زهرا هادیلو – به گزارش روزنامه همشهری زنجان روستایی در 15 کیلومتر قیدار که همچون روستاهای دیگر با مسائل و مشکلات خاص خود، دست به گریبان است.

جرین با 320 خانوار، جمعیت 1320 نفری را در دل خود جای داده است. به گفته دهیار این روستا آنچه که جرین را با روستاهای دیگر استان متمایز می‌کندف وجود آب آشامیدنی است و اهالی این روستا در طول شبانه‌روز از نعمت آب آشامیدنی بهره‌مند هستند.
آب آهک‌دار
گرچه بهمن خدابنده‌لووند از وجود آب آشامیدنی به اندازه کافی اظهار رضایت می‌کند،اما این تنها یک روی سکه است، روی دیگر این سکه وجود آهک در آب است.
وی در این رابطه می‌گوید: مشکل عمده‌ای که در رابطه با آب وجود دارد این است که در ب آشامیدنی روستا مقدار زیادی آهک مشاهده می‌شود که برای سلامتی مضر است، به همین دلیل روستائیان مجبورند برای تهیه آب آشامیدنی با کیفیت بالاتر به سراغ چشمه‌ها بروند، چرا که آب این چشمه‌ها به نسبت آب لوله‌کشی از طعم و مزه بهتری برخوردار بوده و میزان آهک کمتری دارد.
برق و تلفن داریم
اهالی جرین برق و تلفن دارند، اما متاسفانه گاز هنوز به خانه‌های روستائیان راه پیدا نکرده است. جرینی‌ها برای اینکه از سوز زمستان در امان باشند باید خود و خانه‌هایشان را نفت سهمیه‌ای گرم کنند. گرچه به گفته دهیار روستا، این میزان سهمیه از نفت هم جوابگوی نیازشان نیست.
وی در این رابطه اظهار می‌کند: سهمیه هر خانوار 220 لیتر در یک ماه است، اما همین میزان در عرض 2 هفته به پایان می‌رسد و اهالی مجبورند نفت را به صورت آزاد تهیه کنند.
خدابنده‌لو قیمت نفت سهمیه‌ای 220 لیتری را 33 هزار تومان اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: چند سال پیش قرار بود گاز رسانی به روستای ما انجام شود، اما هم اکنون طرح گاز رسانی تا روستای محمودآباد در 15 کیلومتری روستا کشیده شده است و ما همچنان منتظر هستیم تا شاید مسئولان در این رابطه کاری انجام دهند.
راه نامناسب
هم اکنون وضعیت جاده منتهی به روستا مناسب نیست. این را دهیار جرین می‌گوید و ادامه می‌دهد: با اینکه این راه آسفالت است اما آنقدر کیفیت راه اصلی نامناسب است که روستائیان در تردد با مشکل مواجه می‌شوند.
خدابنده‌لووند ادامه می‌دهد: متاسفانه در ساخت راه‌های روستایی پیمانکاران توجه کافی در ساخت راه به خرج نمی‌دهند و بعد از گذشت 2 سال آسفالت راه روستایی از بین می‌رود.
محصولات
اهالی جرین در باغات و مزارع خود چندین محصول کشت می‌کنند، گندم، جو، خیار، سیب‌زمینی، لوبیا از جمله محصولات جرینی‌هاست.
دهیار روستا با بیان اینکه خوشبختانه اهالی جرین توانستند در سال جاری محصولات خوبی را درو کنند اظهار می‌کند: با توجه به این نکته که اغلب مردم روستا گندم می‌کارند و سال جاری میزان محصول قابل توجه بود، اما متاسفانه پول حاصل از فروش کشاورزان همواره دیر پرداخت می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: سال جاری هر کیلو گندم در خرید تضمینی گندم 1020 تا 1100 تومان تعیین شد و دولت آن را به همین قیمت از روستائیان خرید. اما پول کشاورزان با تاخیر 2 ماهه پرداخت می‌شود.
طرح هادی و بهداشت
سال 85 بود که اجرای طرح هادی در جرین مطرح شد. در آن زمان بنیاد مسکن فاز اول طرح را اجرا کرد و اجرای بقیه فازها به محاق فراموشی سپرداه شد.
خدابنده‌لووند در این رابطه اظهار می‌کند: سال 85 اجرای طرح هادی شروع شد اما به دلیل نبود اعتبار تنها تا فاز یک ادامه پیدا کرد. هم اکنون به دلیل اجرایی نشدن کامل این طرح وضعیت فاضلاب و جوی‌های آب بسیار نامناسب است و سلامت اهالی را تهدید می‌کند. برای پیگیری اجرای آن چنیدن بار نامه‌نگاری انجام داده‌ایم اما با جواب قانع‌کننده‌ای روبرو نشده‌ایم.
وی در مورد فعالیت خانه بهداشت می‌گوید: خوشبختانه خانه بهداشت در طول سال فعال است و به اهالی روستا خدمات خوبی ارائه می‌کند.
حوزه آموزش
دهیار جرین تعداد دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی را 56 نفر اعلام می‌کند و می‌افزاید: 75 نفر در مقطع راهنمایی و 65 دانش‌آموز هم در دبیرستان محمودآباد در حال تحصیل هستند.
وی ادامه می‌دهد: تعداد دانشجویان روستا هم 20 نفر است. در سال‌های گذشته دبیرستان در روستا وجود داشت اما به دلیل کاهش تعداد دانش‌آموز کلاس‌های مقطع دبیرستان در جرین منحل و به محمودآباد انتقال داده شد.
اشتغال
با توجه به این موضوع که بیشتر اهالی جرین را جوانان تشکیل می‌دهند، اشتغال آنها نیز تبدیل به موضوع مهمی شده است.
دهیار این روستا در مورد وضعیت اشتغال جوانان می‌گوید: در سال‌های گذشته به دلیل نبود شغل تعداد مهاجران از روستا افزایش یافته بود اما در سال‌های اخیر شاهد بازگشت آنان به روستا هستیم، اما هنوز مشکل اشتغال آنان حل نشده است و تنها در زمان داشت و برذداشت در روستا می‌مانند و در بقیه فصئل به کار بنایی و خدماتی در شرکت‌های سایر استان‌ها می‌پردازند.
حمام قدیمی و کتابخانه
قرار بود حمام عمومی جرین به کتابخانه تبدیل شود، این را دهیار روستا می‌گوید و ادامه می‌دهد: طرح تبدیل حمام عمومی به کتابخانه طرحی بود که در سال‌های گذشته به اداره کل امور کتابخانه‌های استان ارائه شده است اما تاکنون هیچ اقدامی در این مورد انجام نشده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 457655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =