اقتصادنیوز نوشت:

طهماسب مظاهری درباره موعد آزاد شدن برخی اموال بلوکه شدن ایران پس از توافق هسته‌ای معتقد است: برخی از این اموال در قالب قرارداد با کشور چین غیر قابل بازگشت شده که این قراردادها شبه ترکمانچای است و قابل دفاع نیست.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره موضوع دارایی‌های بانک مرکزی گفت: بخشی از ارزهای آزاد شده پس از توافق هسته‌ای، جزو ذخایر ارزی است اما بلوکه نشده و بانک مرکزی با یک سری روش‌های مدیریتی توانسته آنها را از بلوکه شدن نجات دهد. بخشی از ارزهای ما هم بلوکه نشده و در قالب قراردادهای مختلفی در اختیار برخی کشورها مثل چین قرار گرفته است. البته این قراردادها اساسا قراردادهای خوبی نبوند و من به آن لقب شبه ترکمنچای می‌دهم. 

وی در توضیح این مطلب افزود: ارز ما در اختیار دولت چین است و قرارداد داریم که بلوکه نیست ولی از بلوکه شدن بدتر است و استفاده از آن برای بانک مرکزی به سختی مقدور است. پس گرفتن این پول در همین حد بگویم که به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. در نهایت هم به اینجا خواهیم رسید که یک سری کالا با کیفیت پایین و قیمت بالا در ازای این پول‌ها نصیب بانک مرکزی می‌شود.

متاسفانه می‌بینیم که بازار ما را یک سری کالاهای چینی تسخیر کرده است. خیلی از صنعتگران و تجار ما با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند. تولیدات داخلی در این چند سال و از بابت همین واردات از چین ضربه‌های مهلکی خورده است، چینی‌ها با آن پولی که از ما در اختیار دارند کالا تولید می‌کنند و می‌گویند فقط می‌توانید در ازای آن کالا به کشور وارد کنید. حتی در کارهای صنعتی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی که نتوانستند، نیازهای صنعتی ماشین‌آلات خودشان را یا کالاهای مصرفی و واسطه‌ای خودشان را، یا حتی قطعات خودرو را در داخل تولید کنند یا از کشورهایی که با کیفیت خوب می‌توانند تولید کنند، داشته باشند، همان قطعات را با کیفیت پایین‌تر از چین می‌آورند. به دلیل اینکه پول ما دست آنهاست و می‌گویند با این پول می‌توانید آن کالاها را ببرید. در واقع از آن پول استفاده می‌کنند و این کالاها را می‌آورند این یک ضربه به اقتصاد و به تولید ما زده که باید ان‌شاءالله حل شود. 

