معاون وزیر صنعت و معدن می گوید: امروز مساله رقابت با دنیا است؛ با بازار حصار کشیده شده هیچ صنعتی رشد نمی کند.

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت می گوید در تعامل با دنیا و حفظ منافع ملی می توان انتظار رشد اقتصادی داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حسین ابویی مهریزی،معاون برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه تلویزیونی روزآمد که هر روز صبح از شبکه ۵ پخش می شود، در خصوص آمارهای بخش صنعت کشور گفت: «بر اساس نشانه گیری و هدفگیری که شده صنعت و معدن بخش پیشران در اقتصاد است.»

 وی افزود: «اگر بخواهیم اهداف تعیین شده برای رشد اقتصاد کشور محقق شود یکی از روش ها این است که بخش های پیشران خوب شناسایی شود و مشکلات و موانع مرتفع شود و کاری کنیم که آن ها رشد بیش تری داشته باشند.»

به گفته وی عمده ترین بخش پیشران اقتصاد کشور بخش صنعت و معدن و تجارت کشور است.

ابویی مهریزی تاکید کرد: «بر اساس آمار مراجع رسمی حرف می زنیم. همان طور که مردم می خواهند  به آمار رسمی استناد کنند. در ۵ ماه گذشته در تولید برخی از بخش ها نه در معدل کل تولیدات کاهش هایی بوده است. ولی با توجه به تحولاتی که قرار است در فضای پس از تحریم ها رخ بدهد،مسلما این کاهش هم جبران می شود.»

وی در ادامه گفت: «هزینه هایی که در ارتباط با تجارت کشور با کشور های دیگر وجود دارد مربوط به بخش تولید است. در همه زمینه ها به ویژه صنعت و معدن تولید صرفا برای تولید نیست و بلکه برای فروش است.اگر ما به اندازه ای که به طرف عرضه توجه داریم طرف تقاضا را نیز مورد توجه قرار ندهیم، تولید فقط برای تولید امکان پذیر می شود و این خوب نیست و مدت زیادی دوام نمی آورد.لذا باید برای تقاضا فکر کنیم .».

وی تصریح کرد: «اندازه بازار داخل و رشد تقاضا در بازار داخل نمی تواند  اهداف تعیین شده برای رشد اقتصادی کشور ، رشد صنعت و معدن را برآورده کند. یکی از اساسی ترین راههای افزایش و رشد اقتصاد کشور از طریق افزایش تقاضا و توسعه تقاضا از طریق صادرات است.»

وی تصریح کرد: «هرچه کالا نهایی تر باشد ارزش افزوده کامل تر است هرچه زنجیره افزوده کامل تر باشد به نفع کشور خواهد بود.»

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه هرچه زنجیره افزوده کشور به صورت اقتصادی کامل تر باشد مسلما به نفع کشور خواهد بود،یادآورشد:«بر اساس افزایش صادرات می توانیم به رشد مورد نیاز و رشد هدف گذاری شده برسیم، لذا وقتی صادرات باشد،تعامل با دنیا نیز وجود دارد؛ البته بحث های ارزشی، سیاسی بحث های مصالح کشور سر جای بافی است و  منافع ملی کاملا باید رعایت شود.»

ابویی مهریزی با تاکید بر کاهش هزینه های تولید،هزینه های مبادله و هزینه های تجاری خاطرنشان کرد:«امروز مساله رقابت با دنیا است ؛ با بازار حصار کشیده شده هیچ صنعتی رشد نمی کند.اگر بتوانیم با لحاظ کردن منافع  ملی با دنیا تجارت و مبادله داشته باشیم و سرمایه های خارجی را جذب کنیم،می توان انتظار رشد اقتصادی در همه بخش ها به ویژه در بخش صنعت و معدن را داشت.»

 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =