قائم مقام وزیر کشور: اشراف کامل به واقعیت های اجتماعی نداریم

مرتضی میرباقری گفت: ظرفیت خوبی در تشخیص آرمان ها با توجه به مبانی فکری و فرهنگی در کشور داریم اما بزرگترین ضعف ما در برنامه ریزی اشراف نسبت به واقعیت های اجتماعی و فرهنگی حاکم در کشور است.

مرتضی میرباقری در جمع خبرنگاران اردبیل افزود: پیش نیاز هر برنامه جامعی مقدماتی دارد که یکی از آنها داشتن شناختی کامل از وضعیت کشور است که این امر باید فارغ از نگاه سیاسی باشد.

وی گفت: ظرفیت خوبی در تشخیص اهداف و آرمان ها با توجه به مبانی فکری، فرهنگی و تاریخی در کشور داریم اما بزرگترین ضعف ما در برنامه ریزی اشراف نسبت به واقعیت های اجتماعی و فرهنگی حاکم در کشور است.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی اظهار کرد: آمارها و اهداف دستگاه ها و بخش هایی که باید در حوزه اجتماعی برنامه ها را اجرا کنند به طور معمول در سال های گذشته با شرایط موجود همخوانی نداشته که نمونه آن طرح جامع ساماندهی امور اجتماعی کشور بود.

وی بیان کرد: بررسی ها نشان داده تشخیص شرایط روز جامعه بر روی حدس و گمان بوده گرچه هدف گذاری ها مناسب بوده اما نقطه ضعف برنامه ها اطلاعات دقیق بر مبنای واقعیت هاست.

میرباقری ادامه داد: با هدف برنامه ریزی برای حل مسائلی که جامعه امروز ما با آن دست به گریبان است باید مختصات آسیب های اجتماعی در کنار روندی که در دهه های گذشته در به وجود آمدن این آسیب ها نقش داشته شناسایی می شدند.

وی عنوان کرد: در بخش آسیب های اجتماعی اطلاعات روندی و آینده نگاری موجود نبود در حالی که اینها پیش نیاز هر گونه برنامه ریزی است از جمله اطلاعات طرح تحول اجتماعی تخمینی و حدسی بود و نمی شد به صورت جامع اجرا کرد.

قائم مقام وزیر کشور افزود: پیش از برنامه ریزی باید بدانیم مردم از نظر فکری و روانی در چه شرایطی هستند چرا که نمی توان با داده های گذشته برای امروز برنامه ریزی کرد، بر این اساس در شورای اجتماعی وزارت کشور مرکز رصد اجتماعی راه اندازی شد که در آن مجموع داده های ثبتی از 60 سال پیش تاکنون (1335- 1390) را جمع آوری کردیم.

میرباقری بیان کرد: قصد داریم مطالعه مشابهی را در سطح شهرستان ها نیز انجام دهیم تا نگرش کنونی مردم را در زمینه مسایل مختلف اجتماعی به دست آوریم.

قائم مقام وزیر کشور عنوان کرد: در گذشته های دور بسیاری از مسائل توسط بزرگان و معتمدان محله ها سامان می یافت اما در دهه های اخیر مردم احساس کردند ورود حکومت در مسائل به معنای واگذاری همه امور به آنهاست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 456189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =