه اجتماعی را افزایش دهد ولی با این وجود همچنان از جمعیت 22 میلیونن شاغل کشور تنها 15 میلیون نفر بیمه هستند و همچنان 7 میلیون نفر به عنوان مشاغل غیررسمی امکان بیمه شد را ندارند.

خودرو: عملکرد دولت و مجموعه های صنعتی کشور در حوزه تولید خودرو موفق بوده است. گزارش های رسمی نشان می دهد میزان تولید خودرو در کشور 55 درصد رشد داشته است. در حال حاضر 18 میلیون خودرو در خیابان های ایران تردد می کنند. با این وجود دو خودروساز بزرگ همچنان 4 هزار و 500 میلیارد تومان به قطعه سازان کشور بدهی دارند. تنها زیان انباشته سایپا 801 میلیارد تومان برآورد می شود. البته خریداران خودرو نیز در لیست شاکیان دولت قرار می گیرند.

فضای کسب و کار: برآوردها نشان می دهد که همچنان دو هزار نوع مجوز در اقتصاد ایران وجود دارد. از سوی دیگر تعداد قوانین مصوب کشور به 182 هزار ماده قانونی رسیده است. براین اساس با وجود بهبود نسبی فضای کسب و کار ولی همچنان دولت در این شاخص عقب است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 426120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    44 27
    رکود در بازار بیداد میکنه. بیشتر مغازه ها فروششون به نصف رسیده و عملا در بازار مشتری وجود نداره. حتی بیشتر مغازه دارها که مغازشون اجاره ایه حتی نمیتونن اجاره ی مغازشونو در بیارن. با این همه دولت اصرار داره از رونق صحبت بکنه. وضع معیشت مردم نسبت به دوره ی احمدی نزاد بدتر شده. اینو میشه راحت فهمید.
    • احسان A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      14 5
      بنده از طرف صنف کامپیوتری ها عرض میکنم که بیشتر دلیله رکود بازار بخاطر جریان مذاکرات و تحریم و پایین آمدن قیمت دلار هستش که اکثرا صبر کردن ببینن وضعیت سرانجام چه میشود.
    • امیر RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      10 9
      به عنوان یه مغازه دار شدیدا موافقم باهات فروش از نصف هم کمتر شده من که می خوام مغازم را بدم اجاره خودم برم سر یه کار دیگه.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    8 11
    سلام شیباش خیلی جدیس نتیجش اسفند مشخص میشه بامعاوناووزرای قدیمی وکارکشته دست همه رااز پشت وروبصورت زیگزال بسته وگازانبری هم بدست گرفتند
  • حامد IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    52 15
    خیلی ایده آل گرا نباشیم، همین که با دولت های نهم و دهم مقایسش می کنم و دست پاکدست ها رو توی جیبم حس نمی کنم، باید صد هزار مرتبه سجده شکر به جا آورد. خدایا ما رو از گزند پاکدست ترین ها، دلواپسان، کاسبان تحریم، هاله نور، توهمی ها، مدیران جهان، گوجه ارزون خران، دروغگوها و ... و ... و ... دور بدار، آمیییییییییین
  • توحید IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    45 15
    درسته که در بعضی زمینه ها انتظارم از دولت بیشتر بود، ولی با در نظر گرفتن محدودیتهای ظاهری و پنهان و فشارهای عجیب مخالفان، بطور کلی از دولت یازدهم راضی هستم. برگرداندن یک روند منفی به روند مثبت خیلی سخت است. تنها پشتیبان دولت مردم هستند، تنهایشان نگذاریم.
  • رضا A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    26 28
    در گران کردن کالای مادر بنزین ، در دادن یارانه با منت، در کاهش نرخ سود سپرده های مردم بدبخت، بسیار عالی عمل کرده است
    • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
      13 10
      مشکل شما فقط هجده هزار تومان مابه التفاوت بنزین بوده؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    24 15
    موفقیت نسبی است. با توجه به وضعیتی که دولت را تحویل گرفت و نیز با در نظر گرفتن اینکه مردم در هر جای دنیا و در هر جامعه ای با روند پیاده سازی نظم و انظباط سیستمی و مالی به سختی کنار می آیند و کار دولت مشکل است؛ عملکرد قابل قبولی داشته است. دولت تدبیر و امید متشکریم.
