ابداع شیوه جدید قراردادهای حقوقی در باشگاه گسترش فولاد تبریز

مشاور حقوقی باشگاه گسترش فولاد تبریز از ابداع و اعمال شیوه جدید قراردادهای حقوقی در این مجموعه با هدف رفع شبهات متداول در فوتبال کشور خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، دکتر علی ثابت قدم، در گفتگو با خبرنگاران ورزشی افزود: در شرایط امروز که اقتصاد کشور دچار رکود بی سابقه شده است، قراردادهای فوتبالی به جهت مبالغ مندرج در آن چشم گیر بوده و از آن می توان تحت عنوان « قراردادهای لوکس » نام ببریم.

وی با ارائه تحلیل کلی از شیوه جدید نگارش و تنظیم تعهدات قراردادی بازیکنان تیم فوتبال باشگاه گسترش فولاد تبریز، اظهار داشت: قراردادهای فوتبال نوعی خاص از قراردادهای ورزشی محسوب می شوند که در تنظیم آن، علاوه بر رعایت قواعد اساسی قراردادها، شرایط عمومی و خاص این ورزش نیز لحاظ می شود.

استاد حقوق دانشگاه های آذربایجان شرقی با بیان اینکه قراردادهای فوتبال نظر به شیوه نگارش و مبالغ مندرج در آن از اهمیت به سزائی برخوردارند، افزود: از طرفی، محبوبیت جهانی این ورزش و پوشش گسترده رسانه ای، منابع سرشار درآمدی را در پی داشته است، تا جائیکه از آن بعنوان یک صنعت بین المللی درآمد زا نام برده می شود.

ثابت قدم خاطرنشان کرد: قبل از ورود به باب خاص قراردادهای ورزشی باشگاه گسترش فولاد تبریز در فصل جدید لیگ برتر، تاکید موکد روی رعایت قواعد اساسی در تنظیم قراردادهای ورزشی با اولویت قراردادهای فوتبالی است.

مشاور حقوقی باشگاه گسترش فولاد تبریز ادامه داد: این قواعد اساسی که ماده 190 قانون مدنی ایران بدان پرداخته، چهار شرط قصد طرفین و رضای آنها، اهلیت طرفین، موضوع معین (برای قرارداد) و مشروعیت جهت را شامل می شود.

ثابت قدم ضمن بیان اینکه با رعایت قواعد اساسی، شاکله اصلی قراردادهای ورزشی را یکسری شرایط کلی (مشخصات طرفین، مبلغ، مدت اعتبار، نسخ قرارداد و امثالهم) تشکیل می دهند، گفت: این شرایط در چارچوب کلی قراردادهای فدراسیون برای فصل جدید لیگ برتر ایران، در همکاری و هماهنگی نزدیک با تعدادی از باشگاهها خصوصا باشگاه گسترش فولاد تبریز، در یک شکل قابل قبول و مناسب نسبت به قراردادهای فرم سال قبل، تهیه و در اختیار قرار گرفته است.

وی در عین حال افزود: اما شرایط خاص قرارداد، بر مبنای نوع ورزش بعنوان تعهدات قراردادی فیمابین باشگاه و بازیکن (آپشن ها)، در مفاد قرارداد آورده می شود که درج این شرایط در قرارداد بر اساس رعایت مقرراتFIFA ، AFC و فدراسیون فوتبال با توافق طرفین امکانپذیر است.

مشاور حقوقی باشگاه گسترش فولاد تبریز گفت: از جمله مهمترین شرایط اختصاصی، می توان به توافق برای حل اختلافات قراردادی فیمابین بازیکن و باشگاه در چارچوب نهادهای ذیصلاح خانواده فوتبال و یا بیمه نمودن قراردادهای ورزشی بازیکنان فوتبال در شرکتهای بیمه مطابق آئین نامه نقل و انتقالات فدراسیون برای فصل جدید اشاره کرد که در دوران مصدومیت احتمالی بازیکن حق الزحمه وی توسط شرکت بیمه کننده پرداخت می شود و هیچ ضرری مالی را متوجه باشگاه نمی کند.

ثابت قدم رعایت شرایط عمومی و درج شرایط خاص در زمان تنظیم قراردادها، علی الخصوص در مورد بازیکنان خارجی باشگاه، را حائز اهمیت دانست و گفت: اصولا قراردادهای بازیکنان خارجی به جهت دخالت عنصر خارجی، در دو زبان فارسی و انگلیسی تنظیم می گردند که این امر خطیر نیازمند بهره مندی از افراد حقوقی متبحر و آشنا با زبان انگلیسی است.

به گفته وی، در نگارش این نوع از قراردادها، رعایت چند نکته اهمیت دارد که از جمله مهمترین این نکات، درج مبالغ توافق شده با بازیکنان خارجی به ریال ایران در قراردادها مطابق دستورالعمل فدراسیون است تا مانع خروج مستقیم ارز از کشور شود.

ثابت قدم خاطرنشان کرد: همینطور در این قراردادها جهت ارج نهادن به زبان رسمی کشور، ضمن اشاره به ارزش برابر نسخ قراردادی در هر دو زبان، می بایست نحوه حل و فصل اختلافات فیمابین و نیز روند تسویه پایان فصل به هر طریقی است پیش بینی گردد.

وی ادامه داد: رعایت نکردن نکات کلیدی در قراردادهای قبلی، صرفنظر از محکومیتهای بی جهت مالی برای باشگاههای ایرانی به علت عدم دسترسی آسان به نهادهای فیفا، بعضا خطر جرایمی مانند کسر امتیاز توسط کمیته انضباطی فیفا را هم در پی داشته است.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: باشگاه گسترش فولاد تبریز با دقت در رعایت شرایط اساسی صحت قراردادها، تحت منویات هیات مدیره و در راستای هدفمند نمودن بودجه مصوب و نحوه هزینه کرد آن، شیوه جدیدی را در ایفاء تعهدات مالی خود در برابر بازیکنان و کادر فنی برای فصل 95 - 94 لیگ حرفه ای ابداع و در قراردادهای فیمابین گنجانیده، بطوری که میزان مبالغ نهایی پرداختی بر اساس کیفیت نتایج کسب شده در پایان فصل برطبق شروط قراردادی مندرج، محاسبه و ملاک پرداخت خواهد بود.

وی یادآور شد: در فوتبال ایران، نظر به شرایط حاکم که هرگونه سرمایه گذاری در آن فاقد بازگشت مطلوب و بهینه است هزینه کرد مبالغ کلان، بدون هدف گذاری و برنامه ریزی دقیق مستقیما با شکست مواجه می شود و این امر را به عینه در ادوار گذشته لیگ برتر در کنار کشیدن سرمایه گذاران مختلف از تیم داری ملاحظه کرده ایم.

دکتر علی ثابت قدم اضافه کرد: باشگاه گسترش فولاد تبریز بر مبنای تجارب حاصل از فعالیت چند ساله در بالاترین سطح حرفه ای ورزش ایران، با هدف گذاری اول فصل خود، ترتیبی مقرر داشته که قسم عمده تعهدات مالی بازیکنان و کادر فنی بر مبنای کیفیت کار و نتایج باشگاه در جدول پایان فصل پرداخت می گردد.

وی افزود: بر فرض اگر هدف گذاری باشگاه کسب رتبه خاصی در پایان فصل باشد، تعهدات مالی باشگاه با بازیکنان بر آن مبنا توافق می گردد؛ حال اگر در انتهای فصل در نتیجه تلاشهای تیمی، نسبت به هدف گذاری اولیه نتایج بهتری در جدول مسابقات کسب شود، تحت عنوان پاداش مبالغ دریافتی افزایش خواهد یافت. ولی اگر نتایج باشگاه در نتیجه ضعف تیمی، پائین تر از حد نصاب توافق شده باشد به همان نسبت از مبالغ قراردادی کسر می گردد.

مشاور حقوقی باشگاه گسترش فولاد تبریز، گفت: مزایای این شیوه توافقی برای باشگاه، استفاده بهینه از بودجه در راستای ایفای کامل تعهدات مالی در اخر فصل است، ضمن آنکه موتور محرک خوبی برای بازیکنان و کادر فنی است تا بهترین عملکرد خود را داشته باشند که این مهم به نوبه خود، موجب ارتقای کیفیت و سطح بازیهای لیگ خواهد شد، از نظر حقوقی نیز به جهت دقت در تنظیم و شفافیت قراردادی، کاهش اختلافات قراردادی را در پی خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =