۰ نفر
۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۴
پیام کمپین علیه خودروسازان

علی میرزاخانی سردبیر دنیای اقتصاد در سرمقاله این روزنامه نوشت:ترجمه پیام این کمپین به زبان علم اقتصاد این خواهد بود که مهلت عبور از اقتصاد دولتی به یک اقتصاد رقابتی که متضمن حفظ حرمت و کرامت مصرف‌کنندگان باشد رو به اتمام است.

کمپین علیه خودروسازان داخلی که با محوریت تحریم خرید خودروی صفر داخلی تبلیغ می‌شود، پدیده جدیدی در اقتصاد ایران است. اگرچه مخاطب ظاهری این کمپین خودروسازان داخلی هستند، اما از آنجا که خودروسازی به نماد اصلی صنعت ایران تبدیل شده است، باید همه تصمیم‌سازان اقتصادی در دهه‌های اخیر را مخاطب این کمپین دانست.

قبل از ورود به بحث، شاید لازم باشد به سوال مهمی پاسخ داده شود که چرا این کمپین در این مقطع زمانی به راه افتاده است؛ مگر افزایش قیمت خودرو یا پایین بودن کیفیت آن مربوط به زمان فعلی است؟

اهمیت این سوال به این دلیل است که کمپین‌هایی از این نوع معمولا زمانی به راه انداخته می‌شوند که قیمت کالا یا خدمتی از نظر مصرف‌کنندگان به‌صورت ناگهانی و غیرمنطقی افزایش یابد یا کیفیت آن به‌صورت ناگهانی افت کند. به‌عبارت دیگر، این کمپین‌ها، تلاش سازمان‌یافته مصرف‌کنندگان برای بازگرداندن تغییر ناگهانی قیمت یا کیفیت به مرحله قبل از تغییر است که از نظر سازمان‌دهندگان کمپین، مبنای منطقی ندارد. بر همین مبنا، سوال دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه آیا در مورد خودروی داخلی، ما شاهد افزایش ناگهانی قیمت یا افت ناگهانی کیفیت بوده‌ایم؟ پاسخ به این سوال چندان سخت نیست.

کیفیت خودروهای داخلی همیشه باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان بوده و این نارضایتی اگر قبلا بیشتر از زمان فعلی نبوده باشد، قطعا کمتر نبوده است. البته افزایش واردات خودرو، امکان مقایسه دقیق‌تری را فراهم کرده؛ به‌ویژه اینکه جهش تکنولوژی صنعت خودرو در جهان و جا ماندن خودروسازان داخلی از این قافله، فاصله کیفی خودروی داخلی با خارجی را بیشتر کرده است. قیمت فعلی خودروهای داخلی نیز همان قیمت‌هایی است که اواخر سال 91 یعنی حدود دو سال و نیم پیش بر بازار حاکم شد و از آن زمان تقریبا قیمت‌ها ثابت بوده است. علت افزایش شدید قیمت‌ها در آن مقطع نیز جهش کم‌سابقه تورم بود که نه فقط گرانی خودرو بلکه گران شدن همه کالاها و خدمات را به دنبال داشت. در ادبیات اقتصادی ثابت می‌شود که گرانی علت تورم نیست، بلکه معلول تورم است و تورم نیز خود معلول چاپ پول بدون پشتوانه است که روند فزاینده آن در مقطع زمانی منتهی به سال 91 کاملا در آمارهای رسمی عیان است. به عبارت دیگر، در نیم سال دوم سال 91، اقتصاد ایران، افزایش شدید قیمت‌ها به‌ویژه در بازار کالاها را تجربه کرد که علت اصلی آن همان‌گونه که اشاره شد روند فزاینده چاپ پول بدون پشتوانه در سال‌های قبل بود؛ اما اینکه چرا افزایش قیمت‌ها در سال‌های قبل از 91 ظهور نیافت به استفاده وسیع دولت از اهرم واردات با انبوه دلارهای نفتی مربوط می‌شود که در سال 91 تحت تاثیر تحریم‌های نفتی و بانکی، شارژ این دلارها به بازار متوقف شد و نتیجه آن، به‌صورت گرانی شدید در بازارهای کالاهای قابل مبادله ظاهر شد.

اگر همه این معادلات را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که شاهد اتفاق ناگهانی خاصی در بازار خودرو نیستیم. چرا که کیفیت پایین خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی یک داستان همیشگی است و افزایش قیمت این خودروها هم مربوط به شوک نیمه دوم سال 91 است که نه تنها در قیمت خودروهای داخلی، بلکه در قیمت همه کالاهای قابل مبادله چونان زلزله‌ای نمود یافت. البته این تبصره را می‌توان به این تحلیل افزود که مدیریت تک‌نرخی‌سازی بازار خودرو در دولت روحانی به اندازه‌ای آشفته بود که باعث شد مسوولیت گرانی خودرو که حداقل 6 ماه قبل از استقرار دولت یازدهم اتفاق افتاده بود بر پیشانی این دولت چسبانده شود. در حالی که آنچه در دولت یازدهم اتفاق افتاد تک‌نرخی کردن بازار خودرو بود که یک سیاست صحیح اقتصادی برای جلوگیری از رانت‌خواری است؛ با این استدلال که در طول تاریخ هیچ قدرت سیاسی نتوانسته است قیمت‌های اداری را بر قیمت بازار به ویژه در حالتی که فاصله معناداری بین این قیمت‌ها تحت تاثیر تورم شکل می‌گیرد، حاکم کند. به عبارت دقیق‌تر، پمپاژ پول بدون پشتوانه بدون تردید به‌صورت جهش تورم و جهش تورم نیز بدون شک به‌صورت افزایش قیمت همه کالاها نمود خواهد یافت و اهرم‌های اداری و دستوری برای جلوگیری از این گرانی ناگزیر جز فساد و ویژه‌خواری نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد.

بنابراین، با کنار هم چیدن این مقدمات می‌توان به این نتیجه رسید که این کمپین به دلیل اینکه نه شاهد افزایش ناگهانی قیمت خودرو و نه شاهد افت ناگهانی کیفیت هستیم دارای خاستگاه گنگ و حاوی مطالبه‌ای غیرمنطقی است؛ این نتیجه‌گیری اگرچه صحیح اما کمی ساده‌لوحانه است. صحیح به این دلیل که بر مبنای معادلات منطقی اقتصاد که توضیح داده شد کاهش معنادار قیمت خودرو غیرممکن است و بهبود کیفیت نیز جز در مقطع زمانی معقول، امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل، حتی اگر امکان مذاکره‌ای واقعی بین مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم بود هیچ راه‌حلی برای کوتاه‌مدت متصور نبود. اما در سوی دیگر داستان، به‌رغم خاستگاه گنگ و مطالبات غیرقابل تحقق این کمپین، شاهد مقبولیت قابل توجه آن بین مردم هستیم و به همین دلیل، نادیده گرفتن مطالبات ضمنی و غیرآشکار آن، دور از تدبیر و عقلانیت است. مطالبات ناگفته و ضمنی که در پیام این کمپین می‌تواند نهفته باشد این است که صبر مصرف‌کنندگان از صنعت خودرو که نماد اقتصاد ایران شده است می‌تواند تا حدی به سر آید که خواستار تعطیلی کامل آن شوند و این هشدار فقط متوجه خودروسازان داخلی نیست، بلکه متوجه تمام سیاست‌گذارانی است که تلاش دارند شاکله اقتصاد دولتی را به‌رغم تغییر سیاست‌های کلی از 10 سال پیش به هر قیمتی حفظ کنند.

به عبارت روشن‌تر، اگرچه می‌توان این کمپین را به علت آنکه ناشی از یک «نارضایتی ناگهانی» و دارای «راه‌حل برگشت‌پذیر» نیست، تخطئه کرد اما از سوی دیگر، می‌توان به این علت که ناشی از یک «نارضایتی انباشته» است حاوی هشدارهای محکم‌تری دانست. در این صورت، ترجمه پیام این کمپین به زبان علم اقتصاد این خواهد بود که مهلت عبور از اقتصاد دولتی به یک اقتصاد رقابتی که متضمن حفظ حرمت و کرامت مصرف‌کنندگان باشد رو به اتمام است.


