در سال های اخیر به گوش رسیدن خبرهایی که هر کدام نشان می دادند یک ماده غذایی از سلامت کافی برخوردار نیست، موجب نگرانی هایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، نگرانی از سلامت مواد غذایی چند سالیست که در بین مردم خصوصا ساکنان شهرهای بزرگ و کلان به وجود آمده.  بیماری هایی مانند تب مالت، وبا و... در مواد غذایی و عدم وجود راه های مناسب برای معالجه مبتلایان به بیماری های مختلف باعث می شد که بصورت عمومی نوعی مراقبت از سلامت مواد غذایی در میان مردم رواج داشته باشد.


امروزه علاوه بر خود مراقبتی مردم، به علت هزینه های درمان و پیامد های عدم تغذیه ی مناسب و اختلال در سلامت مواد غذایی که جامعه را تهدید میکند، دستگاه های حکومتی نیز متولیانی برای مراقبت از سلامت مردم در نظر گرفته اند که این دستگاه ها علاوه بر آموزش، بسط و گسترش شبکه بهداشت و درمان، وظیفه نظارت و سیاست گذاری بر مواد غذایی را نیز عهده دار هستند.

پرونده ی این آلودگی ها چند صباحی باز می شد و کم کم از رونق می افتاد. اما این که کدام مورد رفع مشکل شد و کدام نه، کدام واقعی بود و کدام زاییده توهمات حاصل از شایعات، درست مشخص نیست.

برنج هندی با طعم ارسنیک و طوماری از تایید و تکذیب

 در تاريخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ گزارش كميسيون كشاورزي آب و منابع طبيعي درباره وضعيت برنج‌هاي وارداتي با منشأ كشور هندوستان، در جلسه علني مجلس قرائت و طي آن اعلام شد كه برنج‌هاي هندي آلوده است.

در اين گزارش آمده بود: براساس گزارش گمرك از ابتداي سال‌1388 تا تاريخ 31/6/1388، به ميزان 803211 تن برنج خارجي ترخيص شده است. حتي پس از اعلام موضوع آلودگي به فلزات سنگين، هيچ‌يك از مراجع سه‌گانه فوق‌الاشاره اقدامي در زمينه ممنوعيت ورود برنج انجام نداده‌اند.

در بخش‌هايي از اين گزارش آمده بود: مديركل استاندارد و تحقيقات صنعتي استان تهران اقدام به بررسي موردي اقلامي از برنج خارجي با روش تصادفي خريد از بازار خرده فروشي تهران كرده و در آزمايش‌هاي خود به اين نتيجه رسيده كه 13 مارك برنج خارجي با منشأ كشور هندوستان، تماماً آلوده به فلزات سنگين بوده و در 3 مورد آلودگي در حد بحراني است. 

کرم آدم کش در نارنگی، از شایعه تا واقعیت


آذر ماه سال 93 کلیپی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که که باعث واکنش وزارت کشاورزی شد. این کلیپ وجود نوعی مگس میوه و احتمالا مگس میوه مدیترانه‌ای به نام لارو را در نارنگی نشان میداد که بعدها وجود این نوع آفت در نارنگی های ایرانی توسط مقامان مسئول وزارت کشاورزی تکذیب شد.


 در این زمینه ابوالقاسم حسن‌پور ضمن انتقاد شدید از افرادی که کلیپ نارنگی آلوده را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، گفت: کلیپ مذکور مربوط به یکی از کشورهای عربی است و اصلا متعلق به ایران نیست، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد لارو موجود در این نارنگی یک نوع مگس میوه و احتمالا مگس میوه مدیترانه‌ای است اما هیچ سندی مبنی بر اینکه لارو مذکور کشنده باشد، وجود ندارد.

سم سرخ در گوجه فرنگی قرمز/ هورمونی که گوجه را پیر میکند!

در راستای به پول رساندن سریع محصولات کشاورزی کال ، گوجه فرنگی هم از دست سودجویان در امان نماند و با استفاده از ماده ای موسوم به اتفون - برای زودرس شدن گوجه فرنگی- این محصول کشاورزی نیز مدتی به لیست مواد غذایی ناسالم اضافه شد.
ماده اتفون که در سایت های خبری به سم سرخ مشهور شد در واقع سم نبود و به عنوان یک آفت‌کش کاربرد نداشت ولی با توجه به اظهارات رئیس سازمان حفظ نباتات کشوراین ترکیب و ترکیبات مشابه آن بعضا در کشور به ثبت نرسیده بودند و لازم بود این مواد به ثبت برسد و بررسی شود که آیا تأثیرات منفی بر روی سلامت انسان دارند یا خیر.

