ایسنا نوشت: در حالی که رییس اداره مطبوعات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از فعالیت مجاز تنها ۱۶ پایگاه خبری در استان خبر می‌دهد، معاون مطبوعاتی این اداره کل ابراز امیدواری می‌کند که تا پایان سال‌جاری تکلیف سایت‌های در نوبت مجوز نیز مشخص ‌شود.

توسعه تکنولوژی‌های ارتباطی، دسترسی آسان به مطالب و اخبار، امکان انعکاس تحلیل‌های متنوع در مورد مطالب و عواملی مشابه این‌ها، باعث شده تا در شرایطی که بسیاری از رسانه‌های مکتوب از کمبود مخاطب رنج می‌برند، پایگاه‌های مجازی با استفاده از این فرصت استثنایی مخاطبان زیادی را به سمت خود جلب کنند و در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حتی موجب جریان‌سازی‌های مثبت و گاهاً نیز منفی شوند.

البته توسعه این پایگاه‌های مجازی قطعاً در کنار مزایایی که دارند، در صورت عدم نظارت می‌توانند آسیب‌هایی را نیز متوجه جامعه کنند لذا در همین راستا سایت ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی از سال ۱۳۸۵به منظور ثبت اطلاعات مدیران پایگاه‌های اینترنتی کشور و همچنین مرجعی برای احراز هویت مدیران پایگاه‌های اینترنتی برای استفاده در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه، راه‌اندازی شد.

به استناد آیین‌نامه ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال مصوب هیات وزیران، مقرر شد تا تمام رسانه‌های برخط اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند ولی به نطر می‌رسد این روند بسیار کند پیش می‌رود.

استان یزد به عنوان یکی از استان‌های بر‌تر کشور در حوزه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌های این حوزه، از سایت‌ها و پایگاه‌های مجازی متعددی برخوردار است ولی نه تنها امر دقیقی از تعداد آن‌ها وجود ندارد، بلکه تولیت بسیاری از آن‌ها نیز نامشخص است.

«حسن مفیدی» معاون مطبوعاتی اداره ارشاد یزد در همین رابطه می‌گوید: آمار دقیقی از سایت‌های مجازی فعال استان وجود ندارد ولی تعدادی نیز در سامانه مربوطه ثبت شده‌اند.

وی با بیان اینکه کلیه سایت‌های خبری نیز براساس قانون مطبوعات باید مجوز مکتوب اخذ کنند، فعالیت این سایت‌ها و پایگاه‌ها را تا قبل از اخذ مجوز تخلف عنوان می‌کند.

به گفتهٔ مفیدی، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پایگاه‌ها را نیز رصد می‌کند و در صورت تخلف همانند مطبوعات با آن‌ها برخورد قانونی خواهد کرد.

وی اظهار می‌کند: این اداره به همه سایت‌های فاقد مجوز برای اخذ مجوز اخطار و مهلت می‌دهد و پس از آن اقدام به مسدود کردن آن‌ها می‌کند که البته در حال حاضر در خصوص مسدود کردن و تعطیلی سایت‌های فاقد مجوز اندکی مدارا کرده تا تمام آن‌ها در چارچوب قانونی قرار گیرند.

هزار سایت در انتظار مجوز

این مسئول با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از یک هزار سایت مجازی کشور در نوبت اخذ مجوز هستند، صدور این مجوز‌ها به ویژه برای سایت‌های خبری که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند را زمان‌بر می‌داند.

وی ابراز امیدواری می‌کند که نظر به اطلاعات کسب شده از اداره کل مطبوعات و خبرگزای‌های وزارت ارشاد، تا پایان سال‌جاری تکلیف سایت‌های فاقد مجوز مشخص ‌شود.

معاون فرهنگی ارشاد یزد با تاکید بر این نکته که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از هیچ سایتی حتی آنهایی که برای عموم شناخته شده‌تر هستند نیز حمایت و پشتیبانی خاصی ندارد، می‌گوید: البته جریاناتی وجود دارد که از سایت‌های خاصی حمایت می‌کنند ولی این سایت‌ها نیز باید برای اخذ مجوز اقدام کنند و قطعاً به آن‌ها نیز اخطار داده می‌شود چرا که تا زمانی که بدون مجوز فعالیت کنند، تخلف کرده‌اند.

وی با بیان اینکه قانون به عنوان فصل‌الخطاب همه در کشور برای تمامی افراد یکسان است، هر گونه اقدام غیرقانونی را تخلف می‌خواند و اضافه می‌کند: در حوزه مطبوعات و رسانه و امثالهم، تصمیم‌گیرنده و مجری وزارت ارشاد است که در این باره برای سایت‌های فاقد مجوز مهلتی را در نظر گرفته است.

16 سایت مجوزدار، 8 سایت در مرکز استان

«ابوالفضل جعفری» رییس اداره مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز با بیان اینکه اخذ مجوز روندی زمان‌بر دارد، خاطرنشان می‌کند: سایت‌های خبری بدون مجوز نیز همانند دیگر رسانه‌ها، یک رسالت مطبوعاتی برعهده گرفته‌اند و بدون هیچ چشم‌داشتی در حال انجام قعالیت هستند ولی قطعاً در صورت تخلف همانند دیگر رسانه‌ها، سریعاً مورد رسیدگی و بازخواست قرار می‌گیرند.

وی تعداد پایگاه‌های خبری مجوزدار استان یزد را ۱۶ پایگاه اعلام می‌کند که از این تعداد، هشت پایگاه در مرکز استان قرار دارند.

این مسئول پایگاه‌های خبری مجوزدار استان را اخبار یزدی‌ها (یزدی نیوز)، اشکذر خبر، بافق پویا، بافق فردا، ساباط، سرو یزد، صبح تفت، طنین خاتم، کویر، کهن سرو ابرکوه، گذار خبر، نارین خبر، ندای ندوشن، یزد آوا، یزد با ما و یزد بانو اعلام می‌کند و می‌گوید: ۱۲پایگاه خبری دیگر استان نیز برای اخذ مجوز اقدام کرده و در نوبت قرار دارند.

جعفری در مورد سایت‌های بدون مجوز فعال در استان هم اعلام می‌کند: اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از طریق‌‌ همان سایت‌ها موضوع را به مدیر مسئول آن‌ها تذکر و سپس اخطار می‌دهد و در صورت عدم اقدام در مهلت شش ماه بعد از اخطار کتبی، سایت متخلف را برای مراحل بعدی به تهران معرفی می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =