استفاده از سوختی پاک که بشر بتواند با توسل به آن چرخه اقتصادی و زندگی خود را بچرخاند دلیلی شد تا دانشمندان با تحقیقات فراوان به پدیده ای به نام برق دست یابند، آنها همچنین به این نتیجه مهم رسیدند که انرژی‌ها از بین نمی‌روند بلکه از شکلی به شکل دیگر در می‌آیند.

 به گزارش روزنامه همشهری زنجان تبدیل انرژی‌ها به برق دغدغه‌ای بود که سر انجامش شد ساخت نیروگاه‌های تولید برق . در حال حاضر در سرتاسر کره خاکی نیرو گاه‌های مختلفی وجود دارند مانند نیرو گاه‌های حرارتی، دیزلی، بادی، خورشیدی، گازی، آبی، اتمی، جذر و مد دریا و ده‌ها نیروگاه برقی دیگر که در ساعت ، وظیفه تولید صد‌ها مگاوات برق مورد نیاز مردم را بر عهده دارند.
در کشور ما نیز نیروگاه‌های بسیاری در حال فعالیت هستند اما استفاده‌‌های بیش از حد از برق به دلیل برقی شدن بیشتر دستگاه‌ها موجب شده تا در ساعات اوج مصرف، نیروگاه‌ها قادر به تامین برق نباشند، این موضوع را در این روزهای سال خیلی خوب لمس می‌کنیم.، خصوصا در این روزهایی که کولر‌ها سهم فراوانی از مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند.
بد نیست که بدانید بیش از نیمی از برق تولیدی نیرو‌گاه‌های برقی کشور به خورد واحد‌های صنعتی کشور می‌رود و شهر‌ها نیز تنها 10 درصد از برق تولیدی سهم دارند، حال بگذریم از میزان برقی که برای روشنایی معابر استفاده می‌شوند.
با توجه به این موضوع نیاز به نیروگاه‌های بیشتر مخصوصا در مناطق صنعتی بیش از پیش حس می‌شود. به همین دلیل چند سالی است که نیروگاه‌هایی با مقیاس کوچک به منظور تولید و تامین نیروی برق مورد نیازمنطقه خاصی ایجاد می‌شوند.
وضعیت استان زنجان
کارشناس مسئول واحد جلب مشارکت شرکت برق منطقه استان زنجان  در این باره می‌گوید: فرایند تولید و برق‌رسانی شامل 3 مرحله است و آن اینکه برق ابتدا توسط نیروگاه‌های مختلف تولید و بعد توسط خطوط انتقال، انتقال داده شده و در نهایت توسط شرکت‌های توزیع برق، توزیع می‌شوند.
حسن سیاهی با بیان اینکه نیروگاه‌های 400 ، 230، 63 کیلو ولت در حوزه شرکت برق منطقه هستند، می‌افزاید: نیروگاه‌های 400 و 220 کیلو ولت در حوزه شرکت توزیع برق استان قرار می‌گیرند.
وی با اشاره به اینکه نیروگاه‌های مختلف برقی در کشور عنوان می‌کند: در استان زنجان فقط نیروگاه‌های گازی وجود دارند و در صورت ساخت یک نیرو گاه برقی 500 مگاواتی و وارد کردن آن به شبکه توزیع و انتقال برق، باید 3 سال زمان صرف کرد.
کارشناس مسئول واحد جلب مشارکت شرکت برق منطقه در ادامه سخنان خود از نیروگاه‌های برقی با مقیاس کوچک سخن می‌گوید و اظهار می‌کند: در سال 87 وزارتخانه با هدف توسعه تولیدات برقی خود و تامین احتیاجات برقی واحد‌های صنعتی طرح توسعه نیرو‌گاه
‌های برقی را آغاز کرد.
سیاهی اضافه می‌کند: به نیرو‌گاه‌های زیر 25 مگاوات، نیروگاه با مقیاس کوچک اطلاق می‌شود که مزیت‌های فراوانی دارند. برای نمونه می‌توان به سرعت راه‌اندازی بالای این نیروگاه‌ها، بهترین گزینه برای پدافند غیر‌عامل، نزدیکی این نیرو‌گاه‌ها به محل مصرف برق اطمینان بالا و سایر موارد اشاره کرد.
وی هزینه لازم برای راه‌اندازی نیروگاه 1 مگاواتی را به طور میانگین 1 میلیارد و 500 میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: بسته به نوع برند دستگاه‌ها و موتور‌هایی که در این نیرو‌گاه‌ها استفاده می‌شوند قیمت تمام شده نیز تغییر می‌کند.
سیاهی به سود‌آوری این نیروگا‌ه‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: در طی 4 سال سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش نیرو‌گاهی به این شرکت‌ها برگردانده می‌شود و این یعنی بازگشت سریع سرمایه.
وی همچنین با اشاره به اینکه طبق ابلاغیه وزارتخانه نیروگاه‌های کوچک زیر 7 مگاوات تحت نظر شرکت توزیع برق استان و بالای 7 مگاوات تا 25 مگاوات نیز تحت نظر شرکت برق منطقه استان فعالیت می‌کنند، می‌گوید: مجوز برای نیروگاه‌های زیر 1 مگاوات صادر می‌شود اما بدلیل توجیه‌پذیری پایین این نیرو‌گاه‌ها، سرمایه‌گذاران رغبتی به تاسیس آنها ندارند.
کارشناس مسئول واحد جلب مشارکت شرکت برق منطقه استان زنجان از خرید برق تولیدی از نیرو‌گاه‌ها خبر می‌دهد و می‌افزاید: طبق تعرفه سال گذشته وزارت نیرو هر کیلو وات ساعت برق تولید شده در این نیروگاه‌ها با قیمت 900 ریال همراه با 25 درصد هزینه سوخت مصرفی از تولید‌کنندگان خریداری شده است.

3 نیروگاه برق
سیاهی عنوان می‌کند: تا کنون 3 نیرو‌گاه فعال مقیاس کوچک با ظرفیت مجموع تولیدی 36 مگاوات در استان وجود دارند که جدای از آن، سرمایه‌گذاران متقاضی احداث نیروگاه مقیاس کوچک با مجموع توان تولیدی 220 مگاوات برق در استان هستند.
وی با بیان اینکه محدودیتی از نظر ایجاد برق در استان وجود ندارد، اظهار می‌کند: شرکت‌های سرمایه‌گذار می‌توانند با حمایت‌های شرکت برق منطقه در مناطقی مانند شهرک‌های صنعتی، صنایع، نقاطی از شبکه برق‌رسانی که در آنها افت ولتاژ وجود دارند و به منظور تامین بار در نقاط مشخص ایجاد و راه‌اندازی کنند.
کارشناس مسئول واحد جلب مشارکت شرکت برق منطقه ادامه می‌دهد: برای رونق این بخش دولت حمایت‌هایی در نظر دارد از جمله آنها می‌توان به اهدای زمین به صورت رایگان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری که تصمیم دارند در شهرک‌های صنعتی نیروگاه‌های برق ایجاد اشاره کرد و همین طور طبق توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شده سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها 25 درصد سرمایه کل را به عنوان آورده وارد کار کنند و ما بقی سرمایه را به صورت وام در قالب تسهیلات بانکی دریافت کنند. البته این نکته را فراموش نکنیم که بانک‌ها این روزها و خصوصا در چند سال اخیر به عنوان یک بخش خود مختار در جامعه عمل میکنند. می‌توان گفت یکی از بزرگترین و شاید تنها مشکل شرکت‌های سرمایه‌گذار در بخش نیروگاهی نیر موضوع اخذ وام است که امیدواریم با حل این مشکل گره بسیاری از صنایع در استان باز شود.
سیاهی با بیان اینکه 8 درصد از مجموع ظرفیت کشور در ایجاد نیرو‌گاه‌های کوچک به استان زنجان اختصاص دارد، می‌افزاید: استان زنجان اگر از نظر نیروگاهی و سرمایه‌گذاری در این بخش رتبه اول را در کشور به خود اختصاص ندهد حتما رتبه 2 را در کشور دارد.
وی همچنین در پایان با بیان اینکه نیرو‌گاه‌های خورشیدی و بادی زیر 25 مگاوات نیز شامل نیروگاه‌های مقیاس کوچک می‌شوند، عنوان می‌کند: هزینه بالای ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی نسبت به نیروگاه‌های گازی موجب آن شده تا شرکت‌های سرمایه‌گذار رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این نوع نیروگاه‌ها را نداشته باشند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =