مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نسبت به سوء استفاده سوداگران زمین و مسکن از تغییر نام بافت تاریخی تبریز به بافت فرسوده هشدار داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، فرزین حق پرست در جلسه انجمن میراث فرهنگی آذربایجان شرقی گفت: وقتی بافت تاریخی به بافت فرسوده تغییر نام داده است، خانه های تاریخی هم در میان همان بافت فرسوده دستخوش تاخت و تاز سوداگران زمین و مسکن می شود.

وی با تاکید بر لزوم دقت در نحوه احیای بخش باقیمانده از بافت تاریخی تبریز ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی در این شرایط سخت و با امکانات محدود با چنگ و دندان از این بافت و بناهای تارخی محافظت خواهد کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح کرد: از شهرداری ها و دستگاه های اجرایی انتظار می رود که با صدور پروانه ساخت و سازهای مرتفع و تراکم فروشی، آب در آسیاب این سوداگران نریزند چرا که ساختمان های تجاری و مسکونی در بافت تاریخی شهر می بایست به دو طبقه کاهش یافته و به جاذبه های تاریخی این بافت توجه ویژه ای شود.

حق پرست در ادامه یادآور شد: در این صورت با افزایش ارزش فرهنگی و گردشگری این مناطق و جایگزینی درآمد از راه گردشگری به جای تراکم فروشی، شاهد رونق کسب و کار و اشتغال زایی در این مناطق در کنار حفظ این میراث ارزشمند خواهیم بود و با تحقق این امر نه تنها هویت و اصالت تاریخی به کهن شهر تبریز باز می گردد بلکه برای همه آحاد مردم و نه فقط برای عده ای انگشت شمار کارآفرینی می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان گفت: این اداره کل آماده هر گونه همکاری در ارائه مشاوره و خدمات تخصصی فنی و مهندسی برای حفظ و احیای بافت تاریخی کهن شهر تبریز با شهرداری تبریز و دستگاه های ذی ربط شهری است.

گفتنی است، همواره اختلاف نگرش دو سازمان میراث فرهنگی و شهرداری بر سر اینکه کدام بخش از بناهای قدیمی را بافت فرسوده و کدامیک آثار تاریخی قلمداد گردد به جایی نرسده و در نهایت منجر به تخریب بخش مهمی از میراث تاریخی کشور شده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 430806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =