ایسنا نوشت:"با ادامه دار شدن روند رو به رشد نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی این ارز حدود 10 تومان دیگر تا عبور از مرز 3000 تومان فاصله دارد."

با ادامه دار شدن روند رو به رشد نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی این ارز حدود 10 تومان دیگر تا عبور از مرز 3000 تومان فاصله دارد، تغییراتی که اختلاف قیمتی با بازار آزاد را بیش از گذشته کاهش داده و به تعبیر رییس کل بانک مرکزی راه را برای یکسان سازی نرخ ارز باز می‌کند.

 بررسی تغییرات نرخ دلار در طول یکسال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت قیمت دلار مبادله ای حدود 340 تومان افزایش یافته و از 2650 تومان در شهریور ماه سال گذشته به 2990 تومان برای امروز رسیده است.

بالاترین نرخ دلار مبادله‌ای از زمان راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی تاکنون در حالی رقم خورده و فاصله این نرخ با قیمت بازار آزاد که در آخرین قیمت‌ها حدود 3360 تومان معامله شده را به حدود 350 تومان رسانده که بنابر اظهارات رییس کل بانک مرکزی این فاصله به کف خود در چند سال گذشته رسیده و در حال حاضر شکاف قیمتی دو نرخ حدود 11.6 درصد است.

از سویی دیگر با توجه به هدف گذاری برای یکسان سازی نرخ ارز با لغو تحریم‌ها در آینده ای نزدیک و شکل گیری روابط کارگزاری بانک‌ها و همچنین تسریع روند جابجایی ارز، آنطور که سیف عنوان می‌کند ، بین دو نرخ فروش رفته از سوی مرکز مبادلات ارزی برای مصارف ویژه و صرافان در بازار آزاد تفاوت حداقلی وجود داشته و شکاف کمتر از 12 درصدی آنها نشان می‌دهد که برای یکسان‌سازی مشکل اساسی وجود ندارد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی حدود 6 ماه پس از اجرایی شدن توافقات هسته‌ای، ارز تک نرخی خواهد شد.

در عین حال که دلار مبادله‌ای چند ماهی است که از مرز 2850 تومان تعیین شده در بودجه امسال به عنوان مبنای تبدیل به ریال گذشته و درآمدهای ارزی دولت حداقل 140 تومان در هر دلار بیشتر از نرخ پایه به فروش می‌روند.

 

جدول قیمت دلار

 

3535

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    24 2
    حتما با نرخ بازار تک نرخی میشه من برای بهبود شرایط اقتصادی به روحانی رای دادم و منتظر میمونم ببینم چی میشه.... امیدوارم دور بعد انتخابات ریاست جمهوری با کاغذ پاره نیان توجیه کنن تورم اومده پایین و....
    • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      6 1
      واقعا حیرت اور است آقای سیف دلار رسمی را 2400 و 1226 گرفت...در اول کار 1226 را کلا حذف کرد و بعد 2400 را ظرف 2 سال به 3000 رسانده و تازه می گوید می خواهیم تک نرخی کنیم و دلار رسمی را به ازاد برسانیم ؟؟؟ در کجای دنیا اینجور با دستکاری و دستوری ارزش پول ملی کشور را پایین می اورند و گرانی و تورم و فشار سنگین اقتصادی را به مردم تحمیل می کند فقط بخاطر منافع خود و دارمد از ارز ؟؟؟؟؟؟ قیمت واقعی دلار 1500 تومان است و دولت قول بازگشت ارزش ریال را داده ولی دو سال است بر خلاف وعده خود عمل می کند حتی بعد توافق هم دلار بجای کاهش گرانتر شده...مردم کمرشن از گرانی خرد شده و به شدت قدرت خریدشان پایین امده...یک یخچال 1 و نیم میلیونی شده 7 میلیون یک خودرو داخلی 13 میلیونی شده 40 میلیون
  • مردم A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    33 1
    آقای سیف. چطور شد وقتی قیمت دلار کاهش می یافت بلافاصله مصاحبه میکردی و نمی گذاشتی قیمتها کاهش پیدا کند ولی الان که دلار به 3400 رسیده هیچ کاری نمی کنی. تا کی به فکر منافع خودتان هستید؟ مردم چه گناهی کرده اند که با گران شدن دلار باید همه اجناس دیگر را هم گران تر بخرند؟ پس کجاست آن سیاست کنترل قیمتها؟
  • نظري IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    22 1
    قرار بود نرخ آزاد نرخ دولتي رو بغل كنه يا نرخ دولتي نرخ آزاد رو ، تمام قبول سختيها و فشارها از طرف مرم بهبود اوضاع اقتصادي و معيشت بر اساس پاشنه آشيل آن كه نرخ ارز بود ، بود ، پس نرخ با زمان قبل از توافق فرقي نكرده كه هيچ داره بالاتر ميره و ظاهرا تمام اين بگير و ببندها فقط براي موفقيت و خواست سياسيون بوده و بس و نه مردم ، از كيسه حاتم طايي بخشش كه هنر نيست
  • علي A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    5 1
    چرا الان ارزش پول ايران داره مياد پايين؟؟بايد كم كم دلار ارزون بشه نه گرون
  • مهراريا A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    2 7
    اقاي روحاني اين چه وضعيه كه رئيس بأنك مركزي در پيش گرفته داره تو رو خراب ميكنه اين از ادمهاي احمدي نژاد با نقشه اومده رأي تو رو كم كنه .
  • بی نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 1
    شوالیه تاریکی "جمشید بسم الله "برمی خیزد
  • علی BE ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    5 3
    چرا نظر منو منتشر نکردید اینجا مشخص شد هزینه هاتون از کجا تامین میشه طرفداری از روحانی هم حدی داره