برخی از مالیات دهندگان اعتراض می کنند که روش جدید اعلام اظهارنامه مالیاتی و پرداخت آن به صورت الکترونیک مشکلات زیادی را برایشان به وجود آورده است. سازمان امور مالیاتی کشور به این انتقادات پاسخ می دهد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی از مودیان مالیاتی که از روش جدید تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی گلایه دارند در سرویس مشکلات مردم، کامنت گذاشته اند که با انعکاس نظرات آنها به روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور، پاسخ این سازمان را دریافت کردیم.

در یکی از کامنتها، مخاطب خبرآنلاین نوشته است: روش جدید ارائهٔ اینترنتی اظهار نامهٔ مالیاتی برای رفاه مودیان است یا برای آزار دادن آنها؟ اولا با هر سیستم و خط اینترنتی فقط می‌‌شود ۳ اظهارنامه ارسال کرد و برای برای ثبت اظهار نامه‌های بیشتر باید به کافی‌ نت‌های مستقر در ادارات مالیاتی مراجعه نمود که صد‌ها نفر در صف هستند. مثلا قرار بود مراجعات حضوري كم شود تلفن ۳۵۰۸۷ مطلقاً پاسخگوي مسائل فني و توضيح دادن خظاها نیست. اگر کسی‌ هم موفق شود خودش اظهارنامه ای را ارسال کند برای گرفتن فیش پرداخت دوباره باید به حوزه مالیاتی برود. ممیزین هم از این وضع ناراضی هستند و كارهمه چند برابر شده است

توضیح روابط عمومی سازمان مالیاتی کشور:
درباره پرسش بالا، نادر آريا رئيس مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان امور مالياتي کشور توضیح داده که به شرح زیر است:
کليه تعاملات موديان با اين سازمان به سمت رويه‌هاي غيرحضوري الکترونيکي، از طريق شبکه اينترنت پيش مي‌رود. تاکنون 8 فرآيند الکترونيکي از طريق پايگاه اينترنتي عمليات الکترونيکي موديان به نشاني www.TAX.gov.ir، عملياتي شده، ثبت نام و تشکيل پرونده الکترونيک، تسليم اظهارنامه الکترونيکي در کليه منابع مالياتي، پرداخت الکترونيکي ماليات، تسليم الکترونيکي فهرست هاي ماليات حقوق کارکنان، تسليم الکترونيکي صورت معاملات (خريد، فروش و قراردادها) فصلي، انجام الکترونيکي کليه فرآيندهاي مالياتي مشاغل خودرو، دسترسي الکترونيکي به خلاصه پرونده مالياتي موديان و ثبت الکترونيکي نصب و بهره برداري از صندوق ها و نرم افزارهاي فروش، 8 فرآيند الکترونيکي شده مالياتي هستند.

تلاش و برنامه اين سازمان استفاده مستقيم موديان از خدمات الکترونيکي رايگان اين سازمان است. توصيه موکد اين سازمان به کليه موديان محترم مالياتي، مراجعه مستقيم به درگاه خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان است؛ ليکن به هر جهت برخي از موديان تمايل به استفاده مستقيم از خدمات الکترونيکي سازمان ندارند يا مشکلاتي در بهره برداري مستقيم از خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان دارند، مي توانند از خدمات الکترونيکي اشخاص ثالث براي انجام امور مالياتي خود استفاده کنند.

در سنوات گذشته ارائه خدمات الکترونيکي توسط اشخاص ثالث تابع ضوابط و نظام مندي خاصي نبود ودر نتيجه برخي از ارائه دهندگان اين خدمات، با ناآگاهي و به دليل عدم مسئوليت، عملياتي مالياتي مودي را نادرست به انجام مي رسانديدند و در نتيجه در موارد متعددي موديان گرامي دچار ضرر و زيان ناشي از اعتماد به اين دسته از ارائه دهندگان خدمات مي گرديدند.
در سال جاري سازمان امور مالياتي کشور تصميم به اجراي اولين مرحله از ساماندهي امور ارائه خدمات الکترونيک به موديان خود را نمود و در اين چارچوب مقرر گرديد ادارات پستي، واحدهاي پيشخوان خدمات الکترونيکي دولت و واحدهاي مجاز کافي نت صرفاً پس از پشت سرگذاشتن دوره هاي آموزشي لازم و از طريق ايستگاه‌هاي کاري و افرادي که در سامانه هاي الکترونيکي سازمان امور مالياتي کشور به ثبت مي رسند، اقدام به ارائه خدمات الکترونيکي به موديان کنند.
کليه واحدهاي مجاز ادارات پست، دفاتر پيشخوان خدمات الکترونيکي دولت و کافي نت ها مي توانند با مراجعه به ستاد، کانون و اتحاديه مرکزي خود نسبت به ثبت نام اپراتورهاي عملياتي خود و شرکت آنها در دوره هاي آموزشي مربوطه اقدام و نهايتاً با ثبت اطلاعات افراد شاغل و ايستگاه‌هاي کاري خود، نسبت به تکميل پرونده اقدام نمايند و نهايتاً کليه افراد آموزش ديده و مسئوليت پذيرفته، نسبت به ارائه خدمات با کيفيت تر و موثرتر به موديان گرامي اقدام کنند.
هر واحد پست، پيشخوان و کافي نت مي تواند از تسهيلات آموزش برخوردار و هر تعداد افراد و ايستگاه‌هاي کاري خود را به سازمان امور مالياتي کشور معرفي نمايد. در صورت بروز مشکل براي واحدهاي مذکور اين واحدها مي توانند حسب مورد به ستاد، کانون و اتحاديه مرکزي خود مراجعه ودر صورت عدم حل مشکل از طريق اداره کل امور مالياتي استان مربوطه (در شهر و استان تهران، امور مالياتي شهر و استان تهران) نسبت به اعلام و رفع مشکل اقدام نمايند. بديهي است که صرفاً واحدهاي داراي جواز رسمي فعاليت در رسته خود باشند و کارکنان ايشان آموزش ديده و در سامانه سازمان ثبت گرديده باشند، از مجوز ارائه خدمات الکترونيکي مالياتي به موديان برخوردار خواهند بود.

پرسش دوم: چه کنیم تا کارمان سریع انجام شود؟
در کامنت دیگری مخاطب دیگری، اینطور از سازمان امور مالیاتی گلایه کرده: سلام. براى ماليات مغازه و برگ تشخيص سال ٩٢ از بهمن٩٣ به اداره ماليات خيابان قائم مقام ميدان شعاع مراجعه ميكنم و بعداز ٦ماه با لحنى طلبكارانه به من اعلام كردن پرونده رسيدگى نشده و هر روز شماها ارباب رجوع استرس به ما وارد ميكنين، برويد و ٢٦تيرعيدفطر مراجعه كنيد لطف كنيد از مسئولان سؤال بفرماييد در طول سال چه كارى انجام ميدن؟ من در فاصله ٤روز و با توجه به مشكلات وحشتناك ثبت اظهارنامه الكترونيكى كه به هيچ عنوان بطور شخصى به دليل عدم شفافيت و فقط مراجعه به دفاتر بايد ثبت گردد چيكار كنم؟؟

توضیح درباره این سئوال
درباره پرسش بالا، نیز نادر آريا رئيس مرکز فناوري اطلاعات و ارتباطات سازمان امور مالياتي کشور توضیح داده که به شرح زیر است:
با تصويب شوراي معاونين سازمان امور مالياتي کشور و دستور رئيس کل سازمان، ارائه خدمات الکترونيکي مالياتي از طريق اعضاي جامعه مشاورين رسمي مالياتي آغاز شده و پس از ساماندهي و آموزش دفاتر پيشخوان خدمات دولت و بخش عمومي، ادارات پستي شرکت پست جمهوري اسلامي ايران و واحدهاي صنفي عضو اتحاديه فناوران رايانه تهران (رسته کافي‌نت) به عنوان اشخاص ثالث براي انجام امور الکترونيکي موديان، با تصويب شوراي معاونين سازمان امور مالياتي کشور، ارائه خدمات الکترونيکي مالياتي از طريق اعضاي جامعه مشاورين رسمي مالياتي شروع شده است.

توصيه موکد اين سازمان به کليه موديان محترم مالياتي، مراجعه مستقيم به درگاه خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان است، ليکن به هر جهت برخي از موديان تمايل به استفاده مستقيم از خدمات الکترونيکي سازمان ندارند يا مشکلاتي در بهره برداري مستقيم از خدمات الکترونيکي مالياتي سازمان دارند، مي توانند از خدمات الکترونيکي ادارات پستي، واحدهاي پيشخوان خدمات الکترونيکي دولت، واحدهاي مجاز کافي نت و مشاورين رسمي مالياتي براي انجام امور مالياتي خود استفاده کنند.