  • رضا A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    8 9
    همه چی آرومه، من چقدر خوشبختم
  • سارا جون A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    28 4
    حرکت اقتصاد رو به رشد بوده اما انتظارات بسیار بیشتر از این حرفهاست ... مردم در تنگنا هستند و چشم انتظار سیاستهای دولت ... هرچند از سنگ اندازیهای بعضی از کاسبان تحریم نمیتوان گذشت
  • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    11 14
    نه
  • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    17 15
    من به آقای روحانی رای دادم ولی متاسفانه باید بگم اینا فقط آماره و من به شخصه تو بحث اقتصادی موفقیتو حس نمیکینم ...مشکلات مدیریتی و اقتصادی زیادی در کشور دیده میشود به امید روزهای بهتر
  • همایون RO ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    16 17
    نرخ عملی تسهیلات برای کارخانه ما عملا ۳۰٪ تمام میشد، من معاون شرکت بودم و مدیریت پس از ماهها مشکل، تعطیل کردند. صنف کاشی و سیمان که بیش از ارزش کارخانه ها بدهی های عجیب دارند. صنف ماهم که نساجی ست، با بهره ۳۰٪ بانک کارآفرین نتوانست دوام بیاورد. تا سال ۹۲ ما پارچه گردباف خام نبافته به جمهوری آذربایجان هم صادرات داشتیم ولی اون موقع بهره ترجیحی منطقه ما ۸٪ بود. متاسفانه جز پزشکها کلیت صنعت نابود شد یا روبه نابودی ست. دولت را ناموفق میدانم به عنوان یک کارشناس که در سه دولت قبلی هم کار کردم.
  • رامین A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    27 13
    به نظرمن بااین تحریمها وخرابکاری که دولت رفته بوجوداورده کارنامه روحانی درخشان است
  • مارال IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    18 17
    من اصلا موفقیتی نمی بینم چون قبلنا از بیست برج به بالا به روغن سوزی می افتادیم حالا بعد از پنج روز از دریافت حقوق دچار مشکل می شویم کارمندا به شدت در فشارند.
  • مصطفی IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    21 21
    به نظر شما دولتی که همه چیزو تعطیل کرده مسکن مهر، وام ازدواج و .... در زمینه اقتصاد موفق بوده؟ من خودم به روحانی رای دادم ولی آیا اونقدری که در مذمت دولت قبل و کارهایی مثل مسکن مهر گفتن و گفتن درصورت توقف این پروژه ها تورم پایین میاد آیا واقعا موفق بودن؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    28 29
    بسیار افتضاح است
  • بی نام A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    23 8
    باید در پایان دوره دولت نظر داد الان کمی زود است
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    1 4
    از کجا در میارین این امارای کذب رو. تاسف تاسف تاسف
  • بی نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    15 2
    اگر مذاکرات به نتیجه برسد خیلی از مشکلات اقتصادی کشور حل می شود و می شود گفت تا حد زیادی اقای روحانی موفق بوده
  • لفته A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    8 12
    اقای احمدی نزاد6سال خوب بود ولی بعد از تحریم وضعیت اقتصاد مملکت بدشد حال اگر روحانی با شرایط تحریم می توانست خوب مملکت را اداری کنند که تاحال نتوانست میشد به او نمره خوب داد ولی حال نمره روحانی از 100 نمره 10به ایشان میدهم
  • هوشنگ ج A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۵
    11 11
    بنظرم با توجه به اینکه خزانه خالی تحویل گرفته و با وجود شدید ترین تحریم ها میتوانیم با ارامش و امنیت کامل زندگی کنیم دولت موفق بوده و بنظرم فقط مشکل تندروها و دلواپسان و کسانی که منافع خود را در خطر میدیدند باعث ایجاد جنگ روانی شده و این نشان میده که دولت خوب کار کرده دولتی که گوش به فرمان رهبری و دنبال عدالت باشد ایا خوب کار نکرده خواهشا همه بدانند و به همه بگویید اینقدر ناشکر نباشید البته میتوانیم بهتر از اینها هم باشه به شرطی که غیر مسئولان کنار برند اجازه بدهند هر کسی در مسئولیت خودش جوابگو باشه من باز هم از دولت متشکرم