مظاهری در ادامه گفت: اما از زاویه دید ذخایر نگاه کنیم، بخشی از ذخایر ارزی ما متاسفانه به این شکل در اختیار بعضی کشورها قرار گرفته، مانند چین که این مشکل را دارد. بخشی دیگر در اختیار مثلاً هندوستان قرار گرفته که ذخایر ارزی ما را گرفته است، نفت گرفته و باید پولش را به حساب خزانه می‌ریخت و آن را تبدیل به روپیه کرده و بعد هم گفته که بیایید روپیه را ببرید. تازه آنها هم از چینی‌ها یاد گرفته‌اند و می‌گویند که بیایید کالاهای هندی ببرید و یکسری افراد را گذاشته آنجا که برای انجام این کار درآمدی داشته باشند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    6 0
    اینا همش شاهکارای معجزه هزاره سوم و هاله نوره ها
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    4 0
    لعنت بر چين. چرا دلواپس ها اينطور مواقع صداشون درنمياد؟
  • بی نام IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    7 0
    برای اینکه جلو آمریکا سرخم نکنیم جلو هرکس و ناکسی سرخم کردیم
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    5 0
    دستمون درد نکنه. ایران با همین فرمون همه کشورهای آسیایی رو سرمایه دار میکنه و مملکت خودمون تبدیل به خرابه میشه. خوبه دیگه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    4 1
    چین جنس خوب هم داره.مدیریت قبلی مشکل داشته درست.شما میتونین با دریافت اجناس با کیفیت ضرر رو کمتر کنین
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 0
    باید فعلا جنسی نگرفت و به مراجع بین المللیی شکایت کرد،در ضمن برای مقدمه بد نیست که فعلا شرکت های چینی و هندی را برای سرمایه گذاری در بازار ایران راه ندهیم و بقیه را هم اخراج کنیم
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 0
    ای کاش دلواپسان یک دهم انرژی ای رو که صرف عدم توافق هسته ای کردند صرف نظارت بر دولت قبل میکردند تا این خفت و خواری نصیب کشور نمیشد
  • بی نام IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 0
    ما فعلا از آن ها جنس نمی گیریم و در مرحله بعد آن ها را تحریم می کنیم و با اروپایی ها قرار داد میبندیم در ضمن ان هارا از بازار ایران اخراج میکنیم و در موازات آن به محاکم بین المللی شکایت می کنیم
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 0
    چین از دولت های استعمارگر روسیه و چین بد تر داره رفتار میکنه
  • کیوان A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    3 0
    بگویید دوره قاجار دوباره زنده شده. خلاص
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    3 0
    عسگر اولادی
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    3 0
    خدا لعنت كنه باعث و بانيش رو
  • بی نام US ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    3 0
    این ماجرا سه چار سال پیش در بین برخی افراد صاحب خبر پیچید و ای کاش رسانه ها و مجلسی که برای هر یک دانه سانتریفیوژ رگ گردنش میزنه بالا درباره آن پیگیری کنند. به قول یکی چنین فاجعه ای که اختیار پول مملکت در این وسعت را به یک کشور دیگر داده باشند، هر جای تاریخ و هر جای دنیا بود، میتونست باعث سقوط یک سلسله بشه چه برسه به دولت مثلا محترم سابق
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 2
    عجب رويي داري شما، خودت تو اون دولت بودي كه، چرا الان ميگي،امان از انتخابات مجلس و باد موافق
  • امیر IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    1 0
    یعنی چی؟ مگه یک سری از پول های ما آزاد نشد؟ خوب چه مشکلی است؟ ازشون بگیرید. ظریف و تیمش را بفرستید سراقشون اگر عرضه گرفتن این کار را ندارید.
  • بی نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    1 0
    خدا لعنت کنه کسی را که برا منافع خودش و اطرافیانش مملکت رو به نابودی کشوند.
  • محسن IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    1 0
    حالم بد شد با این خبر اقایون دلواپس اونموقع کجا بودن؟؟؟ اینا از ترکمنچای هم بدترن اونوقت میان به توافق هسته ای ایراد میگیرن.
  • تاجر A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    0 1
    من در صحت و سقم صحبتهای آقای مظاهری شک دارم. و بنظرم با اتهام زدن به چینی ها مسئولین دارند از خودشون سلب مسئولیت میکنند.با دادن آدرسهای غلط و بیراهه راندن افکار مردم دارند سرپوشی بر خطاها و ندانم کاریهاشون میگذارند. بهتر است به کشورهای دیگر هم نگاهی بیندازند و ببیندند که آنها با تولید کننده چه کاری میکنند و ما در اینجا با تولید کننده چکار میکنیم. یکسری هم به قانون کار بزنید و واقعی تر بهش نگاه کنید.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 0
    دلواپسان و طرفداران محمود تحویل بگیرند. این آشیه که خودشون پختند و زیر بارش هم نمیرند.
  • بی نام A1 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
    2 0
    خاک بر سر ت احمدی نژاد۰۰۰۰۰ مملکتو به باد دادی۰۰۰۰ خدا ازت بازخواست میکشه با عاقبت هشتاد میلیون چه ها کردی
  • بی نام IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    ان موقع بکویید تحریم ها اثر ندارد با این قرار داد های غیر کارشناسانه