3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 454689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    107 0
    تعطیلی را خوب اومدیبه امید تعطیلی این صنعت فشل که منجر به نجات جان مردم بهبود کیفیت هوا کاهش امار تصادفات و در نهایت رضایت ملت ایران خواهد شد
  • بی نام EU ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    18 26
    به بهممدیر روزنامه اقتصادی ر.و ببینچقدر سطحی تحلیل میکنهوای بر ما که اقتصاد خوانده هایمان شما باشید.ت
  • مجید IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    77 1
    تحریم بی‌تردید عملی قانونی است. هر کس حق دارد در یک معامله، رابطهٔ اجتماعی، یا دوستی شرکت بجوید یا نجوید. از آنجا که تحریم عملی داوطلبانه و غیرخشونت‌آمیز است، قانون نمی‌تواند با آن مقابله کند. کسانی که مورد تحریم قرار گرفته‌اند در طول تاریخ با چند گزینه مواجه بودند: آنها می‌توانند منزوی شدن را تحمل کنند، به خواسته‌های طرف مقابل گردن بنهند و یا به روش‌های فراقانونی نظیر زور و سرکوب متوسل شوند. ما مردم خودروهای بی کیفیت و گران را تحریم می کنیم.
  • علیرضا IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    8 69
    سلام؛ به نظر من نخریدن خودرو توسط مردم هیچ ارتباطی به کمپینگ ها نداره. نبود نقدینگی در دست قشر متوسط جامعه باعث عدم خرید خودرو شده است.
    • بی نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      12 0
      ببین داداش من از خرید بلریانس 230 انصراف دادم تقریبا 10 روز پیش، و الان هم چیزی حدود 50 تومان دارم ولی واسه آشغال خرج نمیکنم. اینقدر صبر میکنم و نمیخرم ماشین صفر تا در این دوتا آشغال دونی رو گل بگیرن. آقا زحمت کشیدم پول جمع کردم... نمیخوام بدم به دزد جماعت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    47 2
    بله صبر و پول مردم تمام شده است. مسئولين چون يا از ماشينهاي در خدمت يا افزايش مزاياي حقوقي متناسب با تورم هاي ايجاد شده برخوردارند نمي توانند درك كنند كه قدرت خريد مردم و هزينه كردن براي تعميرات ماشين صفر كيلومتر تحويلي يك چهارم شده است. اگر قرار به هزينه تعميرات دادن باشد حداقل ماشين دست دوم مي خرند كه افت قيمت كرده باشد و تازه كيفيت خودرو هاي قدمي تر ايران خوردو و سايپا از جديدي ها بهتر هم هست.
  • مهدی IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    5 89
    هیچ کمپینی وجود ندارد من در خوزستان و اون یکی در همدان چطور کمپین کردیم بابا چرا قبول نمی کنید و روراست نمی گویید مردم پول ندارند پول نیست . وگر نه به من همین الان پول بدید اگه من پراید صفر نخریدم .
    • بی نام US ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
      28 0
      نه برادر گرامی . این کمپین وجود داره و خیلی ها بخاطر حفظ وحدت این کمپین و همراهی با آن از خرید خودروی صفر خودداری می کنند . نمونه اش دوست خودم که مدتها بود تصمیم به خرید خودروی صفر داشت اما الان بخاطر کمپین و سخنان وزیر صنایع که ملت را خائن خواندند از خرید خودروی صفر منصرف شده و تصمیم به خرید خودروی دست دوم داره. از قدیم گفتند مشت نمونه خرواره و این یک نمونه از هزاران نمونه عدم خرید خودروی صفر بدلیل حفظ کمپین و همچنین اعتراض به توهین مسئولان به شعور و خواست ملت می باشد.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    63 0
    غیر منطقی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کشورهای همسایه و مناطق آزاد تجاری قیمت خودرویی مثل کیا اسپورتیج 70 میلیون بعد تو ایران 140 میلیون...این منطقی نیست که سالانه این همه کشته در جاده ها میدهیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مصرف بنزین در به اصلاح خودرو سمند صدی 15 لیتر هستش...بعد خودرویی مثل تویوتا کرولا صدی 6.5 لیتر...اگر در دراز مدت نگاه کنید با ورود خودرو با کیفیت خارجینه این خودروهای بی کیفیت فرانسوی مصرف بنزین کمتر خواهد شد و دولت سود هم خواهد برد...
  • جاویدان IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    68 0
    حتی اگر ایران خودرو و سایپا لامبورگینی و بوگاتی را هم مونتاژ کنند و مردم پولش را داشته باشند ؛ از آنها خرید نمی کنند. دیگه تموم شد... خدافظ ایران خودرو.... خدافظ سایپا...لحن جناب خان
  • مجتبی RO ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    63 0
    سال ۸۲ پراید صفر تحویل فوری ثبت نام کردیم به مبلغ ۶۸۰۰۰۰۰ تومان قرار بود ۲۰ روزه تحویل شود ولی ۶ روز بعد در یک روز تعطیل رسمی از یک تلفن ناشناس تماس گرفتند و گفتند فردا تحویل میدهیم داستان طولانی است ولی خلاصه اینکه بعد از تحویل هنوز سه روز نگذشته بود که دائم در نمایندگی و تعمیرگاه بودیم که متوجه شدیم این خودرو بازسازی شده است و با بقیه خودروهای صفر فرق دارد ولی صدایمان به هیچ جایی نرسید این یعنی حق الناس من و خانواده ام هرگز حلال نمیکنیم امروز روز انتقام است
  • مجتبی IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    55 0
    سلام بنده هم ضمن خسته نباشید ضمن حمایت از استقبال مردم از این طرح اعلام میدارم که مردم شهید پرور ایران سزاواری این همه ظلم و جفا و گران فروشی را از خودروسازهای داخلی نمی پذیرند و شایستگی دارند خودروهای با کیفیت ارزان و مناسب سلیقه را در جاده ها برانند که هم ضامن سلامتی و حفظ جانشان می باشد. با تشکر
  • ali IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    47 0
    مهلت عبور از اقتصاد دولتی به یک اقتصاد رقابتی که متضمن حفظ حرمت و کرامت مصرف‌کنندگان باشد رو به اتمام است.
  • بی نام IR ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    49 4
    همه ميدونن كه گراني خودرو مربوط به زمان احمدي نژاده ولي الان مردم انتظار دارن خودروهاي خارجي باقيمتي كه در كشورهاي ديگه به مردم عرضه ميشه به ملت ايران هم عرضه بشه بخاطر همين انتظار دارن خودروهاي داخلي هم قيمتشون پايين بياد كه البته نميدونم تا چه حد امكان پذير باشه در هر صورت ما تقصيري رو متوجه دولت روحاني عزيز نميدونيم همش از اون دوره هشت ساله فراموش نشدني آب ميخوره .
  • بی نام RU ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    37 0
    کمپین با بوجود امدن رسانه های جمعی که در اختیار همه مردم هست و نه فقط طیف خاص از رانتخواران و دولتی ها خودش و نشون داده و باعث شده همه بفهمن که مردمی مثل خودشون ناراضین زیادن و به این نتیجه برسن که اگه میشه اعتراض کرد چرا من اعتراض نکنم.این تحریم کردن به خاطر بی لیاقتی ها و سودجویی ها و بی کفایتی مدیران خودروساز و بقیه تولید کنندگانه.و برای امروز و دیروز نیست وسالهاست مردم معترض هستند و ضرر های جانی و مالی از بی کفایتی های صنعت میخورند.اما با دروغهای مسئولان که اگر خرید نکنین کارگر بیکار میشه وحق الناس به گردن معترضان میمونه مردم رو وادار به سکوت کردند.اما دیگه صبر مردم تموم شد.و این تحریم های داخلی بعد از خودرو برای بقیه محصولات هم هست .پس بهتره خودشون رو آماده کنن
  • حمید EE ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    42 0
    پیام این کمپین این است"یا کیفیت و قیمت و ... را درست می کنید ، یا شما خودروسازها را می فرستیم به زباله دان تاریخ".اگر عرضه تولید با کیفیت را ندارید ،جان و مال این ملت رو به خطر نیندازید و در این کارخانه ها را تخته کنید.
  • مهران A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    34 0
    اگر واقعا هدف مسئولین پیشرفت صنعت خودرو و دلسوزی برای تولید ملی هست باید انحصار را از این صنعت بردارند تا در سایه رقابت بتواند رشد کند. اگر نه که این صنعت در همین حد خواهد ماند همانطور که صنعت خودرو سازی آلمان شرقی در حد ساختن "ترابانت" که موجب خنده آلمان غربی ها بود ماند. به عنوان یه اقتصاددان واقعا از مسئولین خواهش میکنم دو صنعت 2 آلمان قبل از متحد شدن مقایسه کنید. همان ملت تنها تفاوت انحصار و اقتصاد دولتی یکی نهایتن ترابانت میساخت یکی بنز و ب ام و و پورشه....
  • مصطفی A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    42 0
    از تک تک مشتریان سایپا بروید نظرسنجی کنید چقدر عصبانی و ناراحت هستند از خدمات پس از فروش و تعمیرگاههای شرکت. الان وقت انتقام اونهمه مردم آزاری است ای خودروسازان. هر ظلمی، بلاخره یک روزی پایان می پذیرد. پاشنه در همیشه به سمت شما نمی چرخه همیشه. فرافکنی های شما در تصور مافیای سهام داران و گرگ وال استریت و ازینجور سناریوبافی ها، مال دوره دایی جان ناپلیون بود. بیدار بشوید تا ضربه مهلک تر بهتون وارد نشده.
  • رامین IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    24 0
    تحریم خودرو صفر است چه فرغون داخلی چه گمرک زده های خارجی.یا حق