با تعمیم چاپگرهای 3بعدی، پژوهشگران ام.آی.تی دستگاهی ساخته‌اند که خودش، مواد اولیه را نگه می‌دارد و با فشار یک دکمه،‌ غذای دلخواهتان لایه به لایه به اندازه،‌ رنگ و طعم دلخواهتان، می‌سازد و آماده می‌کند.

بهنوش خرم‌روز:‌ تا به حال آرزو کرده‌اید که با فشار یک دکمه غذای مورد علاقه‌تان آماده شود؟ چند بار دلتان خواسته بدون این که مجبور باشید ظرف‌ها را بیرون بیاورید و مشغول آشپزی شوید،‌ غذایتان آماده باشد؟

خب، این ماشین یک برده مکانیکی نیست که برایتان خرد کند،‌ حلقه حلقه کند، سرخ کند و غذا بپزد. بلکه مانند یک پرینتر سه‌بعدی، مواد اولیه را با هم مخلوط می‌کند و نتیجه را با طعم، رنگ و اندازه دلخواه شما ارائه می‌کند. شاید تا اندازه‌ای عجیب به نظر برسد، اما دانشمندان سازنده آن بر این باورند که خوب پیش رفته‌اند. هدف،‌ ساخت یک دستگاه تولید غذای شخصی بوده که در یک آشپزخانه جا بشود و نیاز به آشپزی را برای همیشه برطرف نماید.

کورنوکوپیا

پیش از این پرینتر‌های 3‌بعدی وجود داشتند که برای ساخت اشیای فیزیکی از جنس پلاستیک و فلزات ساده مانند کلیدها و یا حتی قطعات اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. حالا، به گزارش تایمزآنلاین، دانشمندان انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) می‌خواهند فرایند مشابهی را برای غذا به کار ببرند. این پرینتر سه‌بعدی غذاساز، مواد اولیه را نگه می‌دارد و با دقت آن‌ها را ترکیب کرده و غذای مورد نظر را لایه به لایه آماده می‌کند.

این ماشین که کورنوکوپیا نامیده شده است،‌ زاییده مغز دو نفر از پژوهشگران ام.آی.تی به نام‌های مارسلا کوئلو و امیت زورن است. آن‌ها بر این نکته تاکید کرده‌اند که این دستگاه هنوز کاملا آماده نیست و احتمالا تا دو سال دیگر هم آماده نخواهد بود.

اما به گفته کوئلو نمونه‌های اولیه نشان داده‌اند که این فناوری امکان‌پذیر است و اولین غذاهایی که این نمونه‌ها تولید کرده‌اند هم، به نسبت خوب هستند،‌ که همین بسیار جالب است.
وی در مورد این دستگاه می‌گوید: «ما هزاران سال است که داریم با همان وسیله‌ها و روش‌ها غذا درست می‌کنیم. اما در این پروژه می‌خواهیم فناوری دیجیتال را به تولید غذا بیاوریم.»

شکل اولیه کورنوکوپیا مانند یک ماکروویو است که چند مخزن مواد اولیه روی آن قرار داده شده و در زیر آن اتاقک پخت غذا تعبیه شده است. مخازن بالایی مانند یخچال از ‌مواد اولیه نگه‌داری می‌کنند. این مخازن توسط لوله‌هایی به یک مخلوط‌کن وصل می‌شوند که مواد اولیه لازم را با هم ترکیب می‌کند، سپس آن را از طریق یک سر قیف مانند به اتاقک پخت ماشین می‌فرستد. این سر یک سری جا برای گرم کردن یا سرد کردن غذاها هم دارد.

گروه آزمایشگاه ام.آی.تی تمام سال گذشته روی این پروژه کار کرده‌اند اما وقتی کارهای مربوط به حق امتیاز آن تمام شد، تنها ‌نمونه‌های اولیه آن را ارائه کردند. پیش از این ام.آی.تی بارها و بارها به طور گسترده از طراحی‌ها و ابداعات انقلابی خود صحبت کرده بود و گفته بود که در زمینه عکاسی دیجیتال،‌ گوشت‌های بیونیکی و جوهر الکترونیک شاهد پیشرفت‌های آن خواهیم بود. به اعتقاد این گروه، آن‌ها توانسته‌اند در زمینه تولید غذا هم پیشرفت‌های مشابهی داشته باشند.

کورنوکوپیاکوئلو در این زمینه می‌گوید: «بدین ترتیب می‌توانید روی همه چیز کنترل بهتری داشته باشید. تصور کنید می‌خواهید نوعی شیرینی درست کنید. به کمک این دستگاه می‌توانید هزاران لایه یک میلیمتری کره داشته باشید که روی آن یک لایه نان قرار می‌گیرد و باز روی آن نان، یک لایه یک میلیمتری کره و همین طور دقیقا با یک اندازه مشخص، این لایه‌ها ادامه دارد. به کمک این دستگاه به روش پختی دست می‌یابید که بتوانید طعم‌هایی را خلق کنید که با هیچ روش دیگری امکان‌پذیر نیستند.»

کوئلو می‌گوید که او و همکارانش نمی‌خواهند این دستگاه را جانشین پخت و پز کنند،‌ اما با این دستگاه مردم بیشتر به چیزی که می‌خورند اهمیت خواهند داد.

وی توضیح می‌دهد: «ممکن است من برای شما طرح یک لازانیا را بفرستم اما شما این هفته رژیم گرفته باشید. شما می‌توانید این مسئله را به ماشین کورنوکوپیای خود بگویید تا با جایگزین کردن مواد اولیه دقیقا به همان اندازه که می‌خواهید کالری به شما بدهد. شاید اگر غذا پختن هم مانند یک بازی رایانه‌ای بود، ‌مردم علاقه بیشتری به پخت و پز از خودشان نشان می‌دادند.» 

سال‌ها است که پرینترهای سه‌بعدی در حال پیشرفتند. برای نمونه، دکتر ادریان بویر از دانشگاه بث یکی از این پرینترهای سه‌بعدی را ساخته که با طراحی‌های شخصی اشیا را می‌سازد.

به گفته دکتر بویر نمونه اولیه دستگاه وی،‌ که با لایه‌های پلاستیک اشیا را می‌سازد، توانسته اشیایی مثل تکه‌های لگو و ساعت‌های دیواری بسازد.

شرکت‌های دیگری هم هستند که روی پرینترهای سه‌بعدی از این دست کار می‌کنند. یکی از نسخه‌های اولیه که اکنون در آمریکا قابل خرید است، 10،000 دلار آمریکا، معادل 6،000 یورو قیمت دارد. گفته می‌شود با این روند،‌ طی دهه جدید به پرینترهای سه‌بعدی دست خواهیم یافت که قادرند وسایل پیچیده‌ای مانند گوشی‌های همراه هم بسازند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 44120

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sara IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۲
    0 0
    matalebetoon bahale