طاعون حیوانات به البرز رسید/ استانهای مرکزی درگیر بیماری

ایسنا نوشت:رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست استان البرز از تلفات 50 رأس کل و بز در اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه طالقان خبر داد و گفت: واکسیناسیون کلیه دام‌های این شهرستان انجام شده است.

فردین حکیمی ، با اشاره به اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان ابتدا از استان مرکزی شروع شد سپس به استان‌های اصفهان، زنجان و در ادامه به البرز رسید، گفت: در استان البرز نیز در ناحیه شکار ممنوع طالقان که 3000 گونه کل و بز داریم، دچار این حادثه شدیم.

وی با بیان اینکه این بیماری مختص گونه‌های نشخوارکنندگان کوچک است و در حال حاضر گونه کل و بز درگیر این بیماری شده‌اند، افزود: هنوز آمار دقیقی از تلفات حیات وحش ناشی از شیوع بیماری ppr نداریم و گرو‌ه‌های حاضر در منطقه در حال انجام پایش‌های مربوطه هستند؛ به طور تقریبی تلفات این اتفاق در این منطقه حدود 50 راس کل و بز بوده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست استان البرز در ادامه در مورد اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده صورت گرفته برای مقابله با این بیماری اظهارکرد: هم‌اکنون با همکاری منابع طبیعی در حال خروج دام‌هایی که فصل چرای آنها به اتمام رسیده از منطقه هستیم. همچنین از روزی که تائید شد این بیماری، بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است، واکسیناسیون کلیه دام‌های منطقه توسط اداره دامپزشکی شروع شد و هنوز هم در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: واکسیناسیون کلیه دام‌های طالقان انجام شده است؛ در حوزه منطقه حفاظت شده البرز جنوبی که محور کرج - چالوس است نیز واکسیناسیون دام‌ها از روز دوشنبه، سی‌ام شهریور شروع شده است. همچنین همکاران حاضر در منطقه در حال سوزاندن لاشه دام‌ها و امحای بهداشتی آنها هستند زیرا یکی از عوامل انتقال بیماری همین لاشه‌ها هستند.

حکیمی با اشاره به آبشخورها و منابع آبی به عنوان یکی از راه‌های انتقال بیماری گفت: امکان دارد دام‌های اهلی یا حیات وحش که آلوده هستند از این منابع تغذیه کنند، به همین علت هم‌اکنون در حال ضد عفونی کردن آبشخورها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در منطقه طالقان نیروهای بسیج، انتظامی، محلی، هیئت‌های کوهنوردی،‌ دامپزشکی، فرمانداری برای انجام اقدامات کنترلی پای کار هستند و همکاری می‌کنند، افزود: کشف لاشه‌ها، سوزاندن و امحای بهداشتی آنها و ضد عفونی کردن آبشخورها از جمله کارهایی است که این گروه‌ها انجام می‌دهند. آمار دقیق تلفات دام‌های اهلی نیز مشخص نشده و ادارات دامپزشکی به علت اینکه واکسیناسیون به عهده آنهاست از آمار تلفات مطلع هستند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است، تاکید کرد: اگر دام‌های استان‌های مجاور مبتلا شوند قطعا استان بعدی هم درگیر می‌شود. همچنین دام‌های اهلی و حیات وحش در تردد در مناطق هستند و همین امر امکان شیوع بیماری را ایجاد می‌کند.

حکیمی با اشاره به اینکه کنترل این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها دشوارتر است، گفت: به علت عدم ثبات حیات وحش در نقطه ثابت و تردد آنها حتی در مرز استان‌ها امکان انتقال و شیوع این بیماری را ایجاد کرده است. یکی از مشکلات اساسی عدم تفکیک مراتع و شکارگاه‌ها است.

در کشور ما مراتع و دام‌های اهلی با شکارگاه‌ها و حیات وحش تداخل دارند و در هیچ جای کشور این تفکیک صورت نگرفته است، همچنین پروانه‌های چرا هم که از سال‌ها پیش صادر شده تفکیکی بین این دو قائل نشده است.

وی با بیان اینکه در مناطق چهارگانه به عنوان مناطق امن که در ارتفاع 1200 متری قرار دارند،معمولا اجازه ورود دام به این مناق را نمی‌دهیم؛ اما حیات وحش امکان تردد در مناطق پایین دست را دارند.

47232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 460899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۳
    5 0
    واقعا فاجعه است چرا کاری نمی کند
  • بی نام RO ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۶
    2 0
    دریغ از یک خبر خوش توی این مملکت