 


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 435594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    2 0
    خواهشن برای گرفتن یک مفاصا حساب مالیاتی بنظر شما 2 ماه کم هست یا زیاد من رو راهنایی کنید کجا رو میخواد درست کنید
  • امیر US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    0 0
    متاسفانه وضعیت بخش مالیات بر ارزش افزوده اداره دارایی وحشتناک است.شما تصور کنید که یه سازمان 6070 ساله که عمریه داره مالیات بر درامد و ارث و .. اینا میگیره و وضعش هنوز اینه ، یک سازمان جدید 56 ساله با این حجم مودی و گردش مالی واقعا" چه وضعی داره..کاملا" بی سر و سامانه..اولا" برگه های قطعی رو بقول خودشان کامپیوتر پرینت می کنه..پر از اشتباهه.برای مالیات پرداخت شده به ما جریمه زدند..برای پرداختی که مستندات ان موجود است و در موعد مقرر بوده جریمه تاخیر زدند..تازه حق رو هم به شما می دن اما ماشینه دیگه کاریش نمیشه کرد.خودشان می گویند اخر دوره 15 روز مهلت پرداخت دارید اما جریمه رو از 7 روز حساب می کنن.اعتراض می کنید اولا" باید پول بدی ..دوما" چنان میپیچی که بی خیالش میشی...رسیدگی بفرمایید.
  • بی نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    2 0
    سلام سیستم انها به هیچ وجه جئاتگو نیست پاسخها هم تکراری و ناکافی است به داد مردم برسید خیلی از افراد هندز نتوانسته اند اطلاعا سیستم را کامل کنند و کد دریافت کنند
  • فرهاد IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    3 0
    از سازمان امور مالیاتی بپرسید , علت ده برابر شدن مالیاتها چیه ؟ آیا درآمد مردم ده برابر شده ؟ آیا حقوق کارگران ده برابر شده ؟ ... یادم میاد زمانی که بچه بودیم مدام درگوشمون میخوندن که فلان داروغه مالیاتها رو زیاد کرد حالا باید پرسید که آقایون روسای اداره مالیات , آیا باید هزینه ی کاهش قیمت نفت رو از جیب مردم بدبخت داد ؟ ... یاد رابین هود بخیر
  • گلایه مند A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    7 0
    کاسبی راه انداختن من خودم میخام بفرستم ولی خطای شماره 8 رو خودشون درست کردن که به زور بری کافی نت و 25000 تومن بدی برای هر اظهار نامه که من 3 تا اظهار نامه بفرستم میشه 75000تومن مطمئننا اداره مالیات هم سهم میبره که این سیستم رو راه انداخته
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    2 0
    در قسمت سئوال اول سازمان پاسخ دهنده به هیچ وجه اشاره ای به موضوع هر خط اینترنت 3 عدد اظهار نامه می توان ارسال کرد نکرده است و با کلی گوی در باره انواع عملیاتهای مربوط فقط باعث افزایش حجم نوشته پاسخ برآمده اند . لطفا بطور واضح جواب دهند که چرا یک خط اینترنت فقط 3 مورد اظهار نامه را می توان ارسال کرد و لیکن در کافی نت که اتفاقا مسئولیت پذیری آنها کمتر و هزینه بیشتری برای مودی دارد چندین مورد اظهار نامه می توان ثبت کرد لطفا بدون کلی گوی پاسخ دهید .
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    آقای آریا شما فکر می کنید که تمامی مودیان باید به اندازه شما از سیستم اظهار نامه ها مطلع و همچنین تمامی ابعاد قانون را به دانند پس اگر غیر از این هست باید مجموعه آن سازمان در رابطه با ارتباط با مراجعه کنندگان چاره اندیشی کند . آقای آریا چقدر شما و مجموعه سازمانی تان به افراد مشابه من که مودی هستیم آموزش داده . من که یکی از اقواممان نسبتا با این سیستم اشنائی دارد فقط برای سه نفر می تواند خود اظهاری را تکمیل و ارسال نماید و بقیه باید روزهای زیادی در کافی نتها با هزینه های بالا وقت صرف نمایند
  • بی نام A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    2 0
    ببخشید توضیح در پاسخ سوال دوم چه ربطی به سوال داشت . به نظر این آقا فقط همین پاسخ را برای سوالات مختلف و متفاوت بلد هست و ارائه می دهد .
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    1 0
    این مشکل محدودیت 3 اظهار نامه جدیه چون حتی یک اظهارنامه هم نمیشه ارسال کرد چه برسه به 3 تا
  • مقیمی A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵
    2 0
    قرار بود رویه الکترونیکی کردن اظهارنامه کار مردم را سبکتر کنه ده برابر سختر شده . بعد این چه قانونی که تمام مشاغل باید توی تیرماه اظهارنامه بدن پس ماه های دیگه به چه دردی می خورند