 

روح وبا در جان سبزیجات جنوب تهران/ فاضلاب مفید است یا مضر!؟


برجسته شدن الودگی سبزی هایی که در جنوب تهران کشت میشوند از ان دسته خبر هایی ست که هر تهرانی هر از گاهی با ان مواجه شده و بارها باعث عدم اقبال مردم نسبت به این محصول پر طرفدار شده است. در خصوص سبزی های کشت شده در این مناطق و فاضلابی که به خورد انها میرود اظهرا نظر های مختلفی شده است.
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران آبیاری مزارع جنوب تهران با فاضلابها را مشکلی قدیمی دانسته که مسئولیت پیگیری آن با سازمان حفاظت از محیط زیست و جهاد کشاورزی است.معصومه ابتکار نیز در زمان عضویت در شورای شهر تهران گفته بود: زمین این محدود نیز آلوده است و ما در شورای شهر تهران نیزجلسات متعددی با مسئولان داشته ایم.

چندی پیش هم رئیس اداره بهداشت آب و فاضلاب مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از آبیاری حدود 6 هزار هکتار از مزارع جنوب تهران با فاضلابها خبر داد و گفت: در برخی از مناطق کشور نیز همچنان از فاضلابها برای آبیاری مزارع استفاده می شود.

البته مدیر کل سلامت محیط و کار وقت وزارت بهداشت نیز در اظهار نظری گفته بود: آبیاری سبزی‌های جنوب تهران باعث رشد سریعتر و غنی‌تر شدن سبزی و محصولات کشاورزی از نظر املاح و ویتامین‌ها شده است!!

 

پالم و پومیس، روغن‌هایی که وزیر را به افشاگری واداشتند


روز 12 مرداد 93 بود که وزیر بهداشت اعلام کرد روغن پالم در محصولات لبنی کشف شده و مردم باید بدانند چه می خورند.

واقعیت این بود که روغن پالم، روغنی گیاهی و دارای اسیدچرب اشباعی فراوان، مدتها بود در محصولات پرچرب لبنی استفاده می شد و کسی چیزی نمی گفت. تا آن روز که قاضی زاده هاشمی، تابو را شکست و درباره پالم در لبنیات، مردم را آگاه کرد.

پس از پالم نوبت پومیس بود که باز هم خبرساز شد و مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو طی مصاحبه ای در خصوص روغن غیر مجاز " پومیس " عنوان کرد: یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرایند تهیه روغن زیتون، روغن استخراج شده از تفاله زیتون است و طرز تهیه آن نیز بدین صورت است که باقی مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است، را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) بفروش می‌رسانند.


حسینی با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد این روغن غیر قابل مصرف خوراکی است و به طور عمومی از مبادی غیر مجاز وارد کشور می‌شود، افزود: مصرف کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فراورده آگاه باشند و در هر بسته بندی که به یکی از نام‌های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب کنند.

خمیر مرغ، غذای سگ یا انسان؟!

خمیر مرغ یکی از مواد مورد استفاده در صنعت سوسیس و کالباس است که با انتشار نحوه ی تولید و مواد اولیه آن شاهد ریزش درصد بالایی از مصرف کنندگان سوسیس و کالباس بودیم.
حسینعلی شهریاری در گفتگویی در این خصوص،با توصیه به مردم برای مصرف نکردن سوسیس و کالباس گفت: در بررسی های انجام شده ۳۰ درصد از محصولات جمع شده از بازار مشکل دار بوده اند.

او گفت:‌ خمیر مرغ گاهی با استفاده از ضایعات دور ریز ناشی از پاک کردن مرغ در مرغ فروشی ها و گاهی با استفاده از خمیر کردن مرغ های پیر تخم گذار، بدون آن که امحاء و احشای مرغ خارج شود، تهیه می کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: سازمان دامپزشکی هم ممکن است بگوید که در بازرسی های ما خمیر مرغ در چارچوب استاندارد دیده شده است ولی تولید زیرپله ای و خلاف هم خیلی انجام می شود.

گوشت های آلوده به تب کنگو در بازار، وایتکس در شیر، وجود "وایتکس" در آب شرب تهران، جوهرقند و چرایی استفاده آن در نان، خمیر برنج و موارد مصرف آن و بسیاری از موارد از این دست و از طرفی بالا رفتن بیماری های عفونی و انواع سرطان، نشان می دهد دقت نظر متولیان بهداشت و سلامت کشور به سلامت مواد غذایی بیش از قبل لازم است. به همین جهت، طرح سلامت مواد غذایی که قرار است وزارت بهداشت برای این منظور طراحی و ارائه کند، کارامد و لازم به نظر می رسد. طرحی که به گفته معاون وزیر بهداشت، با محوریت وزارت بهداشت، مردم و تولیدکنندگان مواد غذایی، مردم را به مشارکت در تامین مواد غذایی سالم وادار می کند و به وضعیت فعلی بهبود می بخشد.

304

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 448463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =