۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۹

چهارشنبه هفته گذشته کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی میزبان جمع کثیری از دانش‌آموختگان این دانشگاه در تالار شهید مطهری واحد علوم و تحقیقات بود. در این روز سمینار بازرگانی خارجی (صادرات و واردات) با حضور پرشور فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی و با سخنرانی دکتر رحیم محترم عضو هیئت علمی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ دکتر محترم در ابتدای سمینار درباره فرآیند بازرگانی خارجی گفت: این فرآیند شامل 4 مرحله تصمیم اولیه، انتخاب صنعت و کالا، انتخاب کشور و تامین‌کننده و انتقال اطلاعات، کالا، پول و اسناد است. تصمیم اولیه در بازرگانی بین‌المللی یعنی اینکه آیا می‌خواهیم کالایی را وارد یا صادر کنیم. انتخاب صنعت و کالا هم بسیار مهم است؛ اگر صنعتی را انتخاب کردید باید تا یک عمر در آن بمانید، زیرا هزینه تغییرات و اشتباه در این کار بسیار بالاست. در انتخاب صنعت اولین موضوع مهم توان فروش و نکته دوم توان مالی است. در انتخاب کالا و صنعت کپی‌کاری نکنید و خلاقیت به خرج دهید. انتخاب کشور و تامین کننده هم در صورتی که ما خریدار باشیم مهم است.

او سپس با تاکید بر این موضوع که اگر می‌خواهید وارد بازرگانی شوید، باید اطلاعات فنی، حقوقی، بازرگانی و مالی داشته باشید، در مورد انتقال اطلاعات، کالا، پول و اسناد اظهار داشت: در مورد کالایی که می‌خرید، اطلاعات زیادی داشته باشید، مشخصات فنی کالا را با جزئیات بدانید. نمونه کالا را بگیرید و ضمیمه قرارداد کنید.

دكتراي مديريت بازاریابی بین الملل دانشگاه تهران تاکید کرد: بدون اسناد، فعالیت بازرگانی مقدور نیست و نمی‌توانیم کالاهایمان را از گمرک ترخیص کنیم. در مورد اسناد با چند سئوال روبرو هستیم. «چه اسنادی از فروشنده بخواهیم؟» برای تمام کالاها 4 سند فاکتور، بارنامه (سند حمل)، لیست عدل‌بندی (بسته‌بندی) و گواهینامه مبداء به صورت استاندارد لازم است و سندهای مختلفی هم برای کالاهای مختلف باید داشته باشید. در ایران 35 سازمان وجود دارند که برای کالاهای مختلف مجوز ورود می‌دهند. در حوزه بازرگانی کالاها به سه دسته مجاز، مشروط و ممنوع تقسیم می‌شوند، در مورد کالاهای مشروط باید مطالعه روزانه داشته باشید و تا وقتی مجوزهای مورد نیاز آن را آنالیز نکرده‌اید، پول کالا را پرداخت نکنید.

دکتر محترم در ادامه تشریح کرد: سئوال دوم این است که «از هر سند چند نسخه اصلی و چند نسخه کپی داشته باشیم؟» این سئوال به ویژه در مورد بارنامه که در واقع سند مالکیت کالاست مطرح می‌شود. سئوال‌های بعدی که باید مطرح شود این است: «چه کسی سند را صادر کند؟»، «آیا سند نیاز به تایید دارد یا خیر و سند توسط چه مرجعی تایید شود؟» و «هر سند در برگیرنده چه مواردی باشد؟»

استاد بازرگانی خارجی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران در ادامه گفت: عموما اسناد بعد از کالا جابجا می‌شوند اما انتقال کالا و پول بستگی به توافقی دارد که بین فروشنده و خریدار انجام می‌شود. در روش پیش پرداخت خریدار بیشترین و در واقع کل ریسک را می‌پذیرد. بنابراین در این روش خریدار قبل از حمل کالا توسط فروشنده مبلغ معامله را پرداخت می‌کند و منتظر می‌ماند تا فروشنده در زمان مقرر کالای مورد قرارداد را برای او ارسال کند. این روش شامل پرداخت، تولید، بازرسی کالا، حمل و نقل بین‌المللی، ترخیص کالا از گمرک، انتقال کالا به انبار و فروش آن است. اما در روش حساب باز که در آن ریسک خریدار کمتر است، پس از طی شدن مراحل تولید، بازرسی، حمل، ترخیص و انتقال کالا به انبار، پول پرداخت می‌شود. در روش اعتبار اسنادی (Letter of Credit) هم یک شخص ثالث مانند بانک وارد می‌‌شود.

نویسنده کتاب «مکاتبات بازرگانی بین‌الملل» سپس به اهمیت مذاکره و مکاتبه در بازرگانی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: جهت موفقیت در بازارهای جهانی، شرکتها در واقع به یک جعبه ابزار نیاز دارند که یکی از ابزارهای آن فنون و مهارتهای مذاکره تجاری با طرف‌های مقابل است. مسلما مذاکره با شرکای تجاری با ملیت‌های مختلف به مراتب از گفتگو با شرکتهای داخلی مشکلتر است. تفاوتهای مربوط به زبان، آداب و رسوم و ارزشهای فرهنگی از جمله موارد دخیل در این امر هستند. مذاکره یک هنر است. مذاکره موفق مانند سایر هنرها نیاز به دانش کاملی از اصول و فنون مهم آن دارد. در مورد مکاتبات بازرگانی بین‌الملل نیز از آنجایی که این مکاتبات عموما به زبان انگلیسی انجام می‌شود، تسلط بر این زبان اولین الزام برای موفقیت در مکاتبات است. اما هر صنعتی واژه‌های تخصصی مربوط به خود را دارد و در واقع ما از کدهای مختلفی در مشاغل مختلف استفاده می‌کنیم. مکاتبات بازرگانی از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که در هر ارتباط یک تصور از طرف مقابل برای انسانها ساخته می‌شود، به‌ویژه اولین ارتباط که انسانها معمولا نمی‌توانند تاثیر آن را فراموش کنند. با نوشتن اولین نامه در واقع خود را معرفی کرده و به طرف مقابل می‌شناسانیم. ایجاد این شناخت باید اصولی و با استفاده از تکنیکهای درستی باشد تا تصور خوب و شایسته‌ای از ما در ذهن طرف مقابل ساخته شود. نامه بازرگانی در واقع نشان‌دهنده شخصیت، جایگاه و مقام شرکت فرستنده آن است.

دکتر رحیم محترم در ادامه گفت: پس از مذاکره، فروشنده پیش فاکتور را ارسال می‌کند. در این مرحله آنالیز و محاسبه‌های لازم را انجام دهید تا به این نتیجه برسید که آیا این معامله را انجام بدهید یا خیر. در مرحله اول محاسبات مالی را انجام دهید و طول دوره تجاری‌تان را محاسبه کنید؛ مثلا از زمان سفارش کالا از کشور چین تا انتقال کالا به انبار در ایران حدود 130روز طول می‌کشد. برنامه ریزی زمانی داشته باشید؛ زمان خوبی برای خرید کالا انتخاب کنید، کالا را در فصلی بخرید که بازار از آن کالا خالی باشد و هزینه انبار کمتری داشته باشید. بررسی کنید که برای این کالا چه مجوزهایی را از کجا باید بگیرید و اخذ این مجوزها چقدر طول می‌کشد. پس از آن به تعرفه توجه کنید که یک شماره 8 رقمی و HScode است. این کد، بین‌المللی و نشانه یک کالاست.

استاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در مرحله بعد، ارزش کالا مطرح می‌شود، اظهار داشت: از نظر گمرک ارزش استنباطی کالا اهمیت دارد و باید در این مرحله با مراجعه به فایلی که در سایت اصلی گمرک وجود دارد، ارزش استنباطی کالای مورد نظر را بررسی کنید تا در حین ترخیص کالا جریمه نشوید.

دکتر محترم با اشاره به اینکه یکی از الزامات بازرگانی در ایران داشتن کارت بازرگانی است، اذعان کرد: در ماده ۳ قانون صادرات و واردات در باب کارت بازرگانی آمده مبادرت به امر صادرات و واردات کالا به صورت تجاری مستلزم داشتن کارت بازرگانی است ‌که  توسط  اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر و  به تأیید وزارت بازرگانی می‌رسد. این موضوع را مدنظر داشته باشید که برای اخذ کارت بازرگانی حتما با مشاور بازرگانی مشورت کنید. استفاده از کارت بازرگانی دیگران بسیار خطرناک است چون با این کار برای اخذ بیمه‌نامه هم دچار مشکل می‌شوید.

نویسنده کتب واژگان پرکاربرد تجارت بین الملل در ادامه توضیح داد: بارنامه سندی است دال بر عقد قرارداد حمل که حمل‌کننده یا نماینده او، پس از دریافت کالا، برای حمل آن از یک نقطه (مبداء حمل) به نقطه دیگر (مقصد حمل) با وسیله حمل مورد توافق (کشتی، قطار، کامیون، هواپیما یا ترکیبی از آنها) در مقابل کرایه حمل معینی صادر می‌کند. نکته قابل توجه این است که نحوه حمل را منطقی و مطابق با کالای خود انتخاب کنید.

نویسنده کتاب کاربرد بیمه حمل و نقل تجاری اظهار داشت: بحث بعدی، بیمه است. کالا را حتما قبل از شروع حمل، بیمه کنید و تاریخ صدور بیمه‌نامه قبل از حمل کالا باشد. کلوزهای A، B و C بیمه ای، پوششهای مختلفی دارند و کلوز A دارای بالاترین پوشش بیمه‌ای است. از آنجایی که بیمه جای خوبی برای کم کردن هزینه‌ها نیست، سعی کنید از کلوز A برای بیمه استفاده کنید.

او سپس انواع روشهای اعتبارسنجی فروشنده برای جلوگیری از کلاهبرداری را بیان کرد: مرحله اول جستجوی اینترنتی است. بعد از آن بازدید فنی که باید توسط فرد فنی و متخصص از انبار مواد اولیه، محل تولید، انبار کالای تمام شده و دفتر انجام شود. شرکتهای کارگو، بازرسی اصالت فروشنده، سفارتخانه کشور مقابل، رایزن بازرگانی که در 19-18 کشور حضور دارند، مطالعه پروفایل کسب و کار شرکت و سایت سازمان توسعه آن کشور می‌توانند جلوی کلاهبرداری فروشنده را بگیرد. در زمان صادرات هم، صندوق ضمانت صادرات خدماتی به فروشندگان کالا به خارج از کشور ارائه می‌کند.

دکتر رحیم محترم با اشاره به اینکه انتقال کالا هم در چارچوب حمل و نقل بین‌المللی انجام می‌شود، تاکید کرد: در مورد حمل و نقل باید کلیاتی بدانید. سیستم حمل و نقل دارای مولفه‌های مسیر، وسیله، پایانه و قانون است. انتخاب روش حمل به هزینه، ریسک، دسترسی، سرعت و زمان، هدف از تجارت، و نوع، حجم، وزن و ارزش کالا بستگی دارد. در بین روشهای دریایی، جاده‌ای، ریلی و هوایی هم بیش از 70 درصد از روش دریایی استفاده می‌شود.

او در مورد بازرسی کالا گفت: بازرسی اصالت فروشنده، قبل از حمل، حین تولید، قیمت و استاندارد اجباری از انواع مختلف بازرسی هستند که باید توسط شرکتهای مجاز انجام شود.

آخرین مبحث در بازرگانی خارجی فرآیند ترخیص کالاست، دکتر محترم در این‌باره توضیح داد: در گمرک، حقوق ورودی و مجوزها اهمیت دارند، حقوق ورودی مجموعه حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض ورودی است. مراحل ترخیص کالا هم شامل تنظیم اسناد و ورود داده، احراز هویت، اظهار کالا و اخذ شماره کلاسه 7 رقمی پرونده، کنترلهای گمرکی و مجوزها، پرداخت و صدور برگ سبز که طی چند روز اخیر در تهران الکترونیکی شده، بارگیری و خروج کالا از گمرک و کنترلهای بعد از ترخیص کالا است.

گفتنی است در پایان این سمینار سه ساعته، دکتر رحیم محترم به پرسشهای فارغ‌التحصیلان پاسخ داد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 459445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =