۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۱
مبنای کارمزد بنگاه‌های املاک چیست؟

دنیای اقتصاد نوشت:

حق کمیسیون یکی از موضوعات پر چالش میان معامله‌گران و مشاوران املاک است. براساس تجربه طرفین معامله هر چه قدرت چانه‌زنی‌شان بیشتر باشد کمتر حق کمیسیون پرداخت می‌کنند و برخی از معامله‌گران نیز به دلیل ناآشنایی بیش از تعرفه موجود حق کمیسیون می‌پردازند.

براساس مصوبه ٧/ ٤/ ٧٩ وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارمزد بنگاه‌های املاک قانونمند شد. این مصوبه اجازه دریافت هر نوع کارمزد سلیقه‌ای را از بنگاهداران سلب و برای آنها فرمولی تعیین کرد تا بر مبنای آن کارمزد خود را محاسبه کنند. این فرمول برای اجاره و خرید و فروش مسکن متفاوت است هر استان و شهرستان نرخ خاص خود را دارد که در پایگاه اینترنتی اتحادیه مشاوران املاک همان شهرستان آمده است.

این فرمول برای تهران به این صورت است که برای معاملات املاک تا ٣٠‌میلیون‌تومان، از هر طرف معامله نیم‌درصد ارزش ملک، برای معاملات املاک بیشتر از ٣٠‌میلیون تا ٥٠‌میلیون‌تومان: نیم‌درصد برای ٣٠‌میلیون تومان اول به اضافه ٧٥ صدم ‌درصد برای مازاد آن. یعنی اگر شما خانه‌ای خریدید که ٣١‌میلیون‌تومان قیمت داشت، برای ٣٠‌میلیون آن نیم‌درصد به اضافه ٧٥ صدم‌ درصد یک‌میلیون‌تومان باقیمانده، باید حق کمیسیون بدهید. برای معاملات املاک بیشتر از ٥٠‌میلیون تا ١٠٠‌میلیون‌تومان: برای ٣٠‌میلیون اول نیم‌درصد به اضافه ٧٥صدم‌درصد مازاد آن تا ٥٠‌میلیون تومان و همچنین نیم ‌درصد برای مازاد 50 میلیون تومان. با این حساب فرمول حق‌کمیسیون برای یک خانه ٥١‌میلیون‌تومانی به این شکل است: نیم‌درصد برای ٣٠‌میلیون اول+ 75/ 0‌درصد برای ٢٠‌میلیون آن+ 5/ 0 برای یک‌میلیون‌تومان باقیمانده.

 همچنین برای معاملات املاک بیش از ١٠٠‌میلیون‌تومان: برای ١٠٠‌میلیون‌تومان آن طبق بند‌های ١ و ٢ و ٣ و برای مازاد آن میزان

25/ 0 ‌درصد به‌عنوان کارمزد از هر طرف معامله گرفته می‌شود.

3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 446943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    0 0
    مبنای کمیسیون اجاره و راهن و اجاره چطوریه؟
  • بی نام IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    3 0
    کمیسیون اجاره به همان صورت پیش است؟ یک ماه اجاره از طرفین؟
  • احمدرضا ايراندوست A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    9 8
    اين مصوبه مربوط به سال 1379 بوده و پانزده سال از تصويب آن ميگذرد، در حالي كه در اين ساليان بارها و بارها نرخ خدمات افزايش پيدا كرده ولي متاسفانه نرخ كارمزد مشاوران املاك هنوز كه هنوز است با مصوبه پانزده سال قبل اجرا ميشود، در حالي كه همه ميدانند در اين چند سال ركود شديدي بر بازار مسكن حاكم بوده و اكثر مشاوران املاك از پس هزينه هاي جاري خود از قبيل ماليات ، حق بيمه ، اجاره مغازه ، پول آب و برق و گاز و تلفن و هزينه چاپ آگهي و عوارض شهرداري بر نمي آيند و چه بسا خيلي ها شغل خود را تغيير داده اند، بنده به عنوان عضو كوچكي از جمعيت چند هزار نفري اين قشر از مردم تقاضا دارم با انديشيدن به اين موضوع كه مشاوران املاك در گراني مسكن هيچ گونه تقصيري نداشته بلكه گراني باعث ركود و كسادي كار ما هم شده است .
    • mgh A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
      3 1
      یا حواست نیست یاکه ... یک خانه 30 ملیونی اون زمان الان حد اقل 400 ملیون ارزش داره حالا با اون فرومول قدیمی حساب کن ببین توی یک معامله یک خونه او موقع با خونه العان چقدر گیرت میاد .در ثانی مشاوران املاک به خاطر افزایش کمیسیون خود باعث بالا رفتن قیمت مسکن می شوند .
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    5 1
    چقدر گرونه
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    5 1
    از سال 79 تا الان چند بار اين قانون آپديت شده ؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    3 1
    از سال 79 تا الان چند بار اين قانون آپديت شده ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    1 0
    مردم صادقانه از صنف مشاورين املاك مي خواهد تا اين مصوبه را بروز كنند تا مشاورين املاك سليقه اي كميسيون نگيرند. الان كه هيچ مشاوري با اين مصوبه كميسيون نمي گيره و كلا سليقه اي هست. لطفا خبرآن لاين اين نظر را به اتحاديه مشاورين املاك ابلاغ نمايئد. ممنون
  • بی نام A1 ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    2 1
    اتفاقا دلیل گرانی مسکن بنگاه های مسکن میباشند حالا دارند تاوان اشتباهاتشان را پس میدهند
  • بی نام A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۵
    5 0
    آقای ایراندوسا معلومه که شما املاکی هستید میفرمائیدمصوبه کمیسیون مربوط به سال 1379 است خدمات افزایش داشته ولی نرخ کمیسیون مربوط به 15 سال قبل است وقتی که قیمت ملک چندین برابر گران شده خوب قیمت کمیسیون شماهم چندین برابر شده ، یه قیمت ثابت تعین نشده که ،نسبت به قیمت ملک درصدی میگیرید هرچقدر قیمت ملک بالارفته حق کمیسیون شما هم به تبع ان بالارفته میخوای دقیق بدونه قیمت یه ملک وحق کمیسیون 15 سال پیش با قیمت همان ملک وحق کمیسیون الان هم مقایسه کن ،اون مصوبه 15 سال پیش طوری است که هرچقدر قیمت ملک بالا می رود کمیسیون شماتهم به همان اندازه بالا می رود فقط دراینجا خدا به داد خریداران و خصوصان مصرف کننده برسد ازدست املاکیا به اندازه نصف خونه هم به مشاور املاکی باید پول بدهد که امکان مشکلاتی هم وجود دار