مرکز احیا میراث اسلامی،با خرید اسناد تاریخی تا کنون بیش از هفت هزار سند تاریخی و سیاسی مهم را جمع‌آوری کرده که بیش از یک صد سند از زمان صفویه تا پهلوی در میان این اسناد موجود است.

به گزارش خبر آنلاین از پایگاه خبری حوزه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید احمد حسینی اشکوری، مدیر موسسه مرکز احیاء میراث اسلامی، با تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت: "در ابتدا فعالیت این مرکز برای عکس‌برداری از نسخه‌های خطی از داخل کشور برای محققان بود که این کار با برنامه وسیعی شروع شد و در این زمینه کتاب‌های خطی نیز به این مرکز اهداء می‌شد."

 مدیر مرکز احیاء میراث اسلامی ادامه داد: "اطلاع‌رسانی در خصوص تهیه، تدوین و چاپ فهرست نسخه‌های خطی و عکسی، ارایه کتاب‌های مرجع به صورت قفسه باز به محققان و ایجاد تسهیلات در اخذ نسخه‌هایی خطی و عکسی از اهداف تشکیل این مرکز محسوب می‌شود."

حجت‌الاسلام اشکوری اظهار کرد: "با توجه به استقبال محققان از مرکز احیا میراث، مکان قبلی جواب‌گوی نیاز‌ها نبود، لذا ساختمان جدیدی در چهار طبقه به مساحت یک هزار متر مربع بنا نهاده شد.
در حال حاضر 50 هزار نسخه عکسی، 12 هزار نسخه خطی و 5 هزار نسخه کتاب سنگی در مرکز وجود دارد. محققینی که برای تهیه عکس از کتب خطی، به این مرکز مراجعه می‌کنند، بدون تشریفات دست و پاگیر و اخذ معرفی نامه، در کوتاه‌ترین زمان عکس نسخ به آنان ارائه می شود. با اینکه مرکز هیچ کمک دولتی دریافت نمی‌کند اما با کمترین قیمت عکس نسخ را در اختیار محققان قرار می‌دهد.
همه مراحل حفظ و نگهداری کتاب شامل صحافی، زیراکس، آفت‌زدایی کتاب‌های خطی وعکاسی در این مرکز انجام می‌شود."

مدیر مرکز احیاء میراث اسلامی در ادامه گفت: " مرکز احیای میراث اسلامی، مکانی مجهز به تمام امکانات، با ظرفیت 18 هزار جلد را برای استفاده محققان آماده کرده و همچنین سالن کنفرانس آن دارای 200 صندلی است. منابع موجود در این مرکز به زبان های عربی، فارسی، ترکی، اردو، عبری و انگلیسی است و مرکز توانسته بیش از 5 جلد فهرست کتاب های موجود در کتابخانه‌های جهان را تدوین و چاپ کند."

اشکوری با بیان اینکه این مرکز در زمینه فهرست‌برداری از کتاب‌های خطی، تاکنون 21 جلد کتاب چاپ کرده افزود:" 8 جلد فهرست نسخه‌های خطی، 7 جلد فهرست نسخه‌های عکسی و چهار جلد فهرست کتاب‌های عربی و یک جلد با عنوان «مخطوطات العربیه» چاپ شده است. همچنین در این مرکز مجلات فارسی و عربی با قدمت بالا موجود است که در حال تنظیم و فهرست‌نویسی آنها هستند .به زودی نیز همه آثار از جمله نسخه های خطی به سی دی تبدیل می شوند."

وی از موزه نوشت افزار و وسایل تحریریه قدیمی در این مرکز خبر داد و بیان داشت: "این موزه دارای وسایل تحریر از قرن چهارم هجری تا عصر حاضر می باشد که شامل جعبه های محررین، مهرهای بزرگان،‌وسایل هنر‌ی قدیمی، رحل‌های قرآن، آلبوم‌های عکس، وسایل ستاره‌شناسی و ... است. در این موزه به شکل تجسمی مراحل مختلف کتاب‌سازی و صحافی به نمایش گذاشته می شود."

وی گفت: "ایجاد کتابخانه تخصصی دیجیتال و ارائه نسخ خطی و عکسی در اینترنت از جلمه برنامه‌هایی است که این مرکز پیگیر آن است."
حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسینی‌اشکوری، به لزوم فراگیری زبان عربی در گسترش معارف دینی اشاره کرد و گفت:" اگر بخواهیم جهانی صحبت کنیم، باید زبان عربی را خوب بدانیم و به آن توجه داشته باشیم."

بخش فهرست نگاری نسخه‌های خطی، فهرست‌نگاری نسخه‌های عکسی، بخش کامپیوتر و تایپ، اینترنت، کتاب‌های سنگی، کتاب‌های مرجع، مخزن کتاب‌های خطی بایگانی، میکروفیلم، میکروفلش، اتاق ظهور، عکس‌برداری و کپی، بایگانی نسخه‌های خطی و صحافی و اسناد تاریخی، از جمله بخش‌های اصلی مرکز احیا میراث اسلامی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 42848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =