مقصر معضلات زیست محیطی کیست؟ مردم یا دولت؟

میثم همدمی

در اینکه اوضاع محیط زیست در سرزمین ما نامساعد است تردیدی نیست؛ سرانه جنگل در ایران تنها یک سوم متوسط جهانی است با اینحال تابستان که فرا می رسد، تقریبا شاهد سوختن هر روزه جنگل های کشور هستیم. سالانه حدود ٢٠میلیون تن زباله تولید میکنیم، یعنی دو برابر میانگین جهانی. مشاهده بخشی از این زباله ها در دامن طبیعت و در حاشیه جاده ها به منظرهای عادی بدل شده است، روزانه سه هزار تنشان را به خورد جنگل هایمان می دهیم. رگبار به آسانی سیلاب می شود، ویران می کند و می کشد، چراکه پوششی گیاهی باقی نماده تا جلودارش باشد. سفره های آب زیرزمینی به سرعت در حال محو شدن هستند. بسیاری از رودها و تالاب هایمان خشکیده اند و دریاچه ارومیه هم نفس های آخرش را می کشد.

این فجایع، این غفلتها، این همه نامهربانی تقصیر کیست؟ مردم مقصرند یا دولت؟ وقتی جامعه ای تا این اندازه نسبت به منابع خود، نسبت به نسل آینده بی رحم است نمی توان تنها یک کدام را مقصر دانست. شاید اصلا از نظر برخی مهم نه پیدا کردن مقصر که یافتن راه حلها باشد، اما چگونه می توان راه حلی ارائه داد درحالی که هنوز چهره گناهکاران اصلی پنهان است؟

متاسفانه ارگانهای دولتی مسئول حفظ محیط زیست، کارنامه درخشانی ندارند، درمقابل هر هکتارجنگلی که - البته بقول خودشان- احیا می کنند دهها هکتار محو می شوند. هر کاری می کنند تا دریاچه ارومیه نمیرد، اما دیگر خیلی دیر شده است. درهمین روستایی که نگارنده چندسالیست در آن روزگار می گذراند، در بطن مزارع برنج، در آغوش کوه های پوشیده از جنگل، دو دهه پیش کارخانه تولید نئوپان احداث شد، به دیوی سیری ناپذیر میماند، دیوانه وار جنگل را می بلعد. هرگاه که از روبرویش عبور می کنم کامیون های عظیم حامل الوارهای جنگلی را می بینم. البته نمی توان از حق گذشت، از چوب صنعتی هم استفاده می کند اما چوبی که بشکل صنعتی و قانونی بعنوان ماده خام این کارخانه بدست میآید به اندازها ی نیست که بتواند کفاف تولیدات آن را دهد.

چه کسی مجوز احداث این کارخانه را صادر کرد؟ چرا حالا جلوی تاراجش را نمی گیرند یا حداقل محدودش نمی کنند؟

ارگانی دولتی به کارخانه نئوپان مجوز داد، دولت بود که افسار گسیخته، بدون مطالعه کافی به سدسازی در کشور پرداخت، رودها را معدوم کرد. همو بود که در مقطعی در اوایل دهه شصت مجوز حفر هزاران حلقه چاه را صادر و دخل سفرهای زیر زمینی را آورد، شیره زمین را مکید. مجلس بود که طی این سالها این همه بی مبالاتی را نادیده گرفت و غرق سیاست بازی شد و قوه قضاییه بود که فکر نکرد نابودی محیط زیست می‌تواند هم‌ردیف تهدید امنیت ملی باشد.

اما مقصر اصلی نه دولت است، نه مجلس و نه قوه قضاییه. نمیتوان همه چیز را یکسره به گردن آنها انداخت، آن کارخانه منحوس و همانندانش و ناتوانی سازمان حفاظت محیط زیست هم در بالا گرفتن اوضاع، مقصران اصلی نیستند.

ما مردمان این دیار، برای بهبود اوضاع همواره به رأس هرم قدرت چشم دوخته ایم. اگر اوضاع خوب نیست پس مقصر رأس هرم است، باید تغییرش داد یا حداقل تعدیلش کرد. متاسفانه فراموش کرده ایم که بنیادی ترین اصلاحات از قاعده هرم، از خودمان آغاز می شوند. می توان مدیران را تغییر داد، مدیران دیگری را جایگزینشان کرد، درکوتاه مدت شاید بنظر رسد شرایط روبراه شده، اما با گذشت زمان می بینیم تغییری رخ نداده است، زیرا مادامی که نگرش خودمان تغییر نکند بهبودی نیز حاصل نمی شود. پس اگر جنگل هایمان محو می شوند، دریاچه ها می خشکند، غرق در زباله ایم و طبیعتمان روبه زوال می تازد، بیش و پیش از آنکه تقصیر حاکمیت باشد تقصیر من و شماست، ما مقصران و گناهکاران اصلی هستیم.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 438979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    14 32
    وضعیت محیط زیست نه تنها خوب نیست بلکه فاجعه است،هم دولت مقصر است هم مردم ولی تقصیر دولتمردان به مراتب بیشتر است
  • بی نام CA ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    11 27
    حتی همین فرهنگ سازی هم مسولش دولت هست. دولت چقدر برای این موضوع وقت و هزینه کرده؟ متاسفانه و واقعا متاسفانه، فرهنگ مردم در این زمینه از مسولین جلوتر هست و این راز عقب ماندگی ماست.
    • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
      23 0
      استادبی نام پس من و تو کجای قصه ایم؟اگه کشور موفقیتی داشته باشه ما انجام داده ایم ولی متولی مشکلات فقط دولته؟
  • کوروش درخشان RO ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 17
    در جزیی ترین آلودگی محیط زیست دولت مقصر است چه برسد کلی ترین به عنوان مثال هیچ سطل زباله ای کنار رودخانه و ساحل دریا و دشت ها که خود دولت مطلع است محل رجوع دائمی مردم است نیست... یا مثلا وقتی می توان وسائط نقلیه اجاق های پخت و پز و بخاری ها را برقی کرد ، یا کارخانجات آلاینده را مجاب به نصب کلاهک فیلتر دار و تصفیه کننده نمود.... ..... بسیاری از آلودگی ها بر طرف می شود....
    • بی نام A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
      7 0
      ما اصلا نمیخواییم بپذیریم مقصریم، متاسفانه...
  • زارع A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    17 0
    دقیقا همینطوره. ما مقصر اصلی هستیم.
  • ماریه IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    4 0
    با سلام من هر دوی مردم و مسئولین رو مقصر میدونم. دولت نظارت کاملی به محیط زیست نداره و مردم هم فرهنگ حفظ محیط زیست رو در خودشون تقویت نکردن و هیچ چیز بدتر از این نیست. من بارها در جاده شمال دیدم که درختان رو قطع میکنن و چوب اونارو توی وانت میذارن و اصلا نگرانی بابت پاسخگویی به مراجع ذیربط وجود نداره. با توجه به اینکه بنزین مصرفی آلوده کننده هواست و این معضل هیچ اهمیتی در کشور ما نداره، به نظر میرسه که تنها راه داشتن هوای سالم همین درختان و طبیعت سبز هستن. بی اهمیت نشون دادن این موضوعات مهم باعث میشه که نسل حاضر چیزی جز شرمندگی در برابر ایرانیان آینده نخواهد داشت.
  • مهدیه A1 ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    1 0
    کاملا موافقم. با مقصر بودن و چشم به هرم دوختن... دردناکه واقعا... خیلی دردناک
  • عسل A1 ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    8 0
    ممنون آقاق همدمی از مطلب جالبتون...
  • بی نام A1 ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    8 0
    درود بر شما اقای همدمی عزیز.. بله به نظر من هم مردم تقصیری به مراتب بیشتر از دولت دارند..به امید روزی که برای درست کردن یه کباب جنگلی رو به اتش نکشیم..زباله هایی که در جنگل و محیط زیست خود رها نکنیم..و به امید روزی که شاهد رشد همه جانبه فرهنگ در مردم و احساس مسئولیت بیش از پیش دولت باشیم..متشکرم.
  • fariba A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    5 0
    ممنونم از مقاله خواندی و پر مفهومتون . راستش مقاله زیبای شما دقیقا تکرار جمله زیبای امیرکبیر ه ابتدا فکر میکردم مملکت وزیر دانا میخواهد ، بعدا فکر کردم مملکت شاید شاه دانا میخواهد ، اما اکنون میفهمم ، ملت دانا میخواهد . با درود فراوان بر شما دوست خوبم .
  • رضا A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    6 0
    با نظر نویسنده در ارتباط با نقش مهمی که کمردم می توانند در بهبود امور داشته باشند کاملا موافقم. البته ما عادت کردیم که همیشه دولت رو مقصر بدونیم. چون راحت ترین کار ممکن هم هست، تقصیر رو گردن دیگران انداختن.
  • امید A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    6 0
    مردم و دولت هر دو در مشکلات موجود نقش دارند و باید با همکاری با هم، کاری برای کاهش بحران محیط زیست بکنند.
  • فاطمه A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۳
    12 0
    واقعا تکلیف چه باید شود؟
  • خزر IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    5 0
    به نظرم مشکل از فرهنگ ماست دولت در این زمینه میتونه کمک باشه اما تا خودمون نخوایم هیچ چی عوض نمیشه ماایم که باید عاقلانه تر به مسائل دور و برمون نگاه کنیم کمی به مشکلاتی که در آینده بوجود میاد فکر کنیم در موردشون تحقیق کنیم اینطوری اطلاعاتمون بیشتر میشه و ناخواسته وجدان خفتمون رو بیدار میکنیم. وقتی ما زمینهای کشاورزی رو نادونسته ساخت و ساز میکنیم دیگه دولت کاری ازش بر نمیاد وقتی فکر میکنیم با فروش این زمینها مشکل مالیمون حل میشه و به راه دومی فکر نمیکنیم یعنی از نظر فرهنگی خیلی عقبیم هنوز.