طرح «مسئله» به تنهایی نیمی و شاید بیشتر از یافتن «جواب» به کوشش و تلاش و ایضاً کار کارشناسی، گروهی و تحقیقات میدانی نیاز داشته باشد.

مسئله‌اي كه امروز در صحنه ورزش به جد طرح شده است «ضعف ورزش فوتبال» است.
نمي‌توان به سادگي و بدون انجام تحقيقات ميداني و مقايسه وضعيت ورزش با ديگر كشور‌هاي مشابه چنين ادعايي كرد، اما اگر با كمي تساهل قبول كنيم كه ورزش ما، خصوصاً ورزش فوتبال، نتوانسته آنگونه كه شايد و بايد در صحنه‌هاي ملي و فرامليتي خود را بنماياند جست‌وجوي پاسخ به اين سؤال موضوع تحقيق ديگري است.
نظر‌خواهي از مردم راهي است و چاره‌جويي و تلاش در جهت يافتن، جمع‌آوري و آمايش اطلاعات از طرف مسئولين ذي‌ربط كاري ديگر، كه بايد انجام گيرد.
اين واقعيت كه بيش از «دو سوم» بودجه ورزش كشور به فوتبال اختصاص مي‌يابد و اين حقيقت كه فوتبال ورزشي جذاب، خلاق و پرطرفدار است باعث شده‌اند كه بيشترين «اميد‌ها» در صحنه ورزش معطوف به فوتبال گردد.
آنچه مي‌تواند به مثابه راهبرد‌هاي اساسي براي «نگاهداشت» ورزش فوتبال انجام گيرد، بخشي از آن به قرار زير است:
- تثبيت مديريت‌ها در سطوح عالي
- تلاش در جهت اخذ آگاهي‌هاي ورزش و به‌روز كردن اطلاعات در حيطه‌هاي تكنيك‌شناسي، روانشناسي ورزش، مديريت ورزشي، جامعه‌شناسي ورزش و علوم مرتبط با معناي كلي ورزش آن مانند بهداشت و پزشكي ورزش.
- بالا آوردن نظام ورزشي از پايين به بالا و ارج‌گذاري بيشتر براي تيم‌هاي شهرستاني.
- ايجاد «تيم جذب و شناسايي نيرو‌هاي مستعد» گروهي كه بتوانند نوجوانان و جوانان مستعد را در شهر‌هاي كوچك و بزرگ شناسايي كرده و به امور آنها رسيدگي نمايند، موانع را از راه رشد آنان مفقود نمايد و راه را براي پيشرفت آنان باز نمايد.
- توزيع عادلانه امكانات و سر‌ريز كردن امكانات به شهر‌ها و استان‌ها و جلوگيري از تمركز امكانات در چند تيم مشخص و نه تنها در مركز .
- اهتمام بيشتر به امر تحقيقات و آموزش نيروي انساني.
- مرتفع ساختن مشكلات معيشتي به شكلي كه ورزشكاران به صورتي «حرفه‌اي» علايق خود را عملي سازند.
- ايجاد هماهنگي نهادي بين ارگان‌هاي مختلفي كه در عين حال داراي عملكرد‌هاي مشابه هستند، رسيدگي به ديگر ورزش‌ها، از اين زاويه داراي اهميت جدي است. نمي‌توان ورزش فوتبال را بدون رسيدگي و ارتقاي وضعيت ديگر ورزش‌ها مانند دووميداني، شنا، واليبال و... ارتقا داد.
- ايجاد فضاي فرهنگي، مطبوعاتي، تبليغاتي مناسب. اين فضا بايد به نحوي باشد كه فضاي ورزش را بر مبناي لياقت‌ها و ارزش‌ها بسازد، زمينه‌هاي اقتدار ورزشكاران، تمايل به پيروزي، اعتماد ‌به ‌نفس و روحيه معاضدت و همياري را تشديد نمايد.
اين يك واقعيت و حقيقت است كه «فوتبال» امروز نتوانسته به نياز‌ها و علايق دوستداران فوتبال جواب بدهد. مسئله اين است و جواب به آن مستحق تلاش كارشناسي است، جا دارد مسئولين در ارتباط با جست‌وجوي «مسئله» و «پاسخ» به آن تلاش نمايند تا همگي شاهد خلق و تكاپوي فوتبالي خوش‌روش، خوش‌بازي و خوش‌مرام باشيم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 444182

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۶
    3 0
    ساختار اداري در همه زمينه ها مشكل اساسي دارد.. يعني رييس و مريوس مشخص نيستند.. پاسخگو و پرسش كننده نيست.. تكليف هيچ چيز مشخص نيست.. كارها شسته رفته نيست