طرح های چند میلیارد دلاری که منجر به فوت زائران در منا شد

حادثه تلخ منا یک بار دیگر نشان داد مقامات کشور عربستان بیشتر از آنکه برای بهبود کیفیت خدمت رسانی به زائران خانه خدا اقدام عملی کنند، تبلیغات گسترده ای در مورد پروژه های در حال برنامه ریزی انجام می دهند.

 انتشار تصاویر مربوط به مسیر حرکت حجاج در منا پیش از وقوع حادثه تلخ روز پنجشنبه پرسش های متعددی را برای کارشناسان طراحی راه و ساختمان و حتی بینندگان عادی بودجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طراحی معابر غیر استاندارد، عرض کم مسیرهای عبور و عدم پیش بینی مسیرهای اضطراری و... از جمله مواردی است که در یک نگاه کلی به تصاویر مسیرهای حرکت حجاج کاملا مشهود است و ضعف دولت عربستان و شرکت های پیمانکار توسعه اماکن مرتبط با مراسم حج را نشان می دهد.

دولت عربستان طی سال های اخیر تبلیغات گسترده ای را در مورد آغاز طرح های توسعه ای در اماکن مقدس مکه انجام داده است. توسعه صحن مسجد الحرام و افزایش ظرفیت پذیرش حجاج در منا از جمله این طرح ها عنوان شده بود.

در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان با ابراز نگرانی از این اقدامات، هدف اصلی حکام عربستان را افزایش ظرفیت های توریستی شهر مقدس مکه و ساخت هتل ها و پاساژهای بیشتر ارزیابی می کردند.

به عقیده ناظران پیمانکاران سعودی که اغلب آنها از وابستگان دربار هستند با تبلیغات فراوان و معرفی این طرح ها به عنوان طرح های توسعه ای مسجد الحرام و... سعی می کنند اهداف تجاری خود را استتار کنند.

یکی از این شرکت های بزرگ پیمانکاری، شرکت خاندان «بن لادن» است؛ این شرکت در مناقصه طرح توسعه ای صحن مسجد الحرام برنده شد و عملیات اجرای را نیز از سال 1391 آغاز کرده بود.

سهل انگاری همین شرکت در مراسم حج امسال به سقوط جرثقیل و کشته شدن تعدادی از زائران خانه خدا منجر شد و در پی آن شاه عربستان دستور مجازات شرکت پیمانکار توسعه مسجد الحرام را صادر کرد.

‌گروه بن لادن از مناقصات و طرح های جدید دولتی کنار گذاشته شد و اعضای هیئت مدیره آن تا پایان پیگردهای قضایی علیه این شرکت ممنوع الخروج شدند.

یکی دیگر از این قبیل پروژه ها، افزایش ظرفیت اسکان و خدمت رسانی به حجاج در منا است که از سال 92 آغاز شده است.

سایت خبری عرب نیوز در این زمینه گزارش داده بود: « دولت عربستان در راستاي سرويس‌دهي بهتر به زائران قصد دارد با راه‌اندازي 60 هزار چادر ضد حريق در منطقه مقدس منا با هزينه دو ميليارد ريال عربستان، گنجايش اين منطقه در زمان برگزاري مراسم سالانه حج را به هفت ميليون نفر برساند».

در همين حال، وزارت امور مالي عربستان نيز از اجراي يك طرح جديد 12 ميليارد و 600 ميليون ريالي براي رفاه بيشتر زائران خبر داده بود كه قرار بود در قالب آن اقدامات متعددي در جهت رفاه زائران صورت بگيرد.

به گفته وزارت امور مالی عربستان از جمله این طرح ها « اختصاص پنج ميليارد ريال براي راه‌اندازي قطار سريع‌السير بين «منا» و «عرفات» و پنج ميليارد ريال براي احداث يك تونل در مسير اين قطار است».

همچنین طبق وعده مقامات عربستان قرار بود «بر فراز كوه‌هاي منا نيز چادرهايي احداث ‌شود و علاوه‌ بر چادر، ساختمان‌هاي چند طبقه نيز براي اسكان زائران احداث ساخته شودكه با انجام آنها مساحت منطقه‌اي از منا كه در مراسم سالانه حج ميزبان زائران است به ميليون‌ها كيلومتر مربع برسد».

این برنامه ها در حالی از سوی دولت عربستان اعلام و تبلیغ شده بود که از سال 2009 پروژه‌ توسعه «مسجد‌الحرام» در شهر مقدس مكه با زيربناي 400 هزار متر‌مربع و اختصاص بودجه‌اي نزديك به 11 ميليارد دلار آغاز شده ولی هنوز به اتمام نرسیده است.

 

22339

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 461407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =