۰ نفر
۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۲۷

اقتصاد چین با ریسک بیکاری مواجه شده است.

 رهام وزیری: کاهش صادرات و در پی آن کاهش تولیدات صنعتی ، دولت چین را در آستانه یک بحران بزرگ بیکاری قرار داده است.به گونه ای که وزارت بازرگانی این کشور بزرگترین ریسک اقتصادی این کشور را در زمان کنونی بیکاری توصیف کرده است.این مساله دولت کمونیست چین را در مورد پیامدهای بیکاری در این کشور یک میلیارد و 300 میلیون نفری نگران کرده است.

چن دمینگ وزیر بازرگانی چین در گفتگو با بی بی سی گفت : زمانی که رشد اقتصادی کاهش پیدا می کند زمینه برای افزایش نگرانی های اجتماعی افزایش پیدا می کند.وی همچنین گفت که دولت چین در حال برداشتن گام هایی در راستای بهتر کردن امنیت اجتماعی است.وی که در حاشیه امضای یک قرارداد تجاری میان چین و بریتانیا به ارزش 1.9 میلیارد دلار سخن می گفت ، اشاره کرد : تا کنون به دلیل بحران اقتصادی در جهان 10 میلیون کارگر مهاجر مشاغل خود را از دست داده اند.وی خاطر نشان کرد : من نگران کاهش تولید ناخالص داخلی نیستم با این حال افزایش بیکاری نگران کننده است.ما باید برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین کسانی که از روستاها به شهر مهاجرت می کنند زمینه اشتغال فراهم کنیم.وزیر بازرگانی چین همچنین از افزایش سرمایه گذاری دولت در بخش بیمه های درمانی برای کشاورزان خبر داد.حجم این سرمایه گذاری به میلیاردها دلار خواهد رسید.

به گفته تحلیلگران بحران اقتصادی در چین در بدترین زمان ممکن اتفاق افتاد.درست زمانی که در پی 5 سال رشد اقتصادی قدرتمند ، طبقه متوسط شهری در چین در حال شکل گیری و رشد بود و اکنون با افزایش بیکاری و کاهش دستمزدها این روند متوقف شده است.همچنین روستاییان چینی با رونق تولید کارخانه ای در حال مهاجرت به شهرها هستند که دولت باید برای شغل و مسکن آنها نیز راهکاری پیدا کند. پیش بینی ها از بیکاری 20 میلیون نفری کارگران مهاجر تا نیمه سال 2009 خبر می دهند.

استان گواندونگ که مرکز اصلی تولیدات صنعتی چین به حساب می آید بیشترین زیان را از بحران اقتصادی و کاهش صادرات دیده است. بنا بر گزارش بی بی سی این استان قلب امپراتوری تولیدات صنعتی چین به شمار می رود. تولیدات آن به تمام دنیا صادر می شود. اما کشورهای مختلف، اینک کمتر محصولات چینی می خرند و بسیاری از کارگرانی که در کارخانه های این استان کار می کردند، بیکار شده اند.تعداد زیادی ار کارخانه ها تعطیل شده اند. بسیاری از کارگران بیکار شده، از مهاجران هستند که در وضعیت کنونی به دنبال شغلی برای کسب درآمد هستند.اما نسبت به چند سال گذشته، آنها به دشواری می توانند شغلی جایگزین پیدا کنند و میزان حقوق نیز کاهش یافته است.در این استان تنها برای یک پنجم کارگران مهاجر کار وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 4494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =