رئیس مرکز ملی فرش ایران: فرش کرمان جزو فرش های شاخص جهان است

بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است. در حاشیه این نمایشگاه با حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران گفتگو کردیم.

رضا عبادی زاده- خبرآنلاین: رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: پس از پایان نمایشگاه بیست و سوم، همه تشکل های ملی و محلی فرش دستباف ستاد نمایشگاه بیست و چهارم را تشکیل دادند تا این نمایشگاه برگزار شود.

حمید کارگر افزود: برگزاری نمایشگاه فرش از این نظر که فرش هم به لحاظ فرهنگ و هنر و هم به لحاظ اقتصادی، کمک به توسعه پایدار، اشتغالزایی با کمترین سرمایه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان بسیار اثرگذار است، مهم و قابل توجه است و باید از همه ارکان هنر و صنعت فرش دستباف که تشکیل دهندگان این رویداد بزرگ هستند تشکر کنم.

کارگر با بیان اینکه فرش دستباف در حوزه اقتصاد مقاومتی هماورد می طلبد گفت: هیچ هنر و صنعت دیگری نمی توان یافت که مانند هنر صنعت فرش دستباف با کمترین سرمایه ایجاد اشتغال کند و ارزش افزوده فراوانی در پی داشته باشد.

وی فرش دستباف را همواره یکی از ارکان همیشگی صادرات غیر نفتی ایران دانست و ادامه داد: در این سال هایی که فرش دستباف از حال و روز خوبی برخوردار نبود، دوران دشواری را طی کرده ایم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: البته از ابتدای سال 93 روند کاهشی صادرات متوقف شد و روند افزایشی صادرات فرش دستباف آغاز شد هرچند این روند خیلی راضی کننده نیست؛ اما التیام بخش است.

کارگر با بیان اینکه در سال 92، 314 میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم در حالی که سال 93 این رقم به 330 میلیون دلار رسیده است گفت: خوشحالیم که شهروندان آمریکایی بار دیگر به بازار ایران برمی گردند. در سال 2010 و قبل از آغاز تحریم ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، آمریکایی ها 16 و نیم درصد از تولیدات فرش دستباف ایرانی به ارزش بیش از 80 میلیون دلار را می خریدند که امیدواریم در سال 2016 با توجه به توافق وین شاهد افزایش صادرات فرش دستباف ایران باشیم.

فرش کرمان جزو فرش های شاخص جهان است

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره فرش کرمان هم گفت: فرش کرمان از برندهای شاخص و نام دار فرش ایران در جهان است.

کارگر افزود: در بسیاری از موزه های نام دار دنیا نمونه های فاخری از فرش کرمان وجو دارد که نشان دهنده قابل توجه بودن فرش کرمان است.

وی اظهار داشت: نمونه ای از شاخص بودن فرش کرمان را در بزرگترین اثر هنر اسلامی که تاکنون به فروش رفته است را دیدیم که فرش صفوی کرمان در یک حراجی به ارزش 32 میلیون دلار به فروش رفت.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پایان گفت: وجود بنای قدیمی شرکت سهامی فرش ایران در کرمان که بیش از 80 سال قدمت دارد نشانه ای دیگر از شاخص بودن فرش کرمان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =