پارکبانها، کسانی هستند که کنار خیابان می ایستند تا عدالت توقف خودرو درباره شهروندان رعایت شود. یعنی هر کسی پول بیشتری داد، بیشتر پارک کند. این وجوه در نهایت قرار است برای خدمات عمومی منظور شود ولی اجرای عدالت به این شکل، باعث نارضایتی بخشی از مردم شده و آنها به این عملکرد معترضند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قانونی درباره پارکبانها وجود ندارد، ولی برخی از شرکتهای خصوصی پیمانکار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، قرارداد با این نهاد بسته اند و خیابانها و معابر پایتخت را اجاره کرده اند.
یکی از شهروندان در سرویس مشکلات مردم هم نوشته که پارکبانها در اتوبانها و جاده مخصوص کرج هم سردرآورده اند. ولی اینطور که پیداست این اشخاص هر چه نام دارند، نمی شود به آنها پارکبان رسمی وابسته به شهرداری گفت.
این شهروند اینطور کامنت گذاشته: لطفاً پيگيري نماييد پاركبان ها خارج از محدوده شهري كيلومتر 13 يا15 جاده مخصوص چرا حضور دارند و از دارندگان خودرو پول محل پارك دريافت مي كنند.ظاهراً اين طرح در جهت كمك به ترافيك داخل شهر بوده و بر اساس قانون مصوب همين طرح نبايد بدنبال منافع مادي صورت پذيرد.

درباره مشکلات پارکبانها با مردم با شهرام جبارزادگان مدیرکل روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

کامنتهای مردم نشان می دهد حسابی از دست همکاران پارکبان شما شکار هستند. این انتقادات به گوش شما هم رسیده؟
ما در ارتباط با موضوع پارکبانها حق را به شهروندان می دهم. مسایل و مشکلات بسیاری در این حوزه وجود دارد که معاونت اجرایی سازمان دنبال حل کردن کلی مشکلات هستند.


سالهاست مردم با این مشکل مواجهند، چه زمانی این مسئله حل می شود؟
پس از عذرخواهی یک موضوع را باید به استحضار شهروندان دعزیز رساند، راستش را بخواهید در خیلی از معابر کسانی که به عنوان پارکبان می ایستند اساسا پارکبان نیستند. پارکبانهای رسمی کسانی اند که ملبس به لباس فرم هستند و کارت شناسایی معتبر از شرکت پیمانکار بخش خصوصی طرف قرارداد ما را دارند. آنها پارکبان رسمی هستند. اساسا این گروه در معابری کار می کنند که ساز و کار پارکبانی در آن فراهم شده. یعنی هم تابلوی راهنمایی و رانندگی وجود دارد و هم ابزار دریافت الکترونیکی وجه پارک در آنجا پیش بینی شده.


ولی کامنت مخاطبان ما می گوید در جاده مخصوص کرج هم پارکبانها رویت شده اند؟
خارج از حریم شهری تهران؟ اینها حتما سرخود اقدام می کنند. دریافت وجه بدون تسلیم رسید یا داشتن مدارک معتبر به نظر مفر خوبی برای کسب درآمد و ناندانی سهل الوصول بدون هزینه است. واقع مطلب خیلی از اینها اساسا زیرمجموعه ما نیستند. اساسا کتمان نمی کنیم کسانی با سواستفاده از عنوان پارکبانی در خیابانها از مردم پول می گیرند ولی اینها مرتبط با شهرداری نیستند.


مردم در این موارد باید چه کنند؟ با پارکبانهای تقلبی درگیر شوند؟
نه، از شهروندان دو نکته را درخواست می کنیم: اولا زمان و مکان برخورد با این اشخاص را دقیقا به شما یا ما اعلام کنند تا پیگیری کنیم. ثانیا با شماره چهاررقمی ۱۸۸۸ که سامانه نظارت همگانی شهرداری است، تماس بگیرند و اطلاع بدهند. ما موظف به پاسخگویی به شهروندان هستیم. باز هم تاکید می کنم علاوه بر اینکه بسیاری از این اشخاص تحت پوشش ما نیستند، مواردی نیز داریم که متاسفانه همکاران ما تخلف می کنند و این مسایل نیز قابل پیگیری است.


یکی از شکایات مردم، عدم رعایت زمان نیم ساعته توقف رایگان است. بعضا پارکبان رسمی شهرداری بلافاصله پس از توقف خودرو، وجه مطالبه می کند. در این باره شهروندان چه کنند؟
این نیز یکی از خطاها و اشتباهات محتمل است. بر اساس قانون، توقف ۳۰ دقیقه اول رایگان است ولی معمولا پارکبانها احتمال می دهند دسترسی به راننده بعدا نداشته باشند لذا همان ابتدا قبض می دهند. به این دوستان تاکید شده حتما صحبت راننده را مبنی بر توقف کمتر از نیم ساعت قبول کنند و پس از آن قبض صادر کنند ولی به نظر می رسد گاهی پارکبانها فقط با این ذهنیت که راننده توقف می کند و بیش از ۳۰ دقیقه خواهد ماند، عمل می کند.

 

 

۴۵۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 443616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    1 0
    كيلومتر 13 و 14 جاده مخصوص جزء شهرداري منطقه 21 است و خارج از شهر نيست.
  • بی نام IR ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    2 0
    بله زنگ بزنید به 1818 میگن با نام دقیق شرکت و پارکبان . بعد که میگی ، ایشوناصلا اتیکت ندارن ، میگن به ما مربوط نیست . به 110 زنگ میزنی ، میگه به نظر ما باید باشه . خوبه اتفاقا . الان خیلی وقته ، تابلوهای خیابان آزادی حد فاصل خوش و بهبودی رو برداشتن و پارک رایگان شده . اما پارکبان های بی هویت ، حتی از تو کوچه ها هم پول میخوان از آدم این بجز اون جمعیتیه که بعد از ساعت کار دستگاه های پارکومتر ، وایمیستن قبض به آدم میدن
  • علی پارسیا A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
    1 0
    سلام لطفا شماره ۱۸۸۸ بگیرید . و نتیجه را اینجا منعکس کنید.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸
    0 0
    پول ندادیم طرف خط انداخت رو ماشین چی؟ باز هم زنگ بزنیم ۱۸۸